Knapp och brytare i ett?!

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
pipen
Ny medlem
8

Hej allesammans,

Jag är tokny på det här med hemautomatisering, men tänkt ge det en chans. Har köpt en Z-Wave.Me UZB och kör Domoticz på en Raspberry Pi2. So far so good! Det första jag vill göra är att ersätta befintlig knapp till taklampan i vardagsrummet så att den även går att styra via datorn/telefonen (har mer storslagna planer med scener o sånt sen, men måste få lit eklarhet i detta först).

Som jag förstått det så finns det massor med knappar och infällningsbrytare (t.ex. Fibaro 1x1). Men det verkar ju svindyrt att köpa dessa separat, och jag har verkligen ingen användning för en trådlös knapp eftersom den ändå kommer sitta där var brytarna sitter på väggen nu. Finns det inga produkter där knappen och brytaren är en produkt?

Tack på förhand?
andarv
Medlem
10

Det enkla svaret är att det kommer kosta runt 500 för varje ljuskälla som du vill styra individuellt...

Det finns produkter där du byter ut strömställaren mot en liknande fast zwave. Jag är dock inte säker på hur kompatibelt/enkelt det är mot domoticz.

Lättast är det väl att sätta en dimmer/brytare bakom strömställaren eller i lampan?

Alt kan du kanske integrera philips hue i domoticz? Då blir varje lampa lite billigare att styra, men det funkar i huvudsak bara där du har E27 sockel.

Jag själv brukar hålla mig till produkter från typ fibaro, qubino och aeotec. Uppfattar det som mindre strul.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
FredrikKarlsson
Medlem
8

En sak man kan tillägga tycker jag är att det finns en fördel i att INTE byta ut den befintliga brytaren , utan att installera ett relä bakom brytaren som sedan styrs både av knapp och via z-wave, och det är att de allt-i-ett lösningar som finns inte nödvändigtvis ser ut som en vanlig brytare i ett svenskt hem. Det kan så klart vara så att man inte bryr sig om den faktorn, men jag fäster i alla fall en viss vikt vid att det jag installerar passar in i hemmet.

I övrigt är det nog så att du får räkna med 450 kr eller uppåt per grupp lampor du vill kunna styra som en via z-wave. Enda undantaget är dubbel-relä som man installerar bakom kronbrytare med två vippor. I det läget kommer du ner i kostnad lite 600/2 kr per grupp) men det är där det ligger.
Jag tänker att det kan vara bra att ställa in sig på en viss kostnad innan man börjar med detta på riktigt, för förr eller senare vill du kunna styra precis allt i huset ;-) och då bör du ha en lite budget att dra ifrån.
pipen
Ny medlem
8

Tack för svaren, men vet egentligen inte om jag blev så mycket klokare. Ni båda säger cirka 500:- per lampa/grupp. Som sagt en taklampa så behöver jag följande:
* http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_ ... ytare_22kw (559 SEK)
* http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_ ... switch-vit (449 SEK)

Dvs nästan 1000:- för en lampa, om jag missat något, guida mig gärna. :)
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Som FredrikKarlsson skrev så behöver du bara en reläpuck eller dimmerpuck att montera bakom din befintliga strömbrytare.
Du behöver inte köpa någon ny väggswitch för du styr pucken med den gamla brytaren eller med din controller.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
pipen
Ny medlem
8

Nu börjar det faktiskt klarna lite för mig. En fråga kvar. Om jag köper en sådan reläpuck och kopllar in den på något sätt till existerande lampknapp. (Detta kommer nog bli svårt att förklara) Om jag
1. slår på med ordinarie knapp (till läge upp)
2. stänger av via controllern
3. trycker på knappen igen (till läge ner)

Kommer lampan vara på/av då? Dvs kommer lampans på/av läge ändras för varje gång jag använder controllern att styra lampan?
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Det finns två sätt att göra det på.
1. Varje gång väggströmbrytaren ändrar läge så tänds eller släcks ljuset. Du kan då också tända och släcka med din controller. (Så har jag på min garagebelysning)
2. Man sätter in en fjäder i väggströmbrytaren så att knappen blir återfjädrande. Varje pulstryck tänder eller släcker ljuset och du styr det även med din controller.
Metod 2 måste du använda om du har en dimmerpuck så att du kan dimma till önskat läge.

Man konfigurerar brytaren (pucken) till den funktion man önskar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
pipen
Ny medlem
8

Där ser man! Tack så mycket.
johey
Ny medlem
8

Sent svar, men jag installerade en z-wave-puck av Nexa igår och upptäckte att det finns ytterligare en variant på togglande brytare. När brytaren öppnas slocknar lampan och när den sluts tänds lampan. Om man via trådlöst kommando har slagit på lampan när brytaren är öppen händer ingenting när man trycker på knappen, eftersom man då tänder lampan (trots att den redan är tänd). För att släcka får man alltså trycka på och av den. Motsvarande gäller förstås om man släcker lampan trådlöst när brytaren fortfarande är sluten.

Fördelen med detta är ju då att man i möjligaste mån låter brytarens läge representera standarden. Upp är på och ner är av. Nackdelen är att man behöver göra två operationer på den fysiska knappen om man ändrat läge trådlöst. Nexakontrollern kan tydligen endast ställas till att fungera såhär eller att använda momentanbrytare. Fibaro 2x3 kan ställas på alla tre sätten.
Post Reply