Dörrklocka

Post Reply
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Min gamla hederliga manuella dörrklocka har gett upp och perfekt läge att skaffa något mer tekniskt kompetent. Jag letar därför efter en hyllprodukt som kan integreras med Fibaro HC2.

Jag kollade först på en Aeotec doorbell 6 men det finns ju så lite stöd i den mot HC2 att jag inte riktig fattar varför man ens skall koppla upp den. Jag vet att jag skulle kunna bygga något eget med vilken knapp som helst och en binär sensor men jag skulle helst köpa något färdigt.

Z-wave inte ett krav om det finns ett API man kan integrera sig mot. Blir ju dock någonstans "pull"- förfarande för att läsa av en ringning så kanske inte optimalt. EDIT: Eller IFTTT som borde fungera?

Några idéer?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Slutade med ett hemmabygge trots allt.

En Aeotec dörr/fönster- sensor med en "dry contact" som kopplades till en vanlig ringklockeknapp. Fick firmware- uppgradera sensorn då batteriet sögs ut på 3 dagar.

En Coolcam siren som enligt uppgift skulle ha "door bell"- ljud. Lyckas bara spela upp siren- ljuden då integrationen med HC2 inte är komplett men turligt nog finns det en "ding dong" som duger. Sjukt skrikig produkt dock.

Det är ett pyssel med HC2, helt klart.
Borgstrand
Medlem
Posts: 45
Joined: 08 Nov 2015, 11:23
8

Har en liknande lösning fast använder Sonos högtalare i huset för att spela upp mp3 fil som är lagrad på en RaspBerry Pi.

Har dock en Fibaro Smart Implantat istället för den AeoTec som du har, kopplad som du till till en vanlig ringklocka knapp.

Har fungerat klockrent i ett par år nu, om man vill går det ju dessutom att utöka automationen så att den spelar upp olika typer av signaler vid olika dagar (Födelsedagar, Jul, Nyår och annat) eller bara variera signal över året för att anpassa det till årstiden. Eller helt stänga av under nattetid om man har problem med busringningar, eller hundskall när man inte är hemma, möjligheterna till variation är oändliga…….

Smidiga med Sonos delen är även att man kan få ut ”ringsignalen” på lite olika ställen i huset.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Intressant att höra om alternativa lösningar.

Visst måste ”smart implant” drivas med nätspänning? Tidigare ”universal sensor” sög i alla fall ut ett 9v batteri på någon dag ..
Borgstrand
Medlem
Posts: 45
Joined: 08 Nov 2015, 11:23
8

alexndr wrote: 25 Mar 2021, 00:52
Visst måste ”smart implant” drivas med nätspänning?
Jo det stämmer, den behöver helst drivas med nätspänning. Hade en gammal kabel redan på plats för den gamla ringledningstransformatorn. Så använde den och en ny strömadapter, fungerar smidigt och syns inte då ledningarna är dragna i rör i väggen.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

alexndr wrote: 22 Mar 2021, 23:30 En Aeotec dörr/fönster- sensor med en "dry contact" som kopplades till en vanlig ringklockeknapp. Fick firmware- uppgradera sensorn då batteriet sögs ut på 3 dagar.
Ser ut som batteriet fortfarande sugs ut på 3 dagar så om någon har något tips gällande det så vore det fint :)
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Har just pillat med dörrklocka... :)
Var lite fräck och passade på när frun gnällde över att dörrklockan drar för mycket batterier - hon var less på att den aldrig fungerar när gäster (innan Covid) kom på besök.

Förra husägarna hade slängt bort original-grejjerna som var synliga men, inte det som gick i väggarna...

Så, en riktig, stilren tryckknapp på utsidan monterades. Ett styck 12-volt DC ledningspar som spänningssätter lampan i knappen och ett andra ledningspar som är för själva "brytaren".
Dessa dras genom bef. rör i väggen till insidan.

Gamla dörrklockan är en trådlös George Jensen "design tjofräs" modell - (ful som stryk om man frågar mig).
Isär med utomhus-enheten och lödde på två kablar parallelt med bef. knapp i själva enheten.
Ett styck Fibaro Smart Implant kopplas på utgång 1 till de två pålödda kablarna och ena tåten från utsidans NYA knapp till Implantet's ingång 1. Den andra tåten från utsidans NYA knapp, lägger man till jord.

sen, är det bara att hitta ett sätt att strömsätta med, i mitt fall 12-volt. :) och sen en spänningskonverterare till själva "ding-dong"-Georg Jensen-enheten som vill ha 6 volt.

När det trycks på knappen på utsidan, får jag en triggning i HC2 och dörrklockan "ding-dongar" som vanligt. (Knappen lyser så fint när det är mörkt ute.... :) )

Nästa steg är att få till IR-fjärr-styrningen på våra in-wall förstärkare (analog variant av Sonos kan man väl lättast beskriva det som) så, ska det sen kunna slängas bort all-together, det där "jensen-möget"....

Men, nästa steg vet inte frun om än - bäst så för husfridens bevarande. :)

DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

alexndr wrote: 22 Mar 2021, 23:30 Slutade med ett hemmabygge trots allt.

En Aeotec dörr/fönster- sensor med en "dry contact" som kopplades till en vanlig ringklockeknapp. Fick firmware- uppgradera sensorn då batteriet sögs ut på 3 dagar.
Intressant!

Jag är n00b på det här men skulle vilja koppla in min ringklocka. Den drivs av två AA batterier och sen är det en högtalare som låter. Det är två tampar från knappen som triggar att högtalaren spelar ljudet.

Jag har faktiskt en Fibaro door sensor liggande. Den har en "dry contact" som borde gå att använda. Kolla på den här länken för en bild hur det ska fungera.

Nån som vet hur jag kopplar in den? GND och IN liksom... säger mig ingenting. I min värld är det ju plus och minus och ett batteri :oops:

Image
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Gnd är ju minus o plus blir då in.

Prova.
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Japp det funkade. Då dörrsensorn har eget batteri behövde man bara två trådar. När de sluts (dvs när man ringer på) triggas dörrsensorn och HC får signalen. Funkar klockrent!
IMG_0657.jpg
Post Reply