Ny beta Home center 3

Post Reply
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Tjenare alla .
är det någon som har kört en facktory reset och implanterat nya z wave 3.0 ?
jag undrar om man kan köra facktory reset och sen ladda in en backupp eller man måste lägga till varena plugg dimmer igen ? det känns ju sådär lagom kul. Har ju redan gjort detta från hc2 till hc3 och det tog sina månader. Är ju inte så intresserad av att plocka ner allt igen om vi säger så. för att ändra motor på hc3an

vad har ni för tankar kring uppdateringen. det går ju köra betan endån utan att ändra zwave motorn.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har installerat betan men har ännu inte aktiverat Z-wave 3. Jag tänkte vänta på ännu en beta, eller möjligen den skarpa versionen om den inte dröjer för länge.
Det känns inte kul att lägga in allt på nytt och jag vill inte riskera att min nya bevattningsautomatik i växthusen fallererar.

Fibaro har också nämnt att de kommer att göra det möjligt att konvertera Z-Wave 2 till 3, men det blir kanske först till den skarpa versionen.
Den nya betan medger också att man (äntligen) kan konfigurera vindhastighet i m/s.
Jag hade en dispyt med A.Socha om detta och det var först då jag påpekade att vi var ca. 27 miljoner Skandinaver som använder m/s, som man insåg att det inte bara var ett personligt önskemål och lovade då införa m/s :-)

Dessutom har betan en ny och ganska trevlig energipanel som visar energiförbrukningen och där man kan subtrahera egenproducerad el, om man har det.
Sedan kanske Z-Wave 3 har funktioner som @jang kan implementera i en uppdaterad ER4, vem vet?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 22 Jun 2021, 11:07 Jag har installerat betan men har ännu inte aktiverat Z-wave 3. Jag tänkte vänta på ännu en beta, eller möjligen den skarpa versionen om den inte dröjer för länge.
Det känns inte kul att lägga in allt på nytt och jag vill inte riskera att min nya bevattningsautomatik i växthusen fallererar.

Fibaro har också nämnt att de kommer att göra det möjligt att konvertera Z-Wave 2 till 3, men det blir kanske först till den skarpa versionen.
Den nya betan medger också att man (äntligen) kan konfigurera vindhastighet i m/s.
Jag hade en dispyt med A.Socha om detta och det var först då jag påpekade att vi var ca. 27 miljoner Skandinaver som använder m/s, som man insåg att det inte bara var ett personligt önskemål och lovade då införa m/s :-)

Dessutom har betan en ny och ganska trevlig energipanel som visar energiförbrukningen och där man kan subtrahera egenproducerad el, om man har det.
Sedan kanske Z-Wave 3 har funktioner som @jang kan implementera i en uppdaterad ER4, vem vet?
Ja jag hoppas verkligen man slipper att ta bort allt och lägga in allt igen. Känns ju som jag faktist har lite annat att lägga tiden på.. Ja där kom en del trevliga grejer med denna betan.. Hoppas ju dom får till alla templets har läst någonstans att dom är på g med det oxå hoppas jag ju så klart ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Är tillbaka på 5.070 igen efter strul med en Qubino Flush 1 Relay (med temp-sensor).
Med beta 5.071 (Z-wave 2) började Qubinon att krångla, den blev markerad som okonfigurerad och effektmätningen slutade fungera.
Efter ett tag slutade reläet helt att fungera och varje försök till rekonfigurering slutade med att det var okonfigurerat.

Jag trodde att reläet var trasigt och skaffade ett helt nytt relä.
Men det blev samma fel vid inkluderingen trots att HC3 nu stod aldeles intill.
Efter många misslyckade försök så testade jag med att återställa boxen till version 5.070.
Nu fungerade helt plötsligt allt som det skulle och även effektrapporteringen hoppade igång.

Fibaro skrev ju om beta 5.071 att inte alla enheter var kompatibla, så kanske gäller detta även Qubino-reläet.
Är det någon annan som har problem med Qubino i beta 5.071, det vore intressant att veta?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 06 Jul 2021, 14:56 Är tillbaka på 5.070 igen efter strul med en Qubino Flush 1 Relay (med temp-sensor).
Med beta 5.071 (Z-wave 2) började Qubinon att krångla, den blev markerad som okonfigurerad och effektmätningen slutade fungera.
Efter ett tag slutade reläet helt att fungera och varje försök till rekonfigurering slutade med att det var okonfigurerat.

Jag trodde att reläet var trasigt och skaffade ett helt nytt relä.
Men det blev samma fel vid inkluderingen trots att HC3 nu stod aldeles intill.
Efter många misslyckade försök så testade jag med att återställa boxen till version 5.070.
Nu fungerade helt plötsligt allt som det skulle och även effektrapporteringen hoppade igång.

Fibaro skrev ju om beta 5.071 att inte alla enheter var kompatibla, så kanske gäller detta även Qubino-reläet.
Är det någon annan som har problem med Qubino i beta 5.071, det vore intressant att veta?
jag har qubino men har inte alls det problemet. har dock inga med temp har liggande men har tagit bort dom från systemet.

får hoppas det nya som kommer kommer ge hc3 en skjuts fram under hösten /vintern
:)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Har kommit en ny beta nu med ändringar på meter systemet :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja, med beta 5.072 fungerar änterligen Aeotec HEM 3 G2 som den skall (3 fas energimätare).
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 16 Jul 2021, 17:01 Ja, med beta 5.072 fungerar änterligen Aeotec HEM 3 G2 som den skall (3 fas energimätare).
Har du soft reconfiguretat den eller har du tagit bort den och lagt till den igen ?
Jag tog bort den och la till den igen så det inte missade något :)

Kul det fungerar men förstår inte varför man har både kWh och watt på varje fas det är ju samma sak blir ju bara konstigt man kan ju dölja det man inte vill se. enu märkligare är att kwh och watt på varje fas borde visa typ samma men dom verkar inte uppdateras samtidigt så får väll titta lite på detta. Tur man har semester så man kan ha lie tid att fixa det man inte hinner i vanliga fall ;)
Det jag märkt är att fibaro blir hyfsat slö när man nu äntligen fått i gång detta :)

Okej nu fatta jag efter ett par timmar med Kwh det är ju totala på varje fas :) aja nu såå ...
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag gjorde bara en Soft reconfiguration och det funkade bra.
En del använder de tre faserna för att mäta olika prylar eller mäter egenproducerad el med en fas och förbrukare på andra faser.
Då är det praktiskt att kunna läsa kWh för de tre faserna, men jag läser bara av Totalen för alla faser.

Men en fråga om dina parametrar, är de samma som mina?
Parametrarna 101, 102, 103 och 111 är lite konstiga och jag kan inte ändra dessa.

Parameter 3: Current: 1
Parameter 5: Current: 50W
Parameter 6: Current: 50W
Parameter 7: Current: 50W
Parameter 9: Current: 10%
Parameter 10: Current: 10%
Parameter 11: Current: 10%
Parameter 101: Current: 15
Parameter 102: Current: 4 136 719
Parameter 103: Current: 769
Parameter 111: Current: 675 225 487s
Parameter 112: Current: 120s
Parameter 113: Current: 1 800s

EDIT:
Genom att ändra från Template mode till List mode så gick det att ändra värdena.
Om man använder Aeotec parametergenerator så är det enkelt att knappa in rätt värden för 101, 102 och 103.
Generatorn (Excelark) laddar du ned här:
https://help.aeotec.com/support/solutio ... 1-113-use-
Last edited by RH_Dreambox on 02 Aug 2021, 09:01, edited 2 times in total.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 19 Jul 2021, 14:37 Jag gjorde bara en Soft reconfiguration och det funkade bra.
En del använder de tre faserna för att mäta olika prylar eller mäter egenproducerad el med en fas och förbrukare på andra faser.
Då är det praktiskt att kunna läsa kWh för de tre faserna, men jag läser bara av Totalen för alla faser.

Men en fråga om dina parametrar, är de samma som mina?
Parametrarna 101, 102, 103 och 111 är lite konstiga och jag kan inte ändra dessa.

Parameter 3: Current: 1
Parameter 5: Current: 50W
Parameter 6: Current: 50W
Parameter 7: Current: 50W
Parameter 9: Current: 10%
Parameter 10: Current: 10%
Parameter 11: Current: 10%
Parameter 101: Current: 15
Parameter 102: Current: 4 136 719
Parameter 103: Current: 769
Parameter 111: Current: 675 225 487s
Parameter 112: Current: 120s
Parameter 113: Current: 1 800s
jo jag har samma parametrar som du har prövat ändrar 112 till typ 60 sekunder men funkar inte alls att ändra för mig i heller.
det jag tycker är att nu när dom har fått i gång den så har min fibaro blivit otroligt slö.. men den gör var den ska dock..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Post Reply