Beta 4.102 ute

Post Reply
petrho
Medlem
11

Om ni inte sett det :-)
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Vågar inte trycka på knappen med alla problem jag hade på 4.101
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Många på Fibaros forum upplever problem med att uppdateringen ser ut att ha hängt upp sig.
Nyfiken som jag är så körde jag igång uppdateringen på båda mina HC2, och efter en lååång väntan så är de nu uppe och snurrar igen :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
biggles
Ny medlem
9

Min uppdatering hängde sig helt och burken hamnade i recovery-läge. Dock löste sig allt med en omstarta via knappen på baksidan.
ekensweden
Medlem
10

Min uppdatering gick bra

Skickat från min iPhone med Tapatalk
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Tryckte på knappen i morse och det lirade :o :o :o :o :o
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Nex
Proffsmedlem
11

Imponerande snabbt uppdaterat av Fibaro för att fixa till lite "småsaker"! Och det bästa av allt är väl "- Suggesting predefined scenes - due to problems with the stability of this functionality it has been disabled for the time being. All previously created scenes will be automatically removed.".
Blev helt galen på alla scener den skapade! Vad är liksom poängen med en scen som tänder alla ljus i ett rum? Den funktionen finns ju redan i apparna via vanliga gränssnittet...
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Blev helt galen på alla scener den skapade!
Hos mig skapades inga förslag till scener. Inte ens om jag skapade nya egna.
Jag letade länge efter var man aktiverade den funktionen men kom inte på var.
Nu är funktionen borttagen, men det var kanske lika bra det :-)
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
djhedan
Medlem
11

Tycker det är sjukt buggigt nu. Jag som kör med Vitrumsbrytare kan inte tända samma lampa från olika Vitrumsbrytare.
Blir svårt att få till trappkopplingen då. Sjukt irriterande! Sen har dimmerfunktionen aldrig funkat bra heller. När man dimmat ner till lågnivå så har den åkt tillbaka själv upp till ganska högnivå igen.
zorro
Medlem
11

WTF uppgraderade utan problem
men flera av mina enkla scener funkar inte.
Allt funkade "klock" rent med ver: 4.101
Snacka om att tålamodet med Fibaro börjar tryta
och jag vet att det är en beta
men man kan väl för F**n inte skapa en firmware som tar bort saker är ju inte första gången det händer heller.. :evil: :evil: :evil:
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

En Fibaro-ägare som är engagerad och nyfiken på boxens möjligheter går igenom ett antal olika stadier.

Det första stadiet är glädjen över att börja automatisera lägenheten/huset.
Det andra är förtvivlan över att enheterna eller scenen inte fungerar som man tänkt.
Det tredje är förhoppningen och förväntan över den kommande uppdateringen.

Det fjärde är ilskan och frustrationen över att uppdateringen raserade det man lyckats få att fungera.
Det femte är en uppgivenhet över att även nästa uppdatering "gick åt skogen".
Det sjätte är att man börjar lära sig Fibaron's egenheter och anpassar automatiken efter dem.

Det sjunde är glädjen över att kommande uppdateringar fungerar jättebra för att man lyckats överlistat Fibaron's egenheter.
Det åttonde är att man börjar hjälpa andra Fibaroägare som är i början av dessa stadier.

Och så finns det ju de som av olika anledningar får återfall och får börja om på ett lägre stadie. :o
// En som har passerat dessa stadier :D
Nex
Proffsmedlem
11

RH_Dreambox wrote:En Fibaro-ägare som är engagerad och nyfiken på boxens möjligheter går igenom ett antal olika stadier.

Det första stadiet är glädjen över att börja automatisera lägenheten/huset.
Det andra är förtvivlan över att enheterna eller scenen inte fungerar som man tänkt.
Det tredje är förhoppningen och förväntan över den kommande uppdateringen.

Det fjärde är ilskan och frustrationen över att uppdateringen raserade det man lyckats få att fungera.
Det femte är en uppgivenhet över att även nästa uppdatering "gick åt skogen".
Det sjätte är att man börjar lära sig Fibaron's egenheter och anpassar automatiken efter dem.

Det sjunde är glädjen över att kommande uppdateringar fungerar jättebra för att man lyckats överlistat Fibaron's egenheter.
Det åttonde är att man börjar hjälpa andra Fibaroägare som är i början av dessa stadier.

Och så finns det ju de som av olika anledningar får återfall och får börja om på ett lägre stadie. :o
// En som har passerat dessa stadier :D
Word! :D
alexndr
Medlem
8

En viktig detalj. Att aldrig uppgradera till en beta- version. Gäller inte enbart i Fibaro- världen utan generellt.
alexndr
Medlem
8

Eller aldrig uppgradera något som fungerar :D. Man kanske går miste om en del nya fina features men det är smällen man får ta..
zorro
Medlem
11

HA HA Bra skrivet :mrgreen: :mrgreen: stämmer precis
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

En viktig detalj. Att aldrig uppgradera till en beta- version. Gäller inte enbart i Fibaro- världen utan generellt.
Jag vill inte riktigt hålla med dig. Det är ju vi som beta-testar som för utvecklingen framåt.
Jag har nog kört alla skarpa och alla Beta sedan 3.600 och det allvarligaste jag råkat ut för var en Aeon väggplugg med en viss firmware som inte funkade.
Skulle en uppdatering "skita sig" så tar jag jobbet med en recovery för då lär man sig alltid något nytt eller så kan man rätta till något som man tidigare dragit sig för att göra.
Betorna är ju frivilliga att lägga in, men trots att Fibaro få mycket skit ibland (ibland välförtjänt) så är de säkert tacksamma över att vi är med och "buggar av" mjukvaran.
alexndr
Medlem
8

RH_Dreambox wrote:
Jag vill inte riktigt hålla med dig. Det är ju vi som beta-testar som för utvecklingen framåt.
Jag har nog kört alla skarpa och alla Beta sedan 3.600 och det allvarligaste jag råkat ut för var en Aeon väggplugg med en viss firmware som inte funkade.
Skulle en uppdatering "skita sig" så tar jag jobbet med en recovery för då lär man sig alltid något nytt eller så kan man rätta till något som man tidigare dragit sig för att göra.
Betorna är ju frivilliga att lägga in, men trots att Fibaro få mycket skit ibland (ibland välförtjänt) så är de säkert tacksamma över att vi är med och "buggar av" mjukvaran.
Det var lite tänkt som ett skämt men med tanke på att inlägget saknade smileys så får jag skylla mig själv :). Naturligtvis gynnar det alla på lång sikt om så många som möjligt hjälper till med beta- testning. Det jag menade och som jag kan reagera på är den ganska barska tonen på att saker inte fungerar klockrent när man kör en beta.
SirMaggot
Medlem
11

Jag har testat många alpha och beta-versioner av olika programvaror genom åren, men Fibaros beta-versioner tillhör en helt egen klass, det har varit otroligt låg kvalite på koden.

Har läst om en hel del folk som haft problem med de så kallade stabila versionerna och blivit tillsagda av supporten att uppgradera till betaversioner. Och med så undermålig betamjukvara slutar allt att fungera istället.

Det är frustrerande att bli lovad att allt ska fungera inom några versioner, sen är det fortfarande inte fixat ett år efter.

Nu fungerar faktiskt beta-versionerna ganska ok tycker jag, det sabbar ju iallafall inte boxen direkt ;)
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Det jag menade och som jag kan reagera på är den ganska barska tonen på att saker inte fungerar klockrent när man kör en beta.
Ursäkta mig alexndr, jag missade också några smileys. Hoppas vi är kvitt nu :oops:
Post Reply