Att dimma en LED filamentlampa...

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

...är 17on i mig inte lätt. Senaste jag provade blinkade lite till och från....
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Farbror Grå
Medlem
10

Vilken dimmer använder du?
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Just i helgen testade mina Be-Next plug-in-dimmers. För det är just det jag behöver, plugindimmers.

Som ni vet finns Fibaro's plugin switch - men jag vet inga bra plugin dimmers, men om någon vet någon plugindimmer som verkligen lirar, så tipsa gärna.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Henrikel
Proffsmedlem
10

ditt problem är troligen att be-next dimmer är en framkantsdimmer och lampan vill ha bakkant.
Men det står på förpackningen att lampan är dimmbar antar jag.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Exakt så är det antagligen - men någon bakkants plugindimmer verkar inte finnas. Eller ja det finns en på m.nu, men den är inte beställningsbar eftersom den inte är godkänd typ...

Ibland är urvalet av Z-Wave saker lite väl begränsat kan jag känna, eller att vissa saker som "borde" vara kompatibla helt enkelt inte fungerar tillsammans...
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Jag har samma problem, köpte Icas dimbara filament för 75:- men det flimrar rätt kraftigt med min Be-Next dimmer.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Earplugged
Medlem
8

Bamsefar wrote:Just i helgen testade mina Be-Next plug-in-dimmers. För det är just det jag behöver, plugindimmers.

Som ni vet finns Fibaro's plugin switch - men jag vet inga bra plugin dimmers, men om någon vet någon plugindimmer som verkligen lirar, så tipsa gärna.
Om du hittar en puckdimmer som fungerar kan du ju bygga en "egen plug-in dimmer", skaffa en liten apparatlåda och lägga pucken i den med en kort sladd i varje ände, typ som Aeon Lab Smart Energy Switch.
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Det blir en ful lösning, i alla perspektiv....
Henrikel
Proffsmedlem
10

det går inte montera en puck-dimmer bakom vägguttaget?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Det går säkert att få in en puck, men då måste jag byta de infälda uttagen till samma design och som har de två uttagen separerade. Det låter sig dock inte göras eftersom då måste jag byta uttagen i HELA bostaden eftersom designen inte finns idag... Jag har gjort liknande "dolda" lösningar på ett par ställen, men just i vardagsrummet som vi just nu talar om så finns inte möjligheten helt enkelt. Vidare är jag rätt j*vla trött på alla dolda puckar, eftersom man hela tiden verkar behöva komma åt dom - ändrar man något eller får en taskig firmware installerad på sin controller så måste man dit och pilla, exkludera och inkludera igen osv. Puckar är nice när dom är dolda och allt lirar - men facit är att allt inte lirar hela tiden, då är plugins det enda raka.
Post Reply