Alla dessa döda noder?

Nex
Proffsmedlem
10

Vänta tills nästa uppgradering! Är något helskumt med 4.1! Har precis som du fått extremt många döda noder sedan jag gick över till 4.1. Om man kollar noga så ser man på datorn även när den lyckas sända att det blinkar till "sändning misslyckad" precis innan. Något e skumt som sagt. Går inte ens att lägga till enheter såvida de inte är 2meter från huvudenheten... Har prövat allt möjligt nu men kan endast tro att det är 4.1 som är boven eftersom problemen inte fanns i 4.09... Väntar ivrigt på nästa uppdatering!
alexndr
Medlem
8

Nex wrote:Vänta tills nästa uppgradering! Är något helskumt med 4.1! Har precis som du fått extremt många döda noder sedan jag gick över till 4.1. Om man kollar noga så ser man på datorn även när den lyckas sända att det blinkar till "sändning misslyckad" precis innan. Något e skumt som sagt. Går inte ens att lägga till enheter såvida de inte är 2meter från huvudenheten... Har prövat allt möjligt nu men kan endast tro att det är 4.1 som är boven eftersom problemen inte fanns i 4.09... Väntar ivrigt på nästa uppdatering!
Borde nog vara en kombination med 4.100 och något annat i så fall. Vi är många andra som inte har några problem med 4.100.
Fredrik85
Medlem
8

4.100 funkar klockrent för mig med.
/Mvh Fredrik

Fibaro HC2.
Mest saker från Fibaro, sen lite blandat av diverse märken.
mickeh
Medlem
9

Är villig att hålla med Nex. Nåt har gjort att det fungerar sämre, har ju fungerat bättre förut. Har fortfarande inte löst det... Supporten svarade god dag yxskaft när jag förklarade allt jag testat och frågade varför reconfig mesh network inte fungerade.

You can start via the interface: configuration > z wave network > “Mesh network reconfiguration” or with the lua script:
fibaro:call(1,‘requestNodeNeighborUpdate’)
In case of battery operated device, you must wake them up in order to start the reconfiguration.
Sometimes in large networks, it is a good idea to proceed with reconfiguration of individual devices starting from those closest to the controller. You can also omit the battery-powered devices as those do not transfer the signal
SirMaggot
Medlem
11

Polling tillför ingenting för mig, om inte enheten kräver det, så stänger jag alltid av funktionen på alla icke batteridrivna enheter.
Tex Greenwave blinkar väldigt irriterande om man inte pollar dessa, så det är de enda enheterna jag äger som jag pollar (om jag inte glömt slagit av nån)

Jag har extremt sällan döda noder.
Nex
Proffsmedlem
10

SirMaggot wrote:Polling tillför ingenting för mig, om inte enheten kräver det, så stänger jag alltid av funktionen på alla icke batteridrivna enheter.
Tex Greenwave blinkar väldigt irriterande om man inte pollar dessa, så det är de enda enheterna jag äger som jag pollar (om jag inte glömt slagit av nån)

Jag har extremt sällan döda noder.
Det är ju såklart betydligt svårare att hitta döda noder om man inte pollar noderna ;) Så det ser ju fint ut rent teoretiskt men i praktiken så får du ju aldrig reda på om det är några problem med dina enheter förrän du väl försöker tända dem då... :)
Nex
Proffsmedlem
10

alexndr wrote:
Nex wrote:Vänta tills nästa uppgradering! Är något helskumt med 4.1! Har precis som du fått extremt många döda noder sedan jag gick över till 4.1. Om man kollar noga så ser man på datorn även när den lyckas sända att det blinkar till "sändning misslyckad" precis innan. Något e skumt som sagt. Går inte ens att lägga till enheter såvida de inte är 2meter från huvudenheten... Har prövat allt möjligt nu men kan endast tro att det är 4.1 som är boven eftersom problemen inte fanns i 4.09... Väntar ivrigt på nästa uppdatering!
Borde nog vara en kombination med 4.100 och något annat i så fall. Vi är många andra som inte har några problem med 4.100.
Det svåra för Fibaro är att bygga något som skall fungera för alla systemuppsättningar. Alla har ju väldigt olika komplexa system så det är oftast där det smyger sig in någon bugg. Ofta någon enhet som kan bugga. Ex den gången Fibaro släppte en version som gjorde att många med Danfoss termostater fick massa strul. Ganska snabbt upptäckte man att termostaterna drog en massa batteri och ställde till det med trafiken... Va en dyr version för mig som fick köpa en gäng nya litiumbatterier ;)
SirMaggot
Medlem
11

Nex wrote: Det är ju såklart betydligt svårare att hitta döda noder om man inte pollar noderna ;) Så det ser ju fint ut rent teoretiskt men i praktiken så får du ju aldrig reda på om det är några problem med dina enheter förrän du väl försöker tända dem då... :)
Jag går aldrig ut och startar bilen bara för att se om den verkligen kommer starta när jag behöver den heller :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
10

SirMaggot wrote:
Nex wrote: Det är ju såklart betydligt svårare att hitta döda noder om man inte pollar noderna ;) Så det ser ju fint ut rent teoretiskt men i praktiken så får du ju aldrig reda på om det är några problem med dina enheter förrän du väl försöker tända dem då... :)
Jag går aldrig ut och startar bilen bara för att se om den verkligen kommer starta när jag behöver den heller :mrgreen:
Haha true! :D Men ex så skulle jag i så fall aldrig få reda på om mina sirener fungerar eller inte. Då kan jag ex gå runt å tro att jag har ett fungerande larm men i själva verket kanske de inte ens har kontakt med mitt z-wave-nät... Men visst en lampa kan ju vara av mindre betydelse :)
Post Reply