Hej,
Tänkte höra om någon får interactive push att fungera?
Jag har gjort en blockscen som kollar av om garaget är tänt och om klockan är 22. Är den det så vill jag kunna trycka på Ja i pushmeddelandet och då ska garaget släckas.
Jag har då också gjort en scen som släcker garaget bara för att kunna använda den till pushen.
Men det fungerar inte, den kör inte själva släckscenen när jag väljer Ja.
Är det någon som fått det att fungera? Kör iPhone om det kanske är det som ställer till det?
Mvh
Martin
Interactive push?
Hej Martin,
Denna länk kanske är till nytta (tyska, översatte i chrome):
https://www.siio.de/kleine-lua-scripte- ... fications/
Fattar bara inte om det bara fungerade på äldre iPhone:s? Själv har jag Android.
/Sycorax
Denna länk kanske är till nytta (tyska, översatte i chrome):
https://www.siio.de/kleine-lua-scripte- ... fications/
Fattar bara inte om det bara fungerade på äldre iPhone:s? Själv har jag Android.
/Sycorax
-
- Ny medlem
- Posts: 18
- Joined: 03 Jan 2016, 15:31
- 8
Tack för länken, har kört den koden också men får det inte att fungera.
Jag får alltså Pushnotisen precis som jag ska med alternativen YES_NO eller RUN_CANCEL men dessvärre så händer det ingenting när jag väljer något av alternativen.
Någon som har några fler ideér om vad det kan vara? Eller är det så att det inte fungerar helt än i version 4.110?
Det står även på den tyska sidan att siffrorna i för namnet ska vara borttaget i Pushen:
Fibaro HC-xxxxxxx. Men i mitt fall så finns siffrorna fortfarande med som ni kan se på bilderna.
Jag får alltså Pushnotisen precis som jag ska med alternativen YES_NO eller RUN_CANCEL men dessvärre så händer det ingenting när jag väljer något av alternativen.
Någon som har några fler ideér om vad det kan vara? Eller är det så att det inte fungerar helt än i version 4.110?
Det står även på den tyska sidan att siffrorna i för namnet ska vara borttaget i Pushen:
Fibaro HC-xxxxxxx. Men i mitt fall så finns siffrorna fortfarande med som ni kan se på bilderna.
Du får göra en scen som till som startar din motorvärmare detta e bara en trigger.martinlundgren80 wrote:Tack för länken, har kört den koden också men får det inte att fungera.
Jag får alltså Pushnotisen precis som jag ska med alternativen YES_NO eller RUN_CANCEL men dessvärre så händer det ingenting när jag väljer något av alternativen.
Någon som har några fler ideér om vad det kan vara? Eller är det så att det inte fungerar helt än i version 4.110?
Det står även på den tyska sidan att siffrorna i för namnet ska vara borttaget i Pushen:
Fibaro HC-xxxxxxx. Men i mitt fall så finns siffrorna fortfarande med som ni kan se på bilderna.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert
-
- Ny medlem
- Posts: 18
- Joined: 03 Jan 2016, 15:31
- 8
Såhär ser kodraden ut som skickar pushen med frågan:
Där anger jag att sceneId 225 ska köras när jag trycker Yes på YES_NO.
Eller missar jag nåt här menar du?
225 ser ut såhär och fungerar utmärkt att köra manuellt:
Code: Select all
api.post('/mobile/push', {["mobileDevices"]={234}, ["message"]='Ingen kabel i motorvärmaren, stänga av?', ["title"]='Motorvärmare', ["category"]='YES_NO', ["data"]={["sceneId"]=225}});
Eller missar jag nåt här menar du?
225 ser ut såhär och fungerar utmärkt att köra manuellt:
Code: Select all
--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]
local mobileID = 234 -- enter mobile device ID to which push notification will be sent
local deviceID = 249 -- define Device ID
fibaro:call(mobileID, "sendPush", "Motorvärmaren är nu avstängd");
fibaro:debug('Push skickat till mobilen')
fibaro:call(deviceID, "turnOff");
fibaro:setGlobal("heaterOverride", 0);
fibaro:debug('Motorvärmare avstängd')
För mig funkar bara pusch notisen i bland på telefonen men på tex en android platta hela tiden..... Medelande kommer liksom inte fram . tänkt göra något som släcker barnens tv vid en viss tid så kan man välja om man vill stänga eller ej.. Är ingen guru På lua men lär mig sakta . lua påminner om .asp och db hantering
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert
Har kommit lika långt som du nu.. Får heller inte scenen att starta verkar som den liksom inte skickar någon start signal till scenen ?? Men startar jag scenen manuellt så går det bra. mycket märkligtSystemfel wrote:Du får göra en scen som till som startar din motorvärmare detta e bara en trigger.martinlundgren80 wrote:Tack för länken, har kört den koden också men får det inte att fungera.
Jag får alltså Pushnotisen precis som jag ska med alternativen YES_NO eller RUN_CANCEL men dessvärre så händer det ingenting när jag väljer något av alternativen.
Någon som har några fler ideér om vad det kan vara? Eller är det så att det inte fungerar helt än i version 4.110?
Det står även på den tyska sidan att siffrorna i för namnet ska vara borttaget i Pushen:
Fibaro HC-xxxxxxx. Men i mitt fall så finns siffrorna fortfarande med som ni kan se på bilderna.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert
Code: Select all
--[[
%% autostart
%% properties
%% events
%% globals
--]]
local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
function tempFunc()
local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "20:01") )
)
then
local phoneID = {395,471}
local title = 'Barnens Tv Tid ? '
local message = 'Vill du stänga eller låta deras tv vara på?'
local category = 'YES_NO' -- or 'YES_NO'
local sceneID = 275
fibaro:debug('Interactive Push wird versendet...')
for i=1, #phoneID do
if phoneID[i] ~= nil then
fibaro:debug('Versende Interactive Push an ID ' ..phoneID[i])
api.post('/mobile/push', {["mobileDevices"]={phoneID[i]}, ["message"]=message, ["title"]=title, ["category"]=category, ["data"]={["sceneId"]=sceneID}});
end
end
end
setTimeout(tempFunc, 60*1000)
end
if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
tempFunc()
else
local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
startSource["type"] == "other"
)
then
local phoneID = {395,471}
local title = 'Barnens tv Tid ?'
local message = 'Vill du stänga eller låta deras tva vara på?'
local category = 'YES_NO' -- or 'YES_NO'
local sceneID = 275
fibaro:debug('Interactive Push skickat')
for i=1, #phoneID do
if phoneID[i] ~= nil then
fibaro:debug(skickar text bl bla ' ..phoneID[i])
api.post('/mobile/push', {["mobileDevices"]={phoneID[i]}, ["message"]=message, ["title"]=title, ["category"]=category, ["data"]={["sceneId"]=sceneID}});
end
end
end
end
Gjorde om en scen inte min kod så ni vet och ej klar bara testad men fungera...
Timer skickar ett val vid en speciell tid tex ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert
Har du satt "Run scene" till automatic eller manual triggning?
Jag testade att göra (HC2 4.110) två scener, och för mig fungerar det (Android och iPad). Den scenen som skall triggas av min interactive push är satt till "Run scene: automatic".
/Sycorax
Jag testade att göra (HC2 4.110) två scener, och för mig fungerar det (Android och iPad). Den scenen som skall triggas av min interactive push är satt till "Run scene: automatic".
/Sycorax
-
- Ny medlem
- Posts: 18
- Joined: 03 Jan 2016, 15:31
- 8
Jag har mina scener som automatic också.
Har du möjlighet att lägga ut koden för,båda scenerna här också så kan jag kanske se om jag missat något? Tack
Har du möjlighet att lägga ut koden för,båda scenerna här också så kan jag kanske se om jag missat något? Tack
Jag har gjort två scener (IPush2 startas om du klickar på Yes):
IPush1 -->
Run scene: Manual
Code:
IPush2 -->
Run scene: Automatic
Code:
/Sycorax[/color]
IPush1 -->
Run scene: Manual
Code:
Code: Select all
--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]
local phoneID = {16,27} -- mobile, iPad
local title = 'Question!'
local message = 'Trig push from scene IPush2?'
local category = 'YES_NO' -- or 'RUN_CANCEL'
local sceneID = 33 -- scene IPush2
fibaro:debug('Interactive Push message...')
for i=1, #phoneID do
if phoneID[i] ~= nil then
fibaro:debug('Sends an Interactive Push to phoneID: ' ..phoneID[i])
--fibaro:call(16, "sendDefinedPushNotification", "28");
api.post('/mobile/push', {["mobileDevices"]={phoneID[i]}, ["message"]=message, ["title"]=title, ["category"]=category, ["data"]={["sceneId"]=sceneID}});
end
end
Run scene: Automatic
Code:
Code: Select all
--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]
fibaro:call(16, "sendDefinedPushNotification", "38");
-
- Ny medlem
- Posts: 18
- Joined: 03 Jan 2016, 15:31
- 8
Edit! Testade nu med att ändra så att pushmeddelandet skickades till iPaden och då funkade. Innebär väl att något är fel med min iPhone... Man kan ju bli galen för mindre
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag får det inte att funka, inte ens om jag kopierar in de 2 scenerna och kör dem. Givetvis med ändrade värden.
Första meddelandet kommer som det ska, jag svarar Yes, sen händer det inget mer.
Jag har ju även gjort blockscener innan för att göra det "by the book" men inte heller då får jag något att hända.
Känns som att jag får lägga funktionen åt sidan ett tag och se om det funkar i någon kommande uppdatering.
Synd, då det är en jäkligt bra funktion för att "halvautomatisera" saker som man själv vill ta beslut om.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag får det inte att funka, inte ens om jag kopierar in de 2 scenerna och kör dem. Givetvis med ändrade värden.
Första meddelandet kommer som det ska, jag svarar Yes, sen händer det inget mer.
Jag har ju även gjort blockscener innan för att göra det "by the book" men inte heller då får jag något att hända.
Känns som att jag får lägga funktionen åt sidan ett tag och se om det funkar i någon kommande uppdatering.
Synd, då det är en jäkligt bra funktion för att "halvautomatisera" saker som man själv vill ta beslut om.
Detta följer jag..
Jag har också försökt med detta under en längre tid, vill att den frågar om garageporten öppnas när man kommer närmar sig med bilen.
Jag kan få pushet men inte få den att köra scenen som öppnar.
(Har IPhone, jag med)
Jag har också försökt med detta under en längre tid, vill att den frågar om garageporten öppnas när man kommer närmar sig med bilen.
Jag kan få pushet men inte få den att köra scenen som öppnar.
(Har IPhone, jag med)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)