EventRunner 4 - QuickApp HC3

jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Tyvärr funkar det inte för mig så jag flyger i blindo här....
Men, som jag förstår så får du bara ett val, en "Yes" knapp. Om du trycker på den så kan jag få ett event tillbaka till ER4, om man inte trycker på "Yes" innan 'timeout' tiden så tas den bort.

Koden nedan borde funka

Code: Select all

  local function pushYesNo(id,title,msg,yes,no,timeout)
    local t = self:post(no,timeout)
    self:pushYesNo(id,title,msg,function() self:cancel(t); post(yes) end, timeout)
  end
  
  rule("pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)")
  
  rule("#gotYes => lampa:on")
  rule("#noAnswer => log('Inget svar')")
Först är det en hjälpfunktion i Lua.
Första "rule". skickar en fråga samt har 2 event argument; #gotYes och #noAnswer
Om man klickar på Yes så skickas #gotYes eventet som man fångar upp med regeln som tänder en lampa.
Om man inte gör ngt och det tajmar ut så skickas #noAnswer (efter 15s) som fångas upp i den sista regeln.

Fråga och "actions" kan bytas ut till annat naturligtvis.
Nu måste jag bara försöka förstå varför det inte fungerar för mig :-/
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 01 Dec 2020, 23:21 Tyvärr funkar det inte för mig så jag flyger i blindo här....
Men, som jag förstår så får du bara ett val, en "Yes" knapp. Om du trycker på den så kan jag få ett event tillbaka till ER4, om man inte trycker på "Yes" innan 'timeout' tiden så tas den bort.

Koden nedan borde funka

Code: Select all

  local function pushYesNo(id,title,msg,yes,no,timeout)
    local t = self:post(no,timeout)
    self:pushYesNo(id,title,msg,function() self:cancel(t); post(yes) end, timeout)
  end
  
  rule("pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)")
  
  rule("#gotYes => lampa:on")
  rule("#noAnswer => log('Inget svar')")
Först är det en hjälpfunktion i Lua.
Första "rule". skickar en fråga samt har 2 event argument; #gotYes och #noAnswer
Om man klickar på Yes så skickas #gotYes eventet som man fångar upp med regeln som tänder en lampa.
Om man inte gör ngt och det tajmar ut så skickas #noAnswer (efter 15s) som fångas upp i den sista regeln.

Fråga och "actions" kan bytas ut till annat naturligtvis.
Nu måste jag bara försöka förstå varför det inte fungerar för mig :-/
Hej Jang . Jo jag får både Ja och nej alltså jag kan välja tryckte jag nej så fungerade det ju inte och tryckte jag ja så fick jag att det syntes i Debug rutan ..

Nu när jag testar koden du har skrivit får jag upp följande fel

[2020-12-01] [22:46:41] [ERROR] [QUICKAPP61]: Error in 'pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)': ./include/EventRunner.lua:1824: No such function:pushYesNo


Har du prövat starta om homcenter 3 ? Jag har precis fått i gång homcenter 3 och har inte så mycket i den. det den har lyckats göra hitintills idag är att krascha om det var mitt nätverk som låste den ute vet jag inte men fick dra ur sladden 2 gånger så gick den i gång..

jag hade något skummt fel en gång på min hc2 och fick inte någon pusch alls och det jag fick göra då var att ta bort telefonen från systemet och lägga in den igen blev något vajsing med id till det när jag använda det externa programvaran och ville ändra namnet på telefonen så jag fattade att den var min.. var ingen bra idee det där..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Systemfel wrote: 01 Dec 2020, 23:54 Hej Jang . Jo jag får både Ja och nej alltså jag kan välja tryckte jag nej så fungerade det ju inte och tryckte jag ja så fick jag att det syntes i Debug rutan ..

Nu när jag testar koden du har skrivit får jag upp följande fel

[2020-12-01] [22:46:41] [ERROR] [QUICKAPP61]: Error in 'pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)': ./include/EventRunner.lua:1824: No such function:pushYesNo


Har du prövat starta om homcenter 3 ? Jag har precis fått i gång homcenter 3 och har inte så mycket i den. det den har lyckats göra hitintills idag är att krascha om det var mitt nätverk som låste den ute vet jag inte men fick dra ur sladden 2 gånger så gick den i gång..

jag hade något skummt fel en gång på min hc2 och fick inte någon pusch alls och det jag fick göra då var att ta bort telefonen från systemet och lägga in den igen blev något vajsing med id till det när jag använda det externa programvaran och ville ändra namnet på telefonen så jag fattade att den var min.. var ingen bra idee det där..
Tyvärr smög det sig in en bugg. Det ska inte vara 'local' före Lua funktionen.

Code: Select all

function pushYesNo(id,title,msg,yes,no,timeout)
    local t = self:post(no,timeout)
    self:pushYesNo(id,title,msg,function() self:cancel(t); post(yes) end, timeout)
  end
  
  rule("pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)")
  
  rule("#gotYes => lampa:on")
  rule("#noAnswer => log('Inget svar')")
'Nej' är bara en "cancel' som inte skickar någon signal tillbaka till HC3:an. Därför måste vi lite på "timeout" för att trigga att ingen action begärdes.
Om man kicker på 'Ja' så skickas en signal, och du ser att ngt händer i debug-konsolen.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 02 Dec 2020, 09:29
Systemfel wrote: 01 Dec 2020, 23:54 Hej Jang . Jo jag får både Ja och nej alltså jag kan välja tryckte jag nej så fungerade det ju inte och tryckte jag ja så fick jag att det syntes i Debug rutan ..

Nu när jag testar koden du har skrivit får jag upp följande fel

[2020-12-01] [22:46:41] [ERROR] [QUICKAPP61]: Error in 'pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)': ./include/EventRunner.lua:1824: No such function:pushYesNo


Har du prövat starta om homcenter 3 ? Jag har precis fått i gång homcenter 3 och har inte så mycket i den. det den har lyckats göra hitintills idag är att krascha om det var mitt nätverk som låste den ute vet jag inte men fick dra ur sladden 2 gånger så gick den i gång..

jag hade något skummt fel en gång på min hc2 och fick inte någon pusch alls och det jag fick göra då var att ta bort telefonen från systemet och lägga in den igen blev något vajsing med id till det när jag använda det externa programvaran och ville ändra namnet på telefonen så jag fattade att den var min.. var ingen bra idee det där..
Tyvärr smög det sig in en bugg. Det ska inte vara 'local' före Lua funktionen.

Code: Select all

function pushYesNo(id,title,msg,yes,no,timeout)
    local t = self:post(no,timeout)
    self:pushYesNo(id,title,msg,function() self:cancel(t); post(yes) end, timeout)
  end
  
  rule("pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)")
  
  rule("#gotYes => lampa:on")
  rule("#noAnswer => log('Inget svar')")
'Nej' är bara en "cancel' som inte skickar någon signal tillbaka till HC3:an. Därför måste vi lite på "timeout" för att trigga att ingen action begärdes.
Om man kicker på 'Ja' så skickas en signal, och du ser att ngt händer i debug-konsolen.
Tyvärr verkar inte den koden fungera i heller. Men jag får den interaktiva pusch notisen och trycker jag på Ja för att starta lampan
så händer detta

[2020-12-02] [20:41:06] [DEBUG] [QUICKAPP61]: onAction: {"actionName":"INTERACTIVE_OK_BUTTON","args":["0x3ccfca90"],"deviceId":61}[2020-12-02] [20:41:06] [DEBUG] [QUICKAPP61]: ./include/main.lua:58: attempt to call a nil value (global 'post')[2020-12-02] [20:41:06] [ERROR] [QUICKAPP61]: QuickApp crashed[2020-12-02] [20:41:06] [ERROR] [QUICKAPP61]: Unknown error occurred: handleJsonRpc
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Systemfel wrote: 02 Dec 2020, 21:44 Tyvärr verkar inte den koden fungera i heller. Men jag får den interaktiva pusch notisen och trycker jag på Ja för att starta lampan
så händer detta

[2020-12-02] [20:41:06] [DEBUG] [QUICKAPP61]: onAction: {"actionName":"INTERACTIVE_OK_BUTTON","args":["0x3ccfca90"],"deviceId":61}[2020-12-02] [20:41:06] [DEBUG] [QUICKAPP61]: ./include/main.lua:58: attempt to call a nil value (global 'post')[2020-12-02] [20:41:06] [ERROR] [QUICKAPP61]: QuickApp crashed[2020-12-02] [20:41:06] [ERROR] [QUICKAPP61]: Unknown error occurred: handleJsonRpc
Eftersom push inte funkar för mig kunde jag inte testa.
Felet är i Lua funktionen, det här är en mer rätt version (post(yes) -> self:post(yes))

Code: Select all

function pushYesNo(id,title,msg,yes,no,timeout)
    local t = self:post(no,timeout)
    self:pushYesNo(id,title,msg,function() self:cancel(t); self:post(yes) end, timeout)
end
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 03 Dec 2020, 12:26
Systemfel wrote: 02 Dec 2020, 21:44 Tyvärr verkar inte den koden fungera i heller. Men jag får den interaktiva pusch notisen och trycker jag på Ja för att starta lampan
så händer detta

[2020-12-02] [20:41:06] [DEBUG] [QUICKAPP61]: onAction: {"actionName":"INTERACTIVE_OK_BUTTON","args":["0x3ccfca90"],"deviceId":61}[2020-12-02] [20:41:06] [DEBUG] [QUICKAPP61]: ./include/main.lua:58: attempt to call a nil value (global 'post')[2020-12-02] [20:41:06] [ERROR] [QUICKAPP61]: QuickApp crashed[2020-12-02] [20:41:06] [ERROR] [QUICKAPP61]: Unknown error occurred: handleJsonRpc
Eftersom push inte funkar för mig kunde jag inte testa.
Felet är i Lua funktionen, det här är en mer rätt version (post(yes) -> self:post(yes))

Code: Select all

function pushYesNo(id,title,msg,yes,no,timeout)
    local t = self:post(no,timeout)
    self:pushYesNo(id,title,msg,function() self:cancel(t); self:post(yes) end, timeout)
end
Haj jang nu fungerar det . Nu är jag helt ny på hc3 lua och undrar hur triggar jag denna på tex bästa sätt för som det är nu så triggas den varje gång jag sparar om quick appen. tex triggar den genom en tid varje dag eller en variabel som ändras eller liknande behöver bara lite hjälp att komma i gång så tror jag nog jag löser resten själv hoppas jag..
tänkte implantera detta till garage porten . har idag att den skickar var 9 min att garageporten är öppen och ahr den varit öppen i mer än 18 min så skickar den en fråga tll sist om man vill stänga den.

Du har ju gjort många fina trådar här och på fibaro så man kan ju läsa sig till en hel del men du vet hjärnan är inte alltid på topp nu när man ska börja om med detta helt från grunden..
Tack för din super service du är en klippa måste jag säga :)
kod som fungerar i hc3 enligt mitt test


function pushYesNo(id,title,msg,yes,no,timeout)
local t = self:post(no,timeout)
self:pushYesNo(id,title,msg,function() self:cancel(t); self:post(yes) end, timeout)
end
skaplampa = 67 <--- lampan som tänds
rule("pushYesNo(21,'HC3','Tända lampa?',#gotYes,#noAnswer,15)") -- nr 21 är mobil id i hc3 som det skickas till
rule("#gotYes => skaplampa:on") --- tänder lampan
rule("#noAnswer => log('Inget svar')")
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

ohh Hc3 kan man verkligen göra mycket skoj med får jag säga och Eventrunner 4 e ju guld här får jag säga .. Men nu har jag fastnat lite jag vill skicka en pusch notis till tex en användare eller fler
men som det är idag så skickas detta till alla användare eller mobila enheter utan vill tex att detta bara ska skicks till mig.
Någon som har en kod snuttt som fungerar ?

iduser = 21 <-- är Min Mobiltelefon
rule("@20:00 => wait(00:00:10);iduser:msg=log('Test 10 sekunder test test sekunder')")


Tack på förhand :) kan bjuda på en del regler sen när jag är klar med tillverka dom kanske kan intressera andra ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Systemfel wrote:ohh Hc3 kan man verkligen göra mycket skoj med får jag säga och Eventrunner 4 e ju guld här får jag säga .. Men nu har jag fastnat lite jag vill skicka en pusch notis till tex en användare eller fler
men som det är idag så skickas detta till alla användare eller mobila enheter utan vill tex att detta bara ska skicks till mig.
Någon som har en kod snuttt som fungerar ?

iduser = 21 <-- är Min Mobiltelefon
rule("@20:00 => wait(00:00:10);iduser:msg=log('Test 10 sekunder test test sekunder')")


Tack på förhand :) kan bjuda på en del regler sen när jag är klar med tillverka dom kanske kan intressera andra ..
Kan inte hjälpa dig men tar gärna del av dina regler :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Systemfel wrote: 08 Dec 2020, 21:04 nu har jag fastnat lite jag vill skicka en pusch notis till tex en användare eller fler
men som det är idag så skickas detta till alla användare eller mobila enheter utan vill tex att detta bara ska skicks till mig.
Någon som har en kod snuttt som fungerar ?

iduser = 21 <-- är Min Mobiltelefon
rule("@20:00 => wait(00:00:10);iduser:msg=log('Test 10 sekunder test test sekunder')")
Det borde funka eftersom jag använder de dokumenterade. APIerna från Fibaro att skicka meddelandet. (Jag har ex.- problem med interaktive push. som jag inte får att funka vad jag än gör - funkade i somras...).
Så, för att utesluta att det är Fibaro's fel. Kan du sätta upp en block scen som pushar ett meddelande till dig och se om det beter sig rätt? För isåfall är felet mitt och jag får jaga runt i min kod lite mer.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

MastrUsr wrote: 09 Dec 2020, 08:27
Systemfel wrote:ohh Hc3 kan man verkligen göra mycket skoj med får jag säga och Eventrunner 4 e ju guld här får jag säga .. Men nu har jag fastnat lite jag vill skicka en pusch notis till tex en användare eller fler
men som det är idag så skickas detta till alla användare eller mobila enheter utan vill tex att detta bara ska skicks till mig.
Någon som har en kod snuttt som fungerar ?

iduser = 21 <-- är Min Mobiltelefon
rule("@20:00 => wait(00:00:10);iduser:msg=log('Test 10 sekunder test test sekunder')")


Tack på förhand :) kan bjuda på en del regler sen när jag är klar med tillverka dom kanske kan intressera andra ..
Kan inte hjälpa dig men tar gärna del av dina regler :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Absolut ska bara få lite mer kött på benen så ska jag bjuda på lite regler :) måste bara få ordning på saker . Jag börjar helt från grunden när det gäller min Hc3 har ju hc2 sedan tidigare men har valt att för över allt för hand. då jag inte litar på fibaros överföring och vad detta kan ställa till med. Man har lärt sig igenom åren vad som kan hända och inte hända..

Det är så mycket nytt att sätta in sig i så att man blir lite överväldigad jag vet inte riktigt vart jag ska börja . Men har gjort styrningen till ett badrum i allafall med 2 st rörelse sensorer som går på olika tider osv. Ska ge mig in i träsket på variablar mm men är inte där än..

Men sakta men säkert går det . har dock ett fenomen att min hc3 kraschar ca varannan dag och det är något med nätverket tror jag.. får forska i det oxå vid något tillfälle..

Jag var lite skeptisk till nya appen och den nya designen men måste faktist säga att den är inte dum alls när man börjat jobba lite med det.
Det jag tycker är lite dåligt av fibaro och det är ju som vanligt så lanserar dom en produkt där inte ens allt från hc2 är med och det är lite halv kasst men det kommer väll så småningom
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 09 Dec 2020, 09:25
Systemfel wrote: 08 Dec 2020, 21:04 nu har jag fastnat lite jag vill skicka en pusch notis till tex en användare eller fler
men som det är idag så skickas detta till alla användare eller mobila enheter utan vill tex att detta bara ska skicks till mig.
Någon som har en kod snuttt som fungerar ?

iduser = 21 <-- är Min Mobiltelefon
rule("@20:00 => wait(00:00:10);iduser:msg=log('Test 10 sekunder test test sekunder')")
Det borde funka eftersom jag använder de dokumenterade. APIerna från Fibaro att skicka meddelandet. (Jag har ex.- problem med interaktive push. som jag inte får att funka vad jag än gör - funkade i somras...).
Så, för att utesluta att det är Fibaro's fel. Kan du sätta upp en block scen som pushar ett meddelande till dig och se om det beter sig rätt? För isåfall är felet mitt och jag får jaga runt i min kod lite mer.
Hej Jang har nu testat och det fungerar som det ska med block scener har testat mot min telefon och min dotters med enbart meddelande till henne och då får hon det bara och sen mot mig bara och då är det bara jag som får det. Har kört på device i blockscenen skickar med en screnshoot...
Attachments
Screenshot_2020-12-09 Fibaro Home Center.png
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Systemfel wrote: 09 Dec 2020, 18:20 Hej Jang har nu testat och det fungerar som det ska med block scener har testat mot min telefon och min dotters med enbart meddelande till henne och då får hon det bara och sen mot mig bara och då är det bara jag som får det. Har kört på device i blockscenen skickar med en screnshoot...
Ok, det här verkar knepigare än jag trodde. Fibaro's push API ser annorlunda ut från scener än det ser ut i QAs...
Jag sitter tyvärr bara med en användare (telefon) så jag har svårt att verifiera hur det ser ut med flera användare.

Om du från en QA (ex. inuti main() funktionen i ER4) skriver det här Lua anropet, skickas det till flera användare också?

fibaro.alert('push',{<phone ID>},"Test test test")
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 10 Dec 2020, 13:34
Systemfel wrote: 09 Dec 2020, 18:20 Hej Jang har nu testat och det fungerar som det ska med block scener har testat mot min telefon och min dotters med enbart meddelande till henne och då får hon det bara och sen mot mig bara och då är det bara jag som får det. Har kört på device i blockscenen skickar med en screnshoot...
Ok, det här verkar knepigare än jag trodde. Fibaro's push API ser annorlunda ut från scener än det ser ut i QAs...
Jag sitter tyvärr bara med en användare (telefon) så jag har svårt att verifiera hur det ser ut med flera användare.

Om du från en QA (ex. inuti main() funktionen i ER4) skriver det här Lua anropet, skickas det till flera användare också?

fibaro.alert('push',{<phone ID>},"Test test test")
Hej nej det verkar inte fungera men sparar jag block scenen till Lua så får jag fram denna koden
och den fungerar när jag kör det i Lua vet inte vad 1 betyder men 21 är ju min telefon i allafall ..

fibaro.alert('simplePush', {[1] = 21, }, 'HALLLLÅ FICK DU DETTA')


Testade detta i main i er 4 och den skickar ett meddelande dock får alla det.
fibaro.alert('push',{21},"Test test test")
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Systemfel wrote: 10 Dec 2020, 16:36
jang wrote: 10 Dec 2020, 13:34
Systemfel wrote: 09 Dec 2020, 18:20 Hej Jang har nu testat och det fungerar som det ska med block scener har testat mot min telefon och min dotters med enbart meddelande till henne och då får hon det bara och sen mot mig bara och då är det bara jag som får det. Har kört på device i blockscenen skickar med en screnshoot...
Ok, det här verkar knepigare än jag trodde. Fibaro's push API ser annorlunda ut från scener än det ser ut i QAs...
Jag sitter tyvärr bara med en användare (telefon) så jag har svårt att verifiera hur det ser ut med flera användare.

Om du från en QA (ex. inuti main() funktionen i ER4) skriver det här Lua anropet, skickas det till flera användare också?

fibaro.alert('push',{<phone ID>},"Test test test")
Hej nej det verkar inte fungera men sparar jag block scenen till Lua så får jag fram denna koden
och den fungerar när jag kör det i Lua vet inte vad 1 betyder men 21 är ju min telefon i allafall ..

fibaro.alert('simplePush', {[1] = 21, }, 'HALLLLÅ FICK DU DETTA')


Testade detta i main i er 4 och den skickar ett meddelande dock får alla det.
fibaro.alert('push',{21},"Test test test")
Yepp, och i en QA kan man inte anropa fibaro.alert('simplePush', {[1] = 21, }, 'HALLLLÅ FICK DU DETTA') eftersom 'simplePush' inte är supportat för QAs...

Jag ska gräva vidare för att försöka förstå vad som händer under ytan...
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 10 Dec 2020, 16:43
Systemfel wrote: 10 Dec 2020, 16:36
jang wrote: 10 Dec 2020, 13:34

Ok, det här verkar knepigare än jag trodde. Fibaro's push API ser annorlunda ut från scener än det ser ut i QAs...
Jag sitter tyvärr bara med en användare (telefon) så jag har svårt att verifiera hur det ser ut med flera användare.

Om du från en QA (ex. inuti main() funktionen i ER4) skriver det här Lua anropet, skickas det till flera användare också?

fibaro.alert('push',{<phone ID>},"Test test test")
Hej nej det verkar inte fungera men sparar jag block scenen till Lua så får jag fram denna koden
och den fungerar när jag kör det i Lua vet inte vad 1 betyder men 21 är ju min telefon i allafall ..

fibaro.alert('simplePush', {[1] = 21, }, 'HALLLLÅ FICK DU DETTA')


Testade detta i main i er 4 och den skickar ett meddelande dock får alla det.
fibaro.alert('push',{21},"Test test test")
Yepp, och i en QA kan man inte anropa fibaro.alert('simplePush', {[1] = 21, }, 'HALLLLÅ FICK DU DETTA') eftersom 'simplePush' inte är supportat för QAs...

Jag ska gräva vidare för att försöka förstå vad som händer under ytan...
Tack hade ju varit grymt om du löste denna kluriga gåta :) Men jag jobbar vidare med annat i hc3 så länge så hoppas vi det löser sig ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Alltså nu är jag nog trött eller så funkar inte huvudet alls Men variabler Ligger ju under Allmänt i hc3.

Hur fasen triggar jag dom med Eventrunner 4 ?

Tanken var att en variabel skulle ändra sig om lampan tex tänds och sen ändras tillbaka igen om det blir släckt

:ison och :isoff

rule("129:isoff => $kokslampa='on'")
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det är viktigt att gemener och versaler är på rätt ställe :-), isoff skall skrivas isOff.

Code: Select all

rule("129:isOff => $kokslampa='on'")
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

RH_Dreambox wrote: 11 Dec 2020, 09:48 Det är viktigt att gemener och versaler är på rätt ställe :-), isoff skall skrivas isOff.

Code: Select all

rule("129:isOff => $kokslampa='on'")
Japp.

Code: Select all

rule("129:isOff => $kokslampa='on'")
rule("129:isOn => $kokslampa='off'")
alt. en regel som trigger om 129 ändrar värde och sedan sätter variabeln till dess state - true/false i det här fallet

Code: Select all

rule("129:value => $kokslampa=129:isOn")
om man vill att värdena ska vara 'on' och 'off' kan man lägga till extra villkor

Code: Select all

rule("129:value => $kokslampa=129:isOn & 'on' | 'off' ")
Den sista regeln utläses som x = (a och b eller c)
om129:isOn är sant (a) returneras 'on' (b) annars 'off' (c)
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 11 Dec 2020, 13:18
RH_Dreambox wrote: 11 Dec 2020, 09:48 Det är viktigt att gemener och versaler är på rätt ställe :-), isoff skall skrivas isOff.

Code: Select all

rule("129:isOff => $kokslampa='on'")
Japp.

Code: Select all

rule("129:isOff => $kokslampa='on'")
rule("129:isOn => $kokslampa='off'")
alt. en regel som trigger om 129 ändrar värde och sedan sätter variabeln till dess state - true/false i det här fallet

Code: Select all

rule("129:value => $kokslampa=129:isOn")
om man vill att värdena ska vara 'on' och 'off' kan man lägga till extra villkor

Code: Select all

rule("129:value => $kokslampa=129:isOn & 'on' | 'off' ")
Den sista regeln utläses som x = (a och b eller c)
om129:isOn är sant (a) returneras 'on' (b) annars 'off' (c)
Tackar så mycket ..
Jag testade detta med stor och liten bokstav och absolut det är skillnad som tex On när lampan ska tändas fungerar inte .. Men on fungerar kanske är min hc3 som e lite koko bello eller nått.. Eller så lär den sig själv eller något ..


Men jag försöker klura på ett problem jag försöker lösa med hjälp av en dörrsensor och det är så här kort beskrivet. Om lampan redan är i gång någon har manuellt tryckt i gång den så ska den vara tänd tills någon släcker lampan manuellt igen.

Men om man nu öppnar dörren medans lampan är tänd kommer den ju köra scenen i eventrunner 4 då efter som dörrsensorn blir breched kommer scenen som tänder belysningen starta fast lampan redan är tänd.. och detta kan man ju stoppa. genom en variabel eller nått annat
sen kommer vi ju till safe

och när då dörren varit safe i tex 5 min så kommer ju lampan släckas för vi har ju öppnat och stängt dörren.

Skulle liksom vilja stänga av den rule scenen i er 4 om lampan redan är tänd på något sätt. kommit fram till variablar funkar inte med is:on då den kommer flippa ur när den tänder sig själv och inte kan släcka sig det sitter en dubbelswitch så s2 s1 funkar inte heller då det inte finns på dessa..

Någon som har en ide här ?

så med andra ord tänder man manuellt ska den stänga av om någon öppnar dörren scenen och när man stänger lampan manuellt så kan scenen bli aktiv igen ....

Lite som an skulle ha if then else end ??
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Hej,
Snor tråden litegrann...
Jag har kört fast med mina regler. De fungerar inte som önskat.
Typ rörelsescener:

Code: Select all

rule("badrum_motion:breached & 05:50..23:00=> badrum_dim:value=99")
rule("badrum_motion:breached & 23:01..05:49 => badrum_dim:value=7")
rule("trueFor(00:15,badrum_motion:safe) => badrum_dim:off")
Släcker man manuellt på väg ut ur badrummet så hinner rörelsesensorn känna av rörelse och lampan tänds igen. Irriterande.
Detsamma gäller om man har ställt in ett lågt värde, och ökar belysningen via knappen, så återgår den snart till samma låga värde igen...

Vad är det jag missar?

Ni som kör ER idag, kan ni inte dela med er av era regler? Skulle bli överlycklig :)
Post Reply