Jag har nyss renoverat mitt hus och satt in ett flertal Duewi brytare & dimmers från Gröna hus i syfte att styra mitt hem. Detta tillsammans med en gateway Vera2
Nyligen skaffade jag också ett antal rörelsedetektorer från Everspring (SP-103) för att bygga lite säkerhet och automatisk tändning av lampor
Nu till mitt problem
Jag har skapat en scen som tänder lampan i hallen om det är kväll och en rörelse upptäcks, detta har jag gjort med ett luup script (inklippt nedan) som också släcker lampan efter 10 sekunder. Problemet är att dels verkar detektorn ibland "slö" på att vakna och det tar ett tag innan den reagerar och tänder lampan och sen förblir den släckt även om det finns fortsatta rörelser i rummet efter dessa 10s har gått. Då måste jag gå ut ur rummet för att sen gå in igen för att den ska reagera
Kan man styra känsligheten och tiden det tar för detektorn att vakna?
Några andra tips på vad jag kan prova?
Luup script:
Code: Select all
local sensorDeviceNo = 29 -- Motion Sensor device number
local lightDeviceNo = 5 -- Light device number
local period = 10 -- Seconds
local SS_SID = "urn:micasaverde-com:serviceId:SecuritySensor1" -- Security Sensor Service ID
local SP_SID = "urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1" -- Switch Power Service ID
function checkLastTrip()
local lastTrip = luup.variable_get (SS_SID, "LastTrip", sensorDeviceNo) or os.time()
if (os.difftime (os.time(), tonumber (lastTrip)) >= period) then
luup.call_action (SP_SID, "SetTarget", {["newTargetValue"] = 0}, lightDeviceNo) -- Turn off the light.
else
luup.call_delay ("checkLastTrip", period) -- Check when the sensor was last tripped every <period> seconds.
end
end
luup.call_delay ("checkLastTrip", period)
return true
I triggereventet har jag också lagt till
Code: Select all
return luup.is_night()
Mvh
Micke