SP-103 och Hemautomation

Hjälp varandra att vara kreativa för att göra hemmet mer bekvämt.
Post Reply
miljume
Ny medlem
12

Hej,

Jag har nyss renoverat mitt hus och satt in ett flertal Duewi brytare & dimmers från Gröna hus i syfte att styra mitt hem. Detta tillsammans med en gateway Vera2

Nyligen skaffade jag också ett antal rörelsedetektorer från Everspring (SP-103) för att bygga lite säkerhet och automatisk tändning av lampor

Nu till mitt problem

Jag har skapat en scen som tänder lampan i hallen om det är kväll och en rörelse upptäcks, detta har jag gjort med ett luup script (inklippt nedan) som också släcker lampan efter 10 sekunder. Problemet är att dels verkar detektorn ibland "slö" på att vakna och det tar ett tag innan den reagerar och tänder lampan och sen förblir den släckt även om det finns fortsatta rörelser i rummet efter dessa 10s har gått. Då måste jag gå ut ur rummet för att sen gå in igen för att den ska reagera

Kan man styra känsligheten och tiden det tar för detektorn att vakna?

Några andra tips på vad jag kan prova?

Luup script:

Code: Select all

local sensorDeviceNo = 29 -- Motion Sensor device number
local lightDeviceNo = 5 -- Light device number
local period = 10 -- Seconds

local SS_SID = "urn:micasaverde-com:serviceId:SecuritySensor1" -- Security Sensor Service ID
local SP_SID = "urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1" -- Switch Power Service ID

function checkLastTrip()
    local lastTrip = luup.variable_get (SS_SID, "LastTrip", sensorDeviceNo) or os.time()
    if (os.difftime (os.time(), tonumber (lastTrip)) >= period) then
        luup.call_action (SP_SID, "SetTarget", {["newTargetValue"] = 0}, lightDeviceNo) -- Turn off the light.
    else
        luup.call_delay ("checkLastTrip", period) -- Check when the sensor was last tripped every <period> seconds.
    end
end

luup.call_delay ("checkLastTrip", period)

return true

I triggereventet har jag också lagt till

Code: Select all

return luup.is_night()
för att undvika att lampan tänds under dagtid

Mvh
Micke
Last edited by forumadmin on 10 Feb 2012, 12:53, edited 2 times in total.
Reason: Tråd flyttad
AI90
Ny medlem
12

Hej,
Jag misstänker att det beror på att sensorn "untrippar" för fort. Det finns en liten skruv på den rörliga delen under "fönstret", som du kan använda för att reglera tiden som en tripp gäller. Ett förslag är att iallfall skruva den så att en tripp varar i minst 10 sekunder (se manualen).

Koden som du kör kan belasta din gateway eftersom att den aktivt gör en kontroll var 10:e sekund.
Jag rekommenderar att du istället skapar en scen som bara körs när sensorn trippar/untrippar:
Skapa en scen, sedan under events fliken:
Add events -> Välj din enhet -> An armed sensor is tripped -> Döp den till exempelvis "hallway motion tripped" -> i "Tripped?" väljer du Yes.
Sedan skapar du ett till event i samma scen,
Add events -> Välj din enhet -> An armed sensor is tripped -> Döp den till exempelvis "hallway motion untripped" -> i "Tripped?" väljer du No.

Därefter går du tillbaka till event-fliken för scenen och klickar på "luup event" för att fylla i den kod du vill köra när sensorn trippar/untrippar.

Hör gärna av dig om hur det gick.
miljume
Ny medlem
12

Hej,

Nu har jag haft tid att prova ditt förslag och det funkar faktiskt mycket bättre

Tack för hjälpen :D

Mvh
Micke
Post Reply