RH_Dreambox wrote: ↑25 Nov 2020, 17:18 Jag har inget Idlock eller annat Z-wawe-lås heller, så det har jag inga synpunkter om. Men jag har haft 2 HC2 i många år och har nu skaffat en HC3.
Mina HC2, båda köpta begagnade av förmodligen missnöjda ägare har fungerat utomordentligt bra under alla år jag haft dem. Att jag nu skaffat en HC3 beror mest på att den skall kunna kommunicera med 433MHz och några andra intressanta protokoll. Alla protokoll är ännu inte aktiverade av Fibaro, men det kommer väl så småningom.
Den första kontakten med HC3 var nästan lite omtumlande och min första tanke var om jag skulle lyckas skapa några egna LUA-scener och QuickAppar.
Men efter att ha tittat igenom Fibaros dokumentation om Scener och QuickAppar så har jag nu lyckats knåpa ihop en TTS-scen, en QA som hämtar vinddata från Domoticz och en QA för motorvärmare (som jag lagt upp på forumet).
All annan automatik från mina HC2-or är nu överflyttad till QA "EventRunner 4" i HC3. En eloge till "jang" som har gjort reglerna i ER4 fullt kompatibla med de i ER3.
Jag har tills vidare kvar en HC2 med den gamla motorvärmaren eftersom den kommunicerar med ImperiHome som snurrar på en tablet på hallväggen. ImperiHome har tyvärr gått i graven och utvecklas inte längre så någon support för HC3 lär inte komma.
Annars är ImperiHome ett helt fantastiskt gränssnitt för HC lite/2, Domoticz, videokameror och massor av andra kontrollers, och motorvärmaren i HC2 är busenkel att manöverera därifrån (enligt min fru)
Men efter några månader med HC3 har jag nu blivit ganska bekant med den och jag får erkänna att jag gillar den skarpt. Gränssnittet blir betydligt mer överskådligt än det lilla "titthålet" som finns i HC2. HC3 är också en snabbare maskin, vilket märks då man skapar och redigerar scener och QA.
Räckvidden har också blivit bättre, tack vare dess WiFi kan den placeras mer centralt i huset.
Så mitt omdöme blir ett stort plus för HC3, (men jag har lite svårt för att släppa mina HC2 också)
Tack för en bra beskrivning har beställt en hc3 nu med och ska testa Google röst styrning har en Alexa oxå men är inte så aktiv med henne direkt.. jag har ju Hc2 i dag och kör Jangs Event Runner och det har funkat så jäkla bra och underlättat en del komplicerade scener.
tanken var att lägga in event Runner i Hc3an.
Som jag förstått det är det ett nytt tanke sätt med scener mm.
Har du fört över allt med den intrigerade överflyttaren från hc2 till hc3 eller har du lagt in allt för hand delvis tagit bort enheten ur hc2 och lagt till den i hc3 ? Om man gör allt förhand kan man ju ta lite i Taget men vissa av mina puckar sitter lite halv idiotiskt tyvärr. Kommer knappt i håg var alla sitter i heller.
Min Hc2 har bara fungerat har knappt haft något strul med den så är nöjd med den. Men känner att dom kommer förmodligen sluta uppdatera den utan kör den till en stabil version sen får den vara.. Man har inte sett något från fibaro nu på ett par månader så man börjar ju undra om dom ens lever..