Ska göra det! Återkommer där om det är något jag undrarBamsefar wrote:Gå till HomeSeer forumet här på Zwaveforum.se så finns det rätt mycket info där!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Det är nog mitt felRH_Dreambox wrote: ↑17 Feb 2020, 17:27 @jang , kan du vänligen bena ut en sak med HC3 programmering som gör mig lite förvirrad.
Uttrycken QA (Quick Apps) och QD, ja vad är QD?
Är QD i HC3 detsamma som VD i HC2? Och Quick Apps, är det en slags funktion som man kan anropa från valfri scen eller QD?
Jag försöker följa diskussionerna på Fibaros forum, men blir inte klok på vad skillnaden är och hur de används.
Eftersom jag ännu inte har någon HC3 att testa på, så vore det bra med lite stöttande info på nybörjarnivå.
Code: Select all
fibaro.call(<deviceID>,<metod namn>,argument...)
fibaro.call(66,"turnOn")
function QuickApp:turnOn() .... end
Kul att läsa! Tack!HemAuto wrote:Har testat en HC3 under några veckor nu och tänkte dela med mig av lite erfarenheter.
Har tidigare under många år kört en HC2 men även testat några andra controllers (Animus Heart, Homey, Samsung, SmartHub)
Har ett system med strax över 100 ZWave enheter, Och lite prylar från Netatmo, Sonos och andra. Installerat i ett hus på 240kvm fördelat på två våningar och ett garage på 45kvm.
Innan jag började testa HC3 så var alla enheter konfigurerade ihop med Homey kontrollern, dessutom hade jag ingen bra plats att ställa HC3 så den hamnade långt in i ett av förråden som ligger på undervåningen i ena hörnet av huset.
Började men att konfigurera bort alla enheter från Homey kontrollern. Har med andra kontrollers varit en pina att lägga till och ta bort enheter, ofta måste man flytta enheten till kontrollern eller tvärt om. Med Homey har det varit lite bättre men många enheter har behövt vara riktigt nära kontrollern för att gå att lägga till, att ta bort dem gick lite lättare men var en del strul.
Började sedan lägga till enheterna i HC3 och blev riktigt förvånad, jag har inte behövt flytta en enda enhet när jag har lagt till dem (ett undantag, mer om det nedan), alla har varit kvar på den plats i huset där de är tänkta att användas. Detta gäller både ”puckar” bakom lysknappar men även batteridrivna rörelse sensorer, dörrsensorer och brandvarnare.
Den enda enhet som inte gick att lägga till där den var blev jag först lite besviken på, en Fibaro dörrsensor, blev tvungen att skruva ned den och flytta den till närhet av HC3. Men inte heller då ville den joina HC3. Det visade sig att Homey hade tagit bort enheten men enheten trodde fortfarande att den tillhörde en kontroller, så efter en reset av dörrsensorn så gick även denna att lägga till i HC3 där enheten är tänkt att sitta.
Har aldrig varit med om en kontroller som klarat detta, framför allt batteri drivna enheter har ofta krävt att vara riktigt nära kontrollern när man lägger till dem. Med HC3 kunde de vara både 5, 10 och nästan 15 meter bort bakom både väggar av lättbetong och trä.
Så Z-wave delen i HC3 imponerar helt klart väldigt mycket från början och har fortsatt att göra så nu under ett par veckor, allt fungerar riktigt imponerande bra. Homey har en nackdel där man behöver lägga in fördröjningar mellan sändningar om man t.ex. vill tända många lampor samtidigt, då behövde det en sekund eller två mellan varje lampa för att ha en säker funktion. I HC3 är inte detta ett problem alls, kan med lätthet både släcka och tända 8-10 lampor samtidigt, det bara smattrar till i reläerna när HC3 skickar sina styr signaler.
Sen märks det att det är en ny kontroller, det saknas funktioner, saknas feature som var med i marknadsföringen o.s.v. och det verkar inte gå jätte fort för Fibaro att få till detta. Dessutom är det en utmaning om man kommer från HC2 och gjort en del LUA programmering tidigare, LUA i HC3 är annorlunda och kräver lite anpassning. Jag har dock med mina begränsade programmerings kunskaper dock utan större problem lyckats att konvertera många av mina LUA scener från HC2 till HC3.
ZWave på HC3 fungerar verkligen riktigt bra, dels enkelheten att inkludera enheter med kontrollern. Men även sedan i det dagliga användandet, det går mycket snabbt och har än så länge inte observerat någon miss i kommunikationen.
Jag hoppade på HC3-tåget för ett tag sedan trots att det fortfarande saknas stöd för "433MHz (Omron sensorer)", "868 MHz" och "ZigBee 2405-2480MHz".
Fail - men roligt! Snällt av dig att korrigera!RH_Dreambox wrote:Jag hoppade på HC3-tåget för ett tag sedan trots att det fortfarande saknas stöd för "433MHz (Omron sensorer)", "868 MHz" och "ZigBee 2405-2480MHz".
Min tanke med köpet var att i lugn och ro sätta mig in i "nya Lua", QuickAppar och det nya gränssnittet genom att skapa lite test-scener och QA. När jag känner att jag har koll på detta så gör jag en recovery och börjar om på en ren maskin som då skall ersätta båda mina HC2 som då går i "pension".
Stommen i min HC3 kommer naturligtvis vara EventRunner 4 som jag testkör just nu. @jang som utvecklar ER4 (och även ER3 för HC2) har gjort ett jättejobb för att förenkla det för oss. ER4 gör det betydligt enklare att programmera "vardagsautomatiken" och även mer avancerade funktioner som jag inte skulla klara av utan extern hjälp.
Gränssnittet i HC3 är helt annorlunda än HC2 så det tog ett tag innan jag hittade rätt i menyerna och lyckade importera ER4 som nu är en QuickApp och inte en scen. En stor fördel är att gränssnittet nu använder hela bildskärmsytan och inte en smal "tittglugg" som i HC2. Det gör det enklare att administrera och programmera.
Apropå administration så har jag ännu inte lyckats konfigurera min HC3 fullt ut. Den röda konfigureringsdioden lyser fortfarande och jag har ännu inte kommit på vad det är som jag har missat.
Jag kör nu version 5.040 och där saknas fortfarande en hel del. Om man tex. lägger till en Smart Implant med en kombinerad temp och fuktsensor så kan jag se diagram över temperaturen , men inte för fuktighet. Fibaro har sagt att dessa "child-diagram" kommer senare.
Dessutom kryllar det av stavfel på den svenska översättningen. Eller vad sägs om Gateway som översatts till "Betalmodul", Event list = "Kurslista", Block scenes = "Blockera scener", Gates = "Spärrar" och mycket mer.
Just nu håller jag på att korrigera den svenska språkfilen (ca. 3900 rader) som jag skall skicka till en kontaktperson på Fibaro, så får vi se om de bryr sig eller inte.
Nu är de korrigerade svenska språkfilerna för HC3 inskickade (3898+134 rader) och jag har fått respons på att de kanske kommer med i nästa programversion.Dessutom kryllar det av stavfel på den svenska översättningen. Eller vad sägs om Gateway som översatts till "Betalmodul", Event list = "Kurslista", Block scenes = "Blockera scener", Gates = "Spärrar" och mycket mer.
Just nu håller jag på att korrigera den svenska språkfilen (ca. 3900 rader) som jag skall skicka till en kontaktperson på Fibaro, så får vi se om de bryr sig eller inte.