God Jul & Gott Nytt År !!!

Övrigt
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Så detta år, 2021, börjar närma sig slutet och just idag har vi fått vit snö på marken här i Stockholm City (Kungsholmen). Underbart kul för alla barn.

Vi har sålt vår bostad MED automatiseringen. Det är/var en intressant händelse, självklart är inga familjer lika så jag har på nya ägarnas önskan tagit bort allt kring det jag benämner "TOD = Time Of Day" (nästa system kommer jag välja State of House lösningen istället som någon annan här tagit fram - den kommer passa oss bättre i vår nya livsstil) och en del annat som är/var väldigt unikt med vårt boende och leverne. Och på sitt sätt har detta varit lite småkul. Jag fick helt plötsligt andras krav på mig, och det fann jag som glädjande att "jobba med" - lite kul med någon annans krav helt enkelt. Att tvingas välja andra lösningar än de jag tycker är optimala, men detta är/var ju för någon annan så i slutet tror jag det blir riktigt bra, och att nya brukarna kommer uppskatta det hela. Annars får de väl plocka bort allt....

Det är alltså dags för nytt, allt och allt igen - skall bli skoj, för utan hemautomatisering kommer jag inte gå med på. Ha begäret av vissa grundläggande funktioner är för stort helt enkelt. Återstår lite att se vad det kan komma att bli. Tills nyligen såg jag framför mig att det skulle bli ZigBee 100% - men det vet jag redan nu att det inte kommer bli. Snarare blir det nog ytterligare ett Z-Wave baserat system, kanske HomeSeer 4. Återstår lite att se vad det blir faktiskt. Jag skulle tro att det tar minst ett år innan jag börjar. Dels för att vi kommer hamna i ett mellanläge (vi kommer flytta till en temporär övergångslösning) och dels för att jag inte på något vis kommer stressa fram något utan nu kommer det få ta lite tid helt enkelt. Tidigare var det rätt mycket och rätt snabbt - så inte denna gång. Tror jag.... :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Trevlig läsning Bamsefar och hoppas du inte tappar för mycket nu när du e borta från automationen ett tag

Jag kan säga när man läser olika forum om olika system den ena har sina problem och den andra sina problem. Jag valde fibaro från dag ett och kan säga jag ångrar faktiskt inte ett dugg där. Fast dom har sina problem..
För min del har det fungerat bra men har lite avancerade grejer men inte allt. Tanken är att allt ska sköta sig själv så småningom. Vissa grejer kommer jag aldrig implantera i mitt hus även om jag varit sugen flera gånger.. som tex Värme mmm Men har goolvärme så det e egentligen inte ens lönt.

Har idag lite hue trädgården och z wave och fibaro i huvudsak på alla puckar då det bara tuffar på.. och dom fungerar så e jag nöjd. Pillar inte allt föär mycket i systemet när det väl fungerar. Utan bara låter det vara. Gär jag något testar jag så det fungerar i ett par månader sen tar jag vidare det till resten av huset.. tex nu qa till att styra ett rum när det är automatiserat..

Ja den dagen man flyttar ska man då plocka ur allt eller ska man låta det vara det får dock tiden utvisa . Men jag har byggt allt så att strömbrytare finns kvar med puckar lite överallt
så vill man ha ett vanligt trögt hem så e det bara koppla ur controllern..

Vad jag hade önskat i julklapp det hade varit ett system som fungerar med allt och där du kan designa ditt gränssnitt jag jag vet det finns en del som har allt . Men nu har jag inte testat homey mm men kan känna att det ser tråkigt ut på dom bilder jag set rent design mässigt..
Det jag har kommit fram till är att telefonen har blivit fjärrkontroll så det är där designen ska ligga eller om man kan ha surfplattor elller liknande på väggarna.. sen är ju röst en grej att hålla på med men för fibaro och plex tex ja det fungerar ju i viss mån men tyvärr ska ju alla pinka revir så man måste ha något som pratar med allt och kostar en del pengar här...

En lärdom av allt med automation är att det är dyrt och man ska ha tålamod och en stor säck pengar hehe För min del har Eventrunner till fibaro varit den ultimata lösningen ( tack Jang ) .
Det jag kommit fram till bygg inte in plattor mm i väggen jo det är skit fräckt och ser häftigt ut men sakerna går sönder sen har du en platta i väggen som inte fungerar och ingen ersättning som passar i ramen om du byggt den själv . Jag var tidigt ute här när det gällde bygga in alla bara fräckt men ja ... Än idag ser jag bara Apple som har någon smart lösning för att bygga in i någon platta i montage ram. Jag tror det kommer komma mer sådant med amazone längre fram i tiden.

Det finns så mycket fräck man kan hitta på ibland e det kunskaperna ibland att det inte finns eller blir för omständigt att göra..


Med det sagt Önskar jag er alla en God jul
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Bara för att: Troligen kommer de nya ägarna att plocka bort all automatisering. De fick en tuff start, Z-Wave.me stickan bestämde sig en dag för att inte vara med, och allt tvärnitad och jag fick hoppa in med mina magiska fingrar och dra igång allt. Helt förståeligt att man blir tveksam efter en sådan smäll på fingrarna faktiskt. Men det visar också att det är enkelt för en person, som jag, som byggt det från början att hantera. Men en som kommer in med massor av puckar osv. Nej det är rocket science i det läget för en nybörjare, inge snack om saken.

Således, skall du sälja din bostad, plocka bort all automatisering. Trust me, det är enklare för alla parter...! 8-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply