Som några av er vet så har jag en liten snurra som räknar ut Påskdagen, och från påskdagen kan man härleda samtliga andra flytande helgdagar. I min senaste utgåva på Homeseer servern som jag numera använder så har den fungerat ypperligt i flera år. Verkligen stabil kod
Tills idag då. Påskafton. Right. Lördag. Right....
Så allt fungerar faktiskt, Skärtorsdag kom rätt, Långfredag kom rätt.
MEN
Inte Påskafton...
Och det har Påskafton aldrig gjort. Påskafton är alltså Påskdagen "-1 dag". Men jag hade skrivit det som "1 dag". Utan minustecken, så det vart Annandag Påsk, men så är det ju så då att först testar jag om det är Påskafton (+1 i gamla koden) och sedan ett par rader längre ned i min kod så testar jag "Annandag Påsk (+1 dag efter Påskdagen). Så alltså fungerar Påskdagen som avsett, men aldrig Påskafton....
Jodå nu har jag rättat det hela, det var ju enkelt.
Men en sådan liten detalj
Påskafton - berättelsen om en bugg...
Hihi!Bamsefar wrote:Som några av er vet så har jag en liten snurra som räknar ut Påskdagen, och från påskdagen kan man härleda samtliga andra flytande helgdagar. I min senaste utgåva på Homeseer servern som jag numera använder så har den fungerat ypperligt i flera år. Verkligen stabil kod
Tills idag då. Påskafton. Right. Lördag. Right....
Så allt fungerar faktiskt, Skärtorsdag kom rätt, Långfredag kom rätt.
MEN
Inte Påskafton...
Och det har Påskafton aldrig gjort. Påskafton är alltså Påskdagen "-1 dag". Men jag hade skrivit det som "1 dag". Utan minustecken, så det vart Annandag Påsk, men så är det ju så då att först testar jag om det är Påskafton (+1 i gamla koden) och sedan ett par rader längre ned i min kod så testar jag "Annandag Påsk (+1 dag efter Påskdagen). Så alltså fungerar Påskdagen som avsett, men aldrig Påskafton....
Jodå nu har jag rättat det hela, det var ju enkelt.
Men en sådan liten detalj
Äe det möjligt att ta del av koden?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer