Någon som bytt från HC2 till Homey?

Post Reply
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Hej!

Kör HC2 sen några år tillbaka. Tycker tyvärr att det aldrig fungerat felfritt. Man måste alltid dit och pilla lite för att något slutat fungera.

Så min fråga till er som bytt från HC2 till Homey vad är era tankar?
Bättre eller sämre? Fördelar? Nackdelar?

// Robert
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Du kan få min HomeSeer Zee S2 - men du får betala "överföring av license" om 20 usd....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Bamsefar wrote: 30 Aug 2018, 18:18 Du kan få min HomeSeer Zee S2 - men du får betala "överföring av license" om 20 usd....
Tack för omtanken 🙂 Just nu tittar jag på Homey då det står ut i mängden och verkar ha många nöjda användare.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Bamsefar wrote: 30 Aug 2018, 18:18 Du kan få min HomeSeer Zee S2 - men du får betala "överföring av license" om 20 usd....

Har du övergivit HomeSeer? Tillbaka på HC2?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

alexndr wrote: 30 Aug 2018, 20:35 Har du övergivit HomeSeer? Tillbaka på HC2?
Nix - jag har HomeSeer installerad på en Linux Server - alltså en virtuell miljö. Den är något mer kraftfull än Zee S2. Mao jag har två licenser.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag kör HC2, krånglar aldrig vad jag tycker.
Min polare kör Homey, han får alltid pilla och ändra saker och vid uppdateringar slutar saker funka som man får pilla igång igen.
(inte testat själv så kan inte ge mer svar än så)
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Har själv väldigt sällan problem med min HC2. Är det något så är det självförvållat ;)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Jag köpte en HC2 som kommer i nästa vecka.

Nån som vet hur jag smidigt får över allt från HCL till HC2?

Eller är det bara gå den hårda vägen ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Har i dagarna inhandlat en Homey. Så här långt är jag inte så värst imponerad.

Fått över ca 99% av mina ca 70 enheter. Saker som inte fungerade bra i Fibaro HC2 fungerar i Homey. Det är positivt.

Har även återskapat mycket av dom scener/GEA som jag hade i HC2. I Homey kallas dom Flows.

Det som jag bråkar med just nu är Flows som inte fungerar. Enheter som inte fungerar. Random on/off på olika enheter. Kör ett script som släcker all belysning när jag går hemifrån. När jag kom hem var random lampor tända lite här och där samt att Tv:n stod på. Det går inte att se om en enhet är på eller av. Känns som att gå tillbaka till Telldus med envägskommunikation.

Ska ge den några dagar. Fungerar det inte så åker den tillbaka.
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Hittade ett av felen nu. Troligtvis mitt eget fel. När man skapar Flows så får man olika kort som man ändrar inställningar på. T.ex om alla lampor ska släckas eller alla lampor på undervåningen ska tändas.

Detta kort kan man ändra genom att scrolla med musen. Har troligtvis kommit åt scrollen när jag stress-skapade min borta Flow idag. Mitt i allt släckande så låg det ett kort som såg till att ALLA mina enheter skulle slås på.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Har du kvar sin Homey och hur funkar det nu i sånt fall när du lärt dig ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Har kvar min Homey. Det mesta fungerar bättre än HC2. Inväntar en stor uppdatering som dom jobbat med i över ett år. Även nya appar släpps iom den nya uppdatering.
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Liten uppdatering. Nya uppdateringen är här och har kört den sedan första RC. Jag märken dock inte av så mycket skillnad förutom att appen ser annorlunda ut.

Homey fungerar dock bättre än HC2, för mig. Dock har båda systemen sina för och nackdelar. Jag är inte helt nöjd med Homey och jag kommer nog byta. Ingen av mina Fibaro Motion Sensors och Fibaro Door sensors har fungerat ok sen start. Har runt 20 st sensorer från Fibaro. Inte så skoj.

Om jag kan rekommendera att byta ut HC2 mot Homey så är svaret nej. Inte i dagsläget. Kommer köra ett tag till och se vad dom har för planer inför framtiden.

Efter Bamsefars lovord för Homeseer så kanske det blir nästa system.
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Homey åkte ut och jag köra nu Home Assistant under Ubuntu i Docker. Kan inte vara med nöjd!
Post Reply