Hej!
Har under en tid kört Fibaro med blandat resultat. Men nu under sommaren har det fungerat rätt bra, endast nån gång har noder dött. Fram till nu. Efter jag lade till två nya enheter med märket TKB Home har det blivit problem. Eller om det smugit sig på mig efter Fibaros 4.1. Osäker.
Men nu dör nära på hälften av alla enheter varje kvart. Både de som är nära och långt från huvudenheten.
Kan nån hjälpa mig med felsökningen? Har testat soft reconfigure, mesh nw reconfig, tagit bort och lagt till enheter.
Eller så väntar ni ut mig så dyker de upp billigt på Blocket snart
Tack!
Alla dessa döda noder?
-
- Medlem
- 10
Prova med att ta bort dem du la till sist
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
TKB Home är nog inte boven. Jag har en salig mix av fabrikat och även TKB Home.
I version 4.036 och 4.040 hade jag ganska stora problem med döda noder i mina Aeon enheter.
Då var det en bugg som rättades till.
Efter det har jag bara haft problem med en enhet längst bort i huset.
Men det hjälpte att lyfta upp den en bit från golvet så funkade den igen.
Den enhet som sitter längst bort nu är annars en väggplugg kopplad till robotklipparen.
Dit är det minst 30 m från sändaren och signalen går genom 2 innerväggar och en yttervägg.
Den har haft död nod någon enstaka gång, men det hjälpte att lyfta upp även den någon meter.
Kolla att antennen är fastskruvad och rätt riktad. Har det skett någon annan större förändring i hemmet? Ommöblering tex.
I version 4.036 och 4.040 hade jag ganska stora problem med döda noder i mina Aeon enheter.
Då var det en bugg som rättades till.
Efter det har jag bara haft problem med en enhet längst bort i huset.
Men det hjälpte att lyfta upp den en bit från golvet så funkade den igen.
Den enhet som sitter längst bort nu är annars en väggplugg kopplad till robotklipparen.
Dit är det minst 30 m från sändaren och signalen går genom 2 innerväggar och en yttervägg.
Den har haft död nod någon enstaka gång, men det hjälpte att lyfta upp även den någon meter.
Kolla att antennen är fastskruvad och rätt riktad. Har det skett någon annan större förändring i hemmet? Ommöblering tex.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
Tack för era svar!
Jag började med att flytta in de tre nya till köket och skulle exkludera dem ur nätet för att se om det blev bättre. Men innan jag hann med att göra exkluderingen kom jag fram till att problemet med döda noder blev bättre.
Hur kan det komma sig att dessa tre påverkar mottagningen för alla andra. "Alla andra" sitter inom räckhåll till HC2. De tre nya satt långt bort.
Varför borde jag stänga av polling? Vad är funktionen?
Vad menas med rätt riktad antenn? Vår HC2 är monterad centralt i huset nära taket med antennen riktad rakt upp. Den står vid mediaskåpet tillsammans med bland annat en router och trådlös telefon.
Inga förändringar gjorda i huset.
Jag började med att flytta in de tre nya till köket och skulle exkludera dem ur nätet för att se om det blev bättre. Men innan jag hann med att göra exkluderingen kom jag fram till att problemet med döda noder blev bättre.
Hur kan det komma sig att dessa tre påverkar mottagningen för alla andra. "Alla andra" sitter inom räckhåll till HC2. De tre nya satt långt bort.
Varför borde jag stänga av polling? Vad är funktionen?
Vad menas med rätt riktad antenn? Vår HC2 är monterad centralt i huset nära taket med antennen riktad rakt upp. Den står vid mediaskåpet tillsammans med bland annat en router och trådlös telefon.
Inga förändringar gjorda i huset.
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Med rätt riktad antenn kunde jag lika gärna skrivit att antennen skall stå rakt upp och att den inte hamnat "på sniskan"
Möjligen kan olika teknikprylar störa varandra om de står tätt och arbetar på liknande frekvensband.
Ett liknande exempel råkade jag ut för då jag körde Nexa-prylar. Då försökte jag placera sändaren centralt i huset, vilket var kryddskåpet över spisen.
Det funkade ända tills man satte igång spisfläkten, som då slog ut sändningarna helt och hållet.
Så motorer i spisfläktar, kyl o frys mm kan i värsta fall störa ut automatiken.
Att det skulle hjälpa att stänga av pollingen har jag ingen erfarenhet av då jag aldrig haft några större problem.
Jag har sett tipset tidigare, men aldrig förstått hur den skulle kunna påverka systemet.
Möjligen kan olika teknikprylar störa varandra om de står tätt och arbetar på liknande frekvensband.
Ett liknande exempel råkade jag ut för då jag körde Nexa-prylar. Då försökte jag placera sändaren centralt i huset, vilket var kryddskåpet över spisen.
Det funkade ända tills man satte igång spisfläkten, som då slog ut sändningarna helt och hållet.
Så motorer i spisfläktar, kyl o frys mm kan i värsta fall störa ut automatiken.
Att det skulle hjälpa att stänga av pollingen har jag ingen erfarenhet av då jag aldrig haft några större problem.
Jag har sett tipset tidigare, men aldrig förstått hur den skulle kunna påverka systemet.
Nu har jag testat det mesta.
När jag flyttade in de tre nya i köket i närheten av HC2 så började det bli bättre. Ett tag... Men när problemen satte igång igen så hittade jag att vår trådlösa telefon störde där den placerats. Med den ur vägen spelade allt toppen en vecka!
Men när jag nu flyttade ut de tre nya till garaget där jag har ett bra fungerande fibaro-relä sitter så fick jag dem inte att fungera 100%. Noderna dog titt som tätt.
Hur går man till väga när man flyttar en nod?
När jag flyttade in de tre nya i köket i närheten av HC2 så började det bli bättre. Ett tag... Men när problemen satte igång igen så hittade jag att vår trådlösa telefon störde där den placerats. Med den ur vägen spelade allt toppen en vecka!
Men när jag nu flyttade ut de tre nya till garaget där jag har ett bra fungerande fibaro-relä sitter så fick jag dem inte att fungera 100%. Noderna dog titt som tätt.
Hur går man till väga när man flyttar en nod?
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag vet inte om nätverket har en förmåga att "reparera" sig självt om man flyttar enheter, men du kan ju alltid hjälpa till genom att göra en Mesh network reconfiguration.
Glöm inte att trycka på spara-knappen när konfigureringen är klar.
Glöm inte att trycka på spara-knappen när konfigureringen är klar.
- Attachments
-
- Mesh network reconfiguration
- Network.PNG (10.51 KiB) Viewed 16529 times
Ok, det är inget annat magiskt. Den har jag testat förr. Men nu när jag kör den så fallerar den på några "dolda" noder om jag kör på hela nätverket.
Kör jag endast den som jag flyttat händer ingenting, får ingen text i statusfält om att den påbörjar något ens. Så får jag på flertalet noder som jag försöker bygga om nätverket för.
(kan den bygga om nätet kring en nod som är död? )
Kör jag endast den som jag flyttat händer ingenting, får ingen text i statusfält om att den påbörjar något ens. Så får jag på flertalet noder som jag försöker bygga om nätverket för.
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Nej, alla enheter måste vara aktiva, så man måste manuellt väcka döda noder först.(kan den bygga om nätet kring en nod som är död? )
Jag har en idé....
Montera en Fibaro switch plugin i närheten av din HC2, så att den - efter en mesh rebuild - blir första nod så att säga och därmed kanske kan förstärka signalen som skall sändas ut från din HC2. Se den som en repeater alltså....
Montera en Fibaro switch plugin i närheten av din HC2, så att den - efter en mesh rebuild - blir första nod så att säga och därmed kanske kan förstärka signalen som skall sändas ut från din HC2. Se den som en repeater alltså....
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go!
-
- Medlem
- 8
Sen är det ju bara de nätanslutna enheterna som skickar signalerna vidare, kanske du redan vet men tål att upprepas!mickeh wrote:Ok, det är inget annat magiskt. Den har jag testat förr. Men nu när jag kör den så fallerar den på några "dolda" noder om jag kör på hela nätverket.
Stänga av polling fick jag lov att göra på mina BeNext plugin dimmer. Med polling på dog alla möjliga enheter. Stängde av polling och döda enheter är ett minne blott
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Bifogade en ritning över hur jag byggt. HC2 centralt i hus, och fasta enheter 1-4 utspridna enligt ritningen. 4 Sitter i garaget och är ett fibaro-relä. Funkar klockrent. Den nya enheten är "X?" som jag då trodde skulle matas automatiskt från 4 efter man rekonfigurerat nätverket. (Något som verkar slutat fungera ju... Händer inget när man trycker på knappen för en del enheter...)
EX är en extender.
Men men, nu har jag testat att stänga av polling för att se om det blir bättre.
EX är en extender.
Men men, nu har jag testat att stänga av polling för att se om det blir bättre.
Att stänga av polling löste inte problemet. Noden håller sig vaken så länge jag inte rör den, antagligen eftersom HC2 inte frågat om status.... Dör direkt när jag försöker manövrera den.
Hittar inget på nätet om nån som haft problem med att inte kunna köra rebuild mesh network.
Ska jag behöva göra reset på HC2? Blä...
-Funkar inte att köra en komplett rebuild, den stannar vid första "dolda" noden.
-Och flertalet nätanslutna reagerar inte alls om jag kör enskild rebuild...
Hittar inget på nätet om nån som haft problem med att inte kunna köra rebuild mesh network.
Ska jag behöva göra reset på HC2? Blä...
-Funkar inte att köra en komplett rebuild, den stannar vid första "dolda" noden.
-Och flertalet nätanslutna reagerar inte alls om jag kör enskild rebuild...
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
En nod är som Mickeh skriver en enhet.
Om en nod (enhet) inte kan prata direkt med controllern (HC2/HCLight) så försöker den nå noden via andra noder.
Bilden nedan visar att nod 2, 3 och 4 kan prata direkt med controllern (controllerns antenn täcker detta område).
Enhet 6 däremot ligger utanför controllerns räckvidd och då försöker de enheter som ligger inom räckhåll hjälpa till genom att "brygga" signalen vidare.
I det här fallet är det bara nod 2 som kan brygga signalen vidare.
Om en nod (enhet) inte kan prata direkt med controllern (HC2/HCLight) så försöker den nå noden via andra noder.
Bilden nedan visar att nod 2, 3 och 4 kan prata direkt med controllern (controllerns antenn täcker detta område).
Enhet 6 däremot ligger utanför controllerns räckvidd och då försöker de enheter som ligger inom räckhåll hjälpa till genom att "brygga" signalen vidare.
I det här fallet är det bara nod 2 som kan brygga signalen vidare.
- Attachments
-
- Z-wave och noder
- Z-Wave_nod.png (16.67 KiB) Viewed 16390 times
Intressant att du skriver detta, stängde av polling på en av mina BeNext plugin dimmer för några dagar sen. Och sedan dess har den inte dött dog typ en gång varje dag eller varannan dag förut.sonnyboy wrote:Stänga av polling fick jag lov att göra på mina BeNext plugin dimmer. Med polling på dog alla möjliga enheter. Stängde av polling och döda enheter är ett minne blott
Så detta kan vara ett hett tips om man nu har såna i nätet...