Vi har sålt vår bostad MED automatiseringen. Det är/var en intressant händelse, självklart är inga familjer lika så jag har på nya ägarnas önskan tagit bort allt kring det jag benämner "TOD = Time Of Day" (nästa system kommer jag välja State of House lösningen istället som någon annan här tagit fram - den kommer passa oss bättre i vår nya livsstil) och en del annat som är/var väldigt unikt med vårt boende och leverne. Och på sitt sätt har detta varit lite småkul. Jag fick helt plötsligt andras krav på mig, och det fann jag som glädjande att "jobba med" - lite kul med någon annans krav helt enkelt. Att tvingas välja andra lösningar än de jag tycker är optimala, men detta är/var ju för någon annan så i slutet tror jag det blir riktigt bra, och att nya brukarna kommer uppskatta det hela. Annars får de väl plocka bort allt....
Det är alltså dags för nytt, allt och allt igen - skall bli skoj, för utan hemautomatisering kommer jag inte gå med på. Ha begäret av vissa grundläggande funktioner är för stort helt enkelt. Återstår lite att se vad det kan komma att bli. Tills nyligen såg jag framför mig att det skulle bli ZigBee 100% - men det vet jag redan nu att det inte kommer bli. Snarare blir det nog ytterligare ett Z-Wave baserat system, kanske HomeSeer 4. Återstår lite att se vad det blir faktiskt. Jag skulle tro att det tar minst ett år innan jag börjar. Dels för att vi kommer hamna i ett mellanläge (vi kommer flytta till en temporär övergångslösning) och dels för att jag inte på något vis kommer stressa fram något utan nu kommer det få ta lite tid helt enkelt. Tidigare var det rätt mycket och rätt snabbt - så inte denna gång. Tror jag....