Bamsefar testar Home Assistant

User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom jag har så lite att göra just nu, och i all framtid (fritidsforskar nu för tiden), och befinner mig mellan bostäder (vi har sålt vår gamla med automatiseringen som sagt, och flyttat in i en hyresrätt som vi inte avser bo i för någon längre tid, för vi siktar på en annan BRF helt enkelt - mitt imellan boenden alltså), så insåg jag att lite hemautomation måste jag ju ändå kosta på mig....

Så baserat på några inlägg av andra medlemmar så tänkte jag: Jag har ju tre Raspberry pi4 8GB liggandes, en av dom skall ju bli till nästa hemautomation så jag kan ju lika gärna testa lite. Så köpte en USB sticka (z.me) för Z-Wave, och drog fram ett paket (10-tal) Fibaro plugin switchar och ett par BeNext dimmers, och har nu plockat in dem i Home Assistant. Vi talar alltså om väldigt lite hemautomatisering här. Det är främst lampor i fönstren och några golvlampor. Och nattygsbordets lampor, som är kopplade till dimmer pluginen från BeNext.

Såhär långt är jag imponerad. Det bara fungerar. Home Assistant har hittat det den skall hitta, och jag har trots allt utan att egentligen läst någon manual fått till det. Det som gav mig störst utmaning var att dimma mina sängbordslampor, aka Wake-Up-Light. Tidigt hittade jag att det borde fungera med "transition" - men efter lite meckande så noterade jag att det inte stöds av BeNext dimmrarna så det blev till att hacka 10 steg i lagom 10% hopp - ja jag vet, inte det snyggaste, snyggast vore 1% per sändning, men jag har inte kommit till loopar och script än.

Men det är lite poängen här. Även om det varit relativt lätt trots allt, så är det en del hackande som behöver göras för att få det bra. YAML scriptande för att vara mera precis och det är inte nybörjar nivå på det. Det sagt, jag fixar det, har sysslat med liknande i automatisering av server installationer så inget nytt i sig under solen, bara lite andra kodord.

Men som hel nybörjare så skulle jag rekommendera att man avstår YAML läget, det mest går trots allt att lösa i GUIt. Det tar bara tid att få till det antar jag. Och all matchning på alla olika varianter av Z-Wave (i mitt fall) enheter med sina profiler - det är inte 100%.

Dock fungerar allt såhär långt jäkligt bra. Inga missade sändningar, det är rätt enkelt att rätt snabbt få upp lite basic styrningar. Och vi är rätt nöjda just nu.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Kul Bamsefar att du ville testa Home Assistant.
Det finns så mycket kul saker där att integrera så jämför man med Fibaros gränssnitt och möjligheter så hamnar Fibaro i rena medeltiden.
Jag inser nu att jag har slösat bort två år på att vänta på HC3 protokoll som förmodligen aldrig kommer att öppnas upp för vanlig konsumentautomatik, tex. 433 MHz.
Men nu har jag Z-Wave, ZigBee och 433 MHz i min gamla ombyggda HC2.

Beträffande Wake-Up-Light så om du inte vill hacka ihop ett eget skript/blueprint så kan jag tipsa om en Blueprint (wake-up-light-alarm-with-sunrise-effect)som du kan installera. Den hittar du här..
https://community.home-assistant.io/t/w ... t/255193/1
Den kan även styra färgen att likna en soluppgång, om man har sådan belysning.

Men om du liksom jag bara har vanliga vita dimbara lampor så är det ganska enkelt att plocka bort färgstyrningen, dvs den kod som handlar om "min_mired".
Den går att köra ändå, men jag plockade bort den funtionen, mest för att lära mig YAML.

Jag försöker nu att skapa motsvarigheten till denna Blueprint, ett insomningsskript som sakta släcker ned belysningen vid sängdags.
Men eftersom jag inte är någon programmerare så tar det lite tid.
Men om du skulle känna dig sugen på det projektet så åker jag gärna snålskuts där :P :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Blueprint har jag sett nämnas men inte greppat hur det skall användas ens. Just nu är jag vilse i pannkakan mellan script och scener... Men har i alla fall hittat den näst intill inbyggda rutinen för att beräkna helgdagar, så den slipper jag göra i alla fall ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nej, det är inte så lätt i början när man är van vid andra system.
Men om jag skulle våga mig på en förklaring så är det ju Automations man använder för att plocka ihop Händelser, Villkor och Åtgärder till den automation man vill ha.

För att skapa dessa kan man dessutom ta hjälp av Blueprints och Scripts som i princip är färdiga programsnuttar som någon (eller du) har skapat, tex "Dim lights based on sun elevation".
När du har importerat och installerat en Blueprint så är den färdig att användas i en Automation, och all programmering är gjord.

Om du vill kan du sedan modifiera en Blueprint så att den passar dina behov ännu bättre.
Det gör du med tillägget "Studio Code Server" som jag hoppas att du har installerat. Om inte så aktivera först "Avancerat läge" på din användar-flik.
Skript har jag ännu inte använt mig av, och scenarier ser jag personligen inget behov av (ännu).

Så här beskriver HA kortfattat de olika funktionerna.

Automating Home Assistant
Home Assistant contains information about all your devices and services. This information is available for the user in the dashboard and it can be used to trigger automations. And that’s fun!
Automations in Home Assistant allow you to automatically respond to things that happen. You can turn the lights on at sunset or pause the music when you receive a call.
If you are just starting out, we recommend that you start with blueprint automations. These are ready-made automations by the community that you only need to configure.

Scripts
The script integration allows users to specify a sequence of actions to be executed by Home Assistant. These are run when you turn the script on. The script integration will create an entity for each script and allow them to be controlled via services.

Using Automation Blueprints
Automation blueprints are pre-made automations that you can easily add to your Home Assistant instance. Each blueprint can be added as many times as you want.

Scenes
You can create scenes that capture the states you want certain entities to be. For example, a scene can specify that light A should be turned on and light B should be bright red.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ja helt klart är att det är otroligt smidigt att snabbt få upp något, och otroligt flexibelt. Och om man sedan vill kan man programmera ljusen med Node Red flöden, och installera saker som Studio Core Server (den har jag redan, och Terminal, och kommer snart blåsa in Unifi controller programvaran som också ger närvarodetektering tydligen). Saken är den att jag blir lite små impad av att det är så mycket som stöds, och det typ bara fungerar. Ja det finns buggar och udda saker, jag har snubblat på några - men det finns det i olika omfattning på samtliga hemautomatiserinslösningar som jag genom åren testat.

Skulle jag idag rekommendera något så skulle jag säga att Home Assistant är den första man skall prova - och den är gratis!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja, Home Assistant är otroligt mångsidigt och smidigt att arbeta med.
Utvecklingen går i en rasande fart och det har nog kommit 4 eller 5 uppdateringar bara den här veckan.
Utvecklarna av HA är utomordentligt duktiga och att jämföra HA med Fibaro går bara inte, HA spelar i en division för sig.

Node Red nämner du, jag har aldrig använt det. Körs det på en separat maskin eller kan man installera det på samma maskin som HA?
Är det något som du kan rekommendera för att göra mer avancerad hemautomatik?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Node Red är ett grafiskt gränssnitt för mera komplexa automatiseringar, och är en plugin likt Studio Code Server. Jag vill inte rekommendera den, än, då det är klart häftigt...! :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Förr eller senare inträffar det alltid :D :D :D

Jag har återigen fått udda problem. Nu är det lampor som skall släckas, som släcks och sedan tänds igen....

Det är väl attan att så få programvaror för hemautomation inte skall klara av detta.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det problemet är nog inte specifikt för Home Assistant för jag har läst om samma problem på Fibaros forum också.
Vad som orsakar det vet jag tyvärr inte, men det beter sig som en kontaktstuds.

Ett annat konstigt fenomen som jag hade med HC3 var att några väggpluggar betedde sig som att de vore associerade med varandra fast de inte var det.
Så när en bänklampa inne tändes eller släcktes så reagerade ytterbelysningen i garaget och även växtbelysningen.
Det enda som hjälpte var att byta plats mellan bänklampans och garagets väggpluggar, då upphörde problemet!

Men nu har jag lyft över drygt hälften av alla enheter Z-Wave, ZigBee och 433 MHz till Home Assistant och allt beter sig bättre än förväntat trots att jag i pricip inte har skrivit en enda rad kod, så HC3 är snart ett avslutat kapitel för mig.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Tänkte uppdatera lite:

Dels har jag råkat lösa detta med lampor som studsade, dvs släcktes och sedan tändes igen. Några ombootningar, ala Windows, löst det hela - katten vet hur.... :mrgreen:

Sedan drog jag in min nuvarande ASUS router, och då fick jag på köpet närvarohantering av våra mobiler, så den kodningen jag tidigare kört med, CheckIfHome, den slipper jag totalt - helt underbart. Jag har även fått till lite basal övervakning av brandväggen (ASUSen som jag nämnde) som jag inte tidigare haft, och det skadar definitivt inte i dagar som dessa.

Därefter aktiverade jag kalenderfunktioner, och då fick jag helgdagar med mera, helt utan att göra något, så nu vet jag om det är arbetsdag eller inte. Möjligen skulle jag vilja veta om även morgondagen är arbetsdag, men det är inte superviktigt. Återigen så slapp jag koda allt som jag tidigare gjort - bättre för mig alltså.

Vi har köpt en Argon Radio 2i till nya/tillfälliga bostaden, och den är nu till viss del integrerad (på/av och lite sådant, byte av kanal kommer i någon närstående uppdatering).

Såhär långt har jag fått till väldigt mycket av de för mig centrala funktionerna, som tidigare system hade, och det utan ett enda script, för allt är redan löst av någon annan så att säga. Så skönt att bara vara vanlig user faktiskt.

Så, summan kardemumma: Även om vår avsikt inte är att automatisera allt, såsom det var i den förra bostaden, så har vi kommit väldigt långt - och det utan ett enda script eller hack. Det bara fungerar.

(. med någon extra omboot eller så .)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Såhär i slutet av året, någon dag för Julafton: Vi har alltså flyttat en gång till, och nu bor vi på Lidingö, i en mindre lägenhet. Den nya lägenheten har - som framgår på annan plats - fått elektriska gardiner. Supersmidigt nu när dessa fungerar utan större problem (skulle säga 98%, dvs som Z-Wave alltså).

Jag tog med mig Home Assistant från hyresrätten, då den "bara" hade en hög med Fibaro Wall Plugs i sig typ, och ja döpt om dom och fixat lite. Lagt till Somfy Tahoma Switchen (den nya då) och även dragit igång min OPNsense firewall med sin Unifi 6LR Wifi AP. Och gamla skrivaren - allt är i princip inne i HA och övervakas så att säga. Men det är en bit kvar, filmduk/projektor och ja hemmabion. Även om integrationen inte är tänkt att bli riktigt lika avancerad som senast, så kommer säkert detta projekt också att spåra ut - det vore inte jag annars helt enkelt. Och så är jag ju fritidsforskare som sagt, så tiden, den har jag helt klart.

Kan för övrigt rekommendera att om man närmar sig 55 år - gärna några år innan vore perfekt - så logga in på minpension.se och dra och klicka i alla du hittar reglar och så vidare. Simulera vad som händer om du tar ut så mycket pension så tidigt som möjligt. Det finns otroligt mycket man troligen kan göra, som diverse bolag (och politiker såklart) tillåter, om du ber om det - och en källa har för mig varit just minpension.se. Den siten har visat vad som är möjligt, ety de verkar hålla reda på alla avtal och förutsättningar som ingen annan talar om, och därmed mycket enkelt avslöjar vad man kan göra och hur mycket man får ut. Nu var noga med att läsa detta: Ja det kommer kosta att ta ut i förtid, alla kommer att avråda från det, och alla - ALLA - kommer påstå en massa som helt enkelt inte är riktigt sant.

Men visst du kan komma att behöva dra ned på kostnaderna, kanske ett mindre boende (det har vi valt att göra), en bil mindre eller två osv. Men om jag personligen jämför med att jobba under väldigt pressade lägen och att vara ledig med nästan lika mycket i tjänstepension (jag förlorar runt 10.000 före skatt) - då vinner fritidsforskningen hands down. Men det är inte för alla.

Åter till hemautomationen då. Jag har som sagt inte kommit så där jättelångt, men det kommer bit för bit, dag för dag. Home Assistants enda nackdel är att alla uppdateringar kanske inte alltid fungerar fullt ut. Jag har t.ex. tappat hela min Z-Wave styrning vilket fick till följd att jag fick gå tillbaka till en för gammal backup (som fungerade!) och tappa en del ändringar och automatiseringar eftersom uppdateringen som skulle tagit en backup innan, ja det glömde den typ..... Så numera kör jag lite extra backuper för jag litar inte på den inbyggda "ta backup innan update?" verkligen skall köras... Learning by living?

Så jag återkommer nog om ett halvår eller så, men just nu trots allt rätt nöjd. Inte perfekt, men markant mera nöjd än med något annat jag provat.

(och jag har fortfarande inte gjort något specialscript eller liknande, har inte behovet (än) - och använt några blueprints också)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Roligt att se dig här Bamsefar och blir spännande att höra mer om dina erfarenheter av Home Assistant! Vill minnas att du gick över till någon lösning som kördes på en Appledator sist jag kollade, och var ganska nöjd med det?

Även jag har klivit ur 9-17 fällan och håller denna vinter till på öar i Thailand.
Jag håller helt med om det du skriver om MinPension. Det är en djungel att pensionera sig och jag tog även hjälp av en privatekonomisk rådgivare i Sthlm ett par timmar vilket visade sig vara mycket väl investerade pengar!

Är inte så aktiv på dessa forum längre men följde dina utflykter på Fibaros forum och hade god hjälp av det emellanåt. För egen del sitter jag kvar på HC2 i samma hus och med fler automationer än jag minns, till 90% i HC2's grafiska gränssnitt. Men det mesta fungerar faktiskt, om än med märkligheter ibland som alltid med Fibaro.

När HC2'an dog kollade jag nya HC3 men blev raskt avskräckt! Hur kan man göra en efterföljare som man inte kan lyfta över befintliga automationer till? Otroligt dåligt.
Sprang istället på en osåld ny HC2 till rea-pris på Elgiganten, slog till och lyfte över alla skripts mm med minimalt besvär. Den tuggar och går men det är dags för något bättre, Fibaro ligger hopplöst efter och är en ständig källa till irritation, tyvärr.

Läste just att nya standarder etablerats genom Thread och Matter, som verkar vara riktigt lovande möjligheter till en vettig industristandard för hemautomation. Ska kika vidare på dem när jag kommer hem i april men vore intressant att förstå hur befintliga Fibaro och andra Z-wave enheter kan implementeras i HA och andra system och hoppas se mer om det här.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Daniel wrote: 13 Mar 2023, 09:50 Roligt att se dig här Bamsefar och blir spännande att höra mer om dina erfarenheter av Home Assistant! Vill minnas att du gick över till någon lösning som kördes på en Appledator sist jag kollade, och var ganska nöjd med det?
Tackar! Och kul att du också tillhör fritidsforskarskaran!

Nej jag provade en MAC lösning, men den var ju baserad på (dåvarande) open source visade det sig, och var inte alls responsiv när man började lasta ned allt. Jag har nog avverkat flertalet Z-Wave baserade system, inkl OPENHab med flera. Alla dessa open source baserade var tills ja nuvarande generation av Home Assistant (som råkar vara den jag provade, men ja open source används av flera så det gäller nog alla som använder nuvarande generation av Z-Wave stackarna som numera används helt enkelt) inte tillräckligt bra. Det kan ju också slumpa sig så att jag numera faktiskt kör en mycket enklare last - så lite svårt att använda nuvarande installation som referens till tidigare, noterbart mera komplexa lösningar. Det skrivet, min pi4 som driver Home Assistant är rätt lågt nyttjad, ligger på runt 5-10% CPU som mest, så jag upplever att jag har gott om "headroom", notera dock att jag kör en pi4B med 8GB och en 500 GB Samsung T7 SSD - alltså rätt kraftig variant av Raspberry installation helt enkelt. Men visst min före detta Intel NUC8i3 var massivt mera kraftfull, men det spelar mindre roll tycker jag nu för tiden - överdrift visst men lagom är bäst?

Som sagt, jag återkommer med mera omdömen när jag har mera på fötterna - det händer inte sådär mycket direkt här. Senast tillägget är en Heatit Golv värme termostat i badrummet, då den som var installerad inte fungera så bra rent generellt, och då tyckte jag att en som man kan fjärrstyra och får energiförbrukningen som bonus det vore väl kul?!

Appropådet, energi kan jag nämna några ord om. Som alla vet är elen ibland inte så billig, så man har ju dragit sitt strå till stacken eller något. Jag har alltså bara LED lampor (vilket fler och fler antagligen har antar jag), och ja golvvärmen i badrummet är utan tvekan vår största förbrukare, runt 5kWh/dygn drar den - nästa maskin är tvättmaskinen med 2-3 kWh, och diskmaskinen med 2 kWh per dygn i snitt. Sen är det ett hopp ned till alla lampor som ligger <1 kWh. Förutom när Home Assistant får hicka och registrerar lite fel värden... Som när lampan på min frus nattygsbord visade sig förbruka 366500 kWh ett dygn - och hur troligt är det typ???? Jag har tills idag, sedan vi flyttade in, haft 3 sådana "spikar" på helt olika enheter (alla Fibaro Plug in brytare förvisso). Så något är inte 100% - och inte går dessa spikar att fixa till i web gränssnittet, nej man får köra rätt intressanta SQL snurror, som ingen verkar tillhandahålla utan alla bara tipsar om vart man kan titta - kul. Tur man kan SQL.

I vilket fall, vår förbrukning av EL kan vi nog inte göra så mycket mera åt - det mest radikala är att stänga av golvet i badrummet således, och då får vi rått i badrummet istället - och det vill jag inte, så golvet är påslaget.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Bamsefar wrote: 14 Mar 2023, 13:16
Förutom när Home Assistant får hicka och registrerar lite fel värden... Som när lampan på min frus nattygsbord visade sig förbruka 366500 kWh ett dygn - och hur troligt är det typ???? Jag har tills idag, sedan vi flyttade in, haft 3 sådana "spikar" på helt olika enheter (alla Fibaro Plug in brytare förvisso). Så något är inte 100% - och inte går dessa spikar att fixa till i web gränssnittet, nej man får köra rätt intressanta SQL snurror, som ingen verkar tillhandahålla utan alla bara tipsar om vart man kan titta - kul. Tur man kan SQL.
Angående att justera konstiga värden i databasen i Homeassistant, jag har trimmat kWh värden via gui:t vid nåt tillfälle.
Har du kollat under Utvecklarverktyg -> Statistik -> Längst till höger finns en liten ikon med "justera summan"
Kan det vara så att du kan justera dina spikar där?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

maxxar wrote: 15 Mar 2023, 00:43
Bamsefar wrote: 14 Mar 2023, 13:16
Förutom när Home Assistant får hicka och registrerar lite fel värden... Som när lampan på min frus nattygsbord visade sig förbruka 366500 kWh ett dygn - och hur troligt är det typ???? Jag har tills idag, sedan vi flyttade in, haft 3 sådana "spikar" på helt olika enheter (alla Fibaro Plug in brytare förvisso). Så något är inte 100% - och inte går dessa spikar att fixa till i web gränssnittet, nej man får köra rätt intressanta SQL snurror, som ingen verkar tillhandahålla utan alla bara tipsar om vart man kan titta - kul. Tur man kan SQL.
Angående att justera konstiga värden i databasen i Homeassistant, jag har trimmat kWh värden via gui:t vid nåt tillfälle.
Har du kollat under Utvecklarverktyg -> Statistik -> Längst till höger finns en liten ikon med "justera summan"
Kan det vara så att du kan justera dina spikar där?
Hej, och tackar för tipset. Jodå det har jag faktiskt testat, men det ändrar bara enskilda värden och inte ackumulerade värden. I alla fall inte för mig när jag testade det första gången i vad oktober förra året?

Så jag har ett SQL script som sagt - gör samma sak som den iconen borde göra.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Så det var väl dömt att inträffa antar jag, jag är inte jag utan det typ: TOD är nu implementerat i Home Assistant - jag hittade ingen vettig väg ur mina tankar, då alla var runt mitt gamla tankesätt. Hade för avsikt att klara mig utan TOD - men det gick inte :lol:

Det sagt, det är värst vad dålig den inbyggda statistic räknandet är. Jag får dropout i beräkningspunkter TROTS att det finns data för hela perioden. Något med någon udda mellanberäkning på 5 minuters nivå. Fattar inte vad den som skrev den snurran tänkte, men jag får jobba på det någon dag - finns några andra paket som kanske löser det. Ibland alltså.... :roll:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja "- platform: tod" är ju bra, men du har väl kollat "- platform: workday" också?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ja det var löst redan någon dag efter start!

Det finns många lustigheter som jag snubblar på dock, men vi skall inte avslöja något i förväg - allt fungerar, bara på ett för mig udda och icke logiskt sätt - men det viktigaste är trots allt att det fungerar.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Watchman är en underbar integration till HA.
Om man som jag gillar att pilla och redigera i filerna och döpa om enheter till något vettigt namn, så är det lätt hänt att man missar att uppdatera detta i alla andra filer.
Det är då som Watchman fyller en fantastisk funktion.
Watchman scannar igenom alla filer i HA och presenterar sedan en log-fil med de problem och felaktigheter den hittar.
I loggen presenteras vilken entitet det gäller, vilken fil det gäller och radnummer där felen finns.

Nedan visas tex. några av de 15 entiteter som jag hade problem med och som Watchman hittade.
Entities
- id: light.vp_sovrum_dim
state: missing
friendly_name: ''
occurrences: scripts.yaml:19,48

- id: sensor.esp32_mini_plants_uterum_golv
state: missing
friendly_name: ''
occurrences: automations.yaml:835,839,890,894

- id: light.tablet_tv_screen
state: unavail
friendly_name: Screen
occurrences: automations.yaml:1919,1927
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

EDIT:
Såg nu i loggen varför vindmätaren aldrig visade NordOstliga vindar. I vindmätarens template tolkades inte mitt NO som NordOst utan som engelska No, vilket inte accepterades.
Det felet hade jag nog aldrig upptäckt utan hjälp av Watchman.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply