Interactive push?

Post Reply
martinlundgren80
Ny medlem
8

Hej,
Tänkte höra om någon får interactive push att fungera?
Jag har gjort en blockscen som kollar av om garaget är tänt och om klockan är 22. Är den det så vill jag kunna trycka på Ja i pushmeddelandet och då ska garaget släckas.
Jag har då också gjort en scen som släcker garaget bara för att kunna använda den till pushen.

Men det fungerar inte, den kör inte själva släckscenen när jag väljer Ja.

Är det någon som fått det att fungera? Kör iPhone om det kanske är det som ställer till det?

Mvh
Martin
sycorax
Ny medlem
7

Hej Martin,

Denna länk kanske är till nytta (tyska, översatte i chrome):

https://www.siio.de/kleine-lua-scripte- ... fications/

Fattar bara inte om det bara fungerade på äldre iPhone:s? Själv har jag Android.

/Sycorax
martinlundgren80
Ny medlem
8

Tack för länken, har kört den koden också men får det inte att fungera.
Jag får alltså Pushnotisen precis som jag ska med alternativen YES_NO eller RUN_CANCEL men dessvärre så händer det ingenting när jag väljer något av alternativen.

Någon som har några fler ideér om vad det kan vara? Eller är det så att det inte fungerar helt än i version 4.110?

Det står även på den tyska sidan att siffrorna i för namnet ska vara borttaget i Pushen:
Fibaro HC-xxxxxxx. Men i mitt fall så finns siffrorna fortfarande med som ni kan se på bilderna.
Attachments
2.jpg
1.jpg
Systemfel
Medlem
9

martinlundgren80 wrote:Tack för länken, har kört den koden också men får det inte att fungera.
Jag får alltså Pushnotisen precis som jag ska med alternativen YES_NO eller RUN_CANCEL men dessvärre så händer det ingenting när jag väljer något av alternativen.

Någon som har några fler ideér om vad det kan vara? Eller är det så att det inte fungerar helt än i version 4.110?

Det står även på den tyska sidan att siffrorna i för namnet ska vara borttaget i Pushen:
Fibaro HC-xxxxxxx. Men i mitt fall så finns siffrorna fortfarande med som ni kan se på bilderna.
Du får göra en scen som till som startar din motorvärmare detta e bara en trigger.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
martinlundgren80
Ny medlem
8

Såhär ser kodraden ut som skickar pushen med frågan:

Code: Select all

api.post('/mobile/push', {["mobileDevices"]={234}, ["message"]='Ingen kabel i motorvärmaren, stänga av?', ["title"]='Motorvärmare', ["category"]='YES_NO', ["data"]={["sceneId"]=225}});
Där anger jag att sceneId 225 ska köras när jag trycker Yes på YES_NO.

Eller missar jag nåt här menar du?

225 ser ut såhär och fungerar utmärkt att köra manuellt:

--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]
local mobileID = 234 -- enter mobile device ID to which push notification will be sent
local deviceID = 249 -- define Device ID
fibaro:call(mobileID, "sendPush", "Motorvärmaren är nu avstängd");
fibaro:debug('Push skickat till mobilen')
fibaro:call(deviceID, "turnOff");
fibaro:setGlobal("heaterOverride", 0);
fibaro:debug('Motorvärmare avstängd')
Systemfel
Medlem
9

För mig funkar bara pusch notisen i bland på telefonen men på tex en android platta hela tiden..... Medelande kommer liksom inte fram . tänkt göra något som släcker barnens tv vid en viss tid så kan man välja om man vill stänga eller ej.. Är ingen guru På lua men lär mig sakta . lua påminner om .asp och db hantering
Systemfel
Medlem
9

Systemfel wrote:
martinlundgren80 wrote:Tack för länken, har kört den koden också men får det inte att fungera.

Du får göra en scen som till som startar din motorvärmare detta e bara en trigger.
Har kommit lika långt som du nu.. Får heller inte scenen att starta verkar som den liksom inte skickar någon start signal till scenen ?? Men startar jag scenen manuellt så går det bra. mycket märkligt
Systemfel
Medlem
9

--[[
%% autostart
%% properties
%% events
%% globals
--]]

local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
function tempFunc()
local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "20:01") )
)
then
	local phoneID = {395,471}
local title = 'Barnens Tv Tid ? '
local message = 'Vill du stänga eller låta deras tv vara på?'
local category = 'YES_NO' -- or 'YES_NO'
local sceneID = 275

fibaro:debug('Interactive Push wird versendet...')

for i=1, #phoneID do
   if phoneID[i] ~= nil then
     fibaro:debug('Versende Interactive Push an ID ' ..phoneID[i])
     api.post('/mobile/push', {["mobileDevices"]={phoneID[i]}, ["message"]=message, ["title"]=title, ["category"]=category, ["data"]={["sceneId"]=sceneID}});
     end
end
end

setTimeout(tempFunc, 60*1000)
end
if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
tempFunc()
else

local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
startSource["type"] == "other"
)
then
local phoneID = {395,471}
local title = 'Barnens tv Tid ?'
local message = 'Vill du stänga eller låta deras tva vara på?'
local category = 'YES_NO' -- or 'YES_NO'
local sceneID = 275

fibaro:debug('Interactive Push skickat')

for i=1, #phoneID do
     fibaro:debug(skickar text bl bla  ' ..phoneID[i])
     api.post('/mobile/push', {["mobileDevices"]={phoneID[i]}, ["message"]=message, ["title"]=title, ["category"]=category, ["data"]={["sceneId"]=sceneID}});
     end
end
end

end

Gjorde om en scen inte min kod så ni vet och ej klar bara testad men fungera...

Timer skickar ett val vid en speciell tid tex ..
sycorax
Ny medlem
7

Har du satt "Run scene" till automatic eller manual triggning?
Jag testade att göra (HC2 4.110) två scener, och för mig fungerar det (Android och iPad). Den scenen som skall triggas av min interactive push är satt till "Run scene: automatic".

/Sycorax
martinlundgren80
Ny medlem
8

Jag har mina scener som automatic också.
Har du möjlighet att lägga ut koden för,båda scenerna här också så kan jag kanske se om jag missat något? Tack
sycorax
Ny medlem
7

Jag har gjort två scener (IPush2 startas om du klickar på Yes):
IPush1 -->
Run scene: Manual
Code:

--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]

local phoneID = {16,27} -- mobile, iPad
local title = 'Question!'
local message = 'Trig push from scene IPush2?'
local category = 'YES_NO' -- or 'RUN_CANCEL'
local sceneID = 33 -- scene IPush2

fibaro:debug('Interactive Push message...')

for i=1, #phoneID do
     fibaro:debug('Sends an Interactive Push to phoneID: ' ..phoneID[i])
     --fibaro:call(16, "sendDefinedPushNotification", "28");
     end
end
IPush2 -->
Run scene: Automatic
Code:

--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]

fibaro:call(16, "sendDefinedPushNotification", "38");
/Sycorax[/color]
martinlundgren80
Ny medlem
8

Edit! Testade nu med att ändra så att pushmeddelandet skickades till iPaden och då funkade. Innebär väl att något är fel med min iPhone... Man kan ju bli galen för mindre :roll:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag får det inte att funka, inte ens om jag kopierar in de 2 scenerna och kör dem. Givetvis med ändrade värden.

Första meddelandet kommer som det ska, jag svarar Yes, sen händer det inget mer.
Jag har ju även gjort blockscener innan för att göra det "by the book" men inte heller då får jag något att hända.

Känns som att jag får lägga funktionen åt sidan ett tag och se om det funkar i någon kommande uppdatering.
Synd, då det är en jäkligt bra funktion för att "halvautomatisera" saker som man själv vill ta beslut om.
Clabbe
Medlem
9

Detta följer jag..
Jag har också försökt med detta under en längre tid, vill att den frågar om garageporten öppnas när man kommer närmar sig med bilen.

Jag kan få pushet men inte få den att köra scenen som öppnar.

(Har IPhone, jag med)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Post Reply