Kan man avsluta en blockscen, typ "end" efter att den kört en gång eller måste man konvertera till LUA?
Jag har en drös scener som startar baserat på tid, alla dessa körs konstant. Flera scener med "Running instances: 1". Det sticker i ögonen på mig.
Exempelvis har jag en scen för att tända lampor x minuter före solnedgång och en för att släcka dessa klockan YY.
HC2, avsluta blockscen
Ok, borde väl åtminstone teoretiskt vara en belastning om man har många tidsscener som loopar. Går det att avsluta scener om man gör dom i LUA?alexndr wrote:Kollar du Lua- koden så ser du att det är så tidsstyrda scener fungerar.
Det startas ”automatiskt” en gång och därefter är det en loop i scenen som sköter resten av logiken.
En enkel radSpindel wrote:Går det att avsluta scener om man gör dom i LUA?
Code: Select all
fibaro:abort()
Skulle det då funka att konvertera min blockscen till LUA och lägga till den raden sist?riro wrote:En enkel radSpindel wrote:Går det att avsluta scener om man gör dom i LUA?
Code: Select all
fibaro:abort()
En gång någonsin? Jag får väl leva med den nageln i ögat då om det är så det är tänkt att fungera.alexndr wrote:Det kan du göra med då kommer din scen bara köra en gång.
Scenen ”sover” mellan looparna när man gör en ”setTimeout” så den drar ingen CPU- kraft.
Spindel wrote:En gång någonsin? Jag får väl leva med den nageln i ögat då om det är så det är tänkt att fungera.alexndr wrote:Det kan du göra med då kommer din scen bara köra en gång.
Scenen ”sover” mellan looparna när man gör en ”setTimeout” så den drar ingen CPU- kraft.
Ja, så som tidsstyrd scene blir den värdelös om du avslutar den med abort().
Jag tycker snarare att det är bra att det fungerar så här. Man får väldigt bra kontroll.