Fibaro RGBW Värmepanel

Post Reply
ditoooo
Ny medlem
8

Hej!

Jag har införskaffat mig två st Fibaro RGBW puckar som jag hade förhoppningen om att jag skulle kunna använda för att styra mina 24v ställdon till min golvvärme.

Läst några trådar angående att detta skulle vara möjligt men får det inte att fungera med värmepanelen då den inte verkar godkänna RGBW pucken som strömbrytare.

Går det att ställa om RGBW pucken på något vis så detta möjligörs, eller är det bara via LUA som detta skulle kunna bli möjligt?

Tack på förhand!
HC2 med HCL slav.

46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Har du konfigurerat den så att den fungerar som fyra separata Utgång/Ingångar?
Attachments
RGBW som Ut/In
RGBW som Ut/In
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
ditoooo
Ny medlem
8

Hej!

Ja, den är konfigurerad som in/out, lika som du visar.

Linked devices - heating säger följande när jag försöker para ihop tempsensorn och RGBW brytaren och sedan spara:

Operation could not be performed successfully and was interrupted.
Error text:
Device type not valid
HC2 med HCL slav.

46 st Fibaro enheter.
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Hur styr du ställdonen, är det steglöst (0-24V) eller Till/Från? Och är det 8 ställdon som skall styras. (2 x 4 RGBW)?
Kolla upp inläggen igen och se hur de har löst det, annars får du jobba med reläpuckar och reläer.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
ditoooo
Ny medlem
8

Jag styr mina ställdonen med 24v till/från. Det är egentligen 9 slingor som skall styras men tänkte börja med 8st.

Blev inte riktigt hjälpt av dom tidigare inläggen så därför skrev jag ett nytt inlägg istället :-)

Det hade ju varit kostnadseffektivt om man kunde använda RGBW puckar istället för reläpuckar, verkar ju konstigt att man kan välja dom i "Linked Devices" men att dom sedan inte blir accepterade i systemet.

Läste i Fibaros Advanced Guide att deras reläpuckar (1x2,5kW FGS-212 samt 2x1,5kW FGS-221) kan hantera 24v? Kan någon bekräfta det?

Tack för engagemanget!
HC2 med HCL slav.

46 st Fibaro enheter.
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Läste i Fibaros Advanced Guide att deras reläpuckar (1x2,5kW FGS-212 samt 2x1,5kW FGS-221) kan hantera 24v? Kan någon bekräfta det?
Ja, på FGS-212 och FGS-222 kan du ha vilken spänning du vill på relä-kontakterna.
FGS-213 och FGS-223 kan du inte använda.
sege
Medlem
10

ditoooo wrote:Det hade ju varit kostnadseffektivt om man kunde använda RGBW puckar istället för reläpuckar, verkar ju konstigt att man kan välja dom i "Linked Devices" men att dom sedan inte blir accepterade i systemet.
Jag hade samma idé ungefär fast jag tänkte köra Powernode 6-portars (230 ställdon) men jag får samma problem där. Kan inte länka termostaten till enskilt uttag utan jag måste länka till alla. Blir rätt ineffektivt.

Jag har kört 'Knutna enheter' i HC2 istället men då tappar man hela funktionen av termostaten för man knyter temp-givare med ställdon och Fibaron sköter tempstyrning. Rätt värdelöst.

Funderar på att frösöka få till en workaround med scener för det så HC2 snappar upp signal från termostaten och skickar vidare till enskilt uttag på Powernoden. Kan ju fungera för ditt ändamål också?
lbm_lindblom
Ny medlem
7

Hej!
Jag har försökt mig på exakt samma sak men lyckades aldrig koppla RGBW till temperaturpanelen. Har istället gjort scener.
Jag har två scener för varje rum. En som slår igång och en som stänger av. Har satt styrningen på att scenen körs var 15:e minut och om tempen är över/under vald temperatur så slår den ifrån eller stänger av.
Funkar bra tycker jag.

Alltså:
Var 15:e minut
and
temp sovrum < 21 grader
then
golvvärme sovrum = Turn ON

ps. Har för att vara helt ärlig egentligen 4 scener per rum. Detta är för att jag har en "semester-scen" för varje rum också. Så en variabel ligger också där och om den är hemma eller "vacation" så styrs tempen av en annan scen (med lägre temp när jag inte är hemma).

Hoppas du hängde med och lycka till! // Marcus
andarv
Medlem
10

Ang värmepanelen och fibaro HC2 kan jag inte hjälpa.

Kör själv både FGS och RGBW moduler ställdon. Och de funkar båda bra, även om RGBW blir lite mer prisvärt. Om jag inte mins fel så krävs det 230v till FGS för att driva den, iofs säkert inget problem om du gör modifieringar i en befintlig installation.
I RGBW fallet kan det vara lite knepigt att försörja 4ställdon om samtliga öppnar samtidigt.

Jag styr min värme via script, då det är python hjälper det inte er tyvärr.
Men lite förenklat så värmer den till setpoint +0.2 och startar vid -0.2.
Temp förändringar i prognosen justerar 0.2 värdet i början av skriptet.
Post Reply