Hej där ute! Jag har sprungit på ett problem som jag skulle vilja bolla med er kunniga och klippska.
Problem:
Jag har en strömbrytare med två knappar. Den ena knappen kontrollera en taklampa. Den andra används för att styra ett eluttag installerat utomhus.
Jag installerade en Fibaro 2x1,5kw bakom strömbrytaren för att kunna styra främst taklampan. Styrning av eluttaget blev en bonus. Nu har jag dock insett att jag ofta kör infravärme på eluttaget och enligt specifikation så drar det 2kw i maxläge. Alltså över 1,5kw. Jag antar att Fibaro brytaren inte mår särskilt bra om man lastar den med 2kw över tid så det vill jag undvika..
Jag har inget behov av att automatisera infravärmen egentligen men jag använder uttaget för belysningen under mörka månaderna och då vore det bra att kunna styra det efter solen t.ex.
Vad skall jag göra? Möjliga lösningar som jag ser:
1) Koppla bort eluttaget från strömbrytaren och kortsluta dess trådar. Det vill säga, det är alltid på och kan inte längre kontrolleras med strömbrytaren. Jag tappar möjligheten att automatisera det men begränsas å andra sidan inte till att bara köra 1,5kw utrustning på det. Jag kan behålla Fibaro brytaren för lampan.
2) Installera ytterligare en 1x2,5kw brytare för eluttaget. Problemet här blir att det blir två brytare i samma apparatdosa och tveksamt om det kommer få plats alls. Att sätta Fibaro brytaren bakom uttaget är antagligen inte heller något alternativ eftersom uttaget är placerat utomhus?
Några fler idéer?
/Alex
Råd gällande brytare för uttag
-
- Medlem
- 10
Kolla om det finns några kopplingsdosor före eller efter strömbrytaren där du kan placera en separat puck för uteuttaget.
Nope, tyvärr. Hur mycket tabu är det att såga hål i apparatdosan så att man kan peta in en extra puck där?Farbror Grå wrote:Kolla om det finns några kopplingsdosor före eller efter strömbrytaren där du kan placera en separat puck för uteuttaget.
-
- Medlem
- 10
Kan du lägga taklampans puck i dess takdosa och dra ner kabel till strömbrytaren och uteuttagets puck bakom strömbrytaren?
alexndr wrote:Nope, tyvärr. Hur mycket tabu är det att såga hål i apparatdosan så att man kan peta in en extra puck där?Farbror Grå wrote:Kolla om det finns några kopplingsdosor före eller efter strömbrytaren där du kan placera en separat puck för uteuttaget.
Nej det är inte ett alternativ att göra så. Där emot kanske du kan såga upp ett 70mm hål precis under din dosa och montera en multidosa där och lägga pucken i, sen får man montera brytaren i ena dosan och över pucken monteras ett blindlock.
Av ren nyfikenhet. Vad är anledningen? Anses det som en väldigt ful lösning eller är den till och med farlig? Antar att apparatdosan tillför någon form av skydd?Henrikel wrote:alexndr wrote:Nope, tyvärr. Hur mycket tabu är det att såga hål i apparatdosan så att man kan peta in en extra puck där?Farbror Grå wrote:Kolla om det finns några kopplingsdosor före eller efter strömbrytaren där du kan placera en separat puck för uteuttaget.
Nej det är inte ett alternativ att göra så. Där emot kanske du kan såga upp ett 70mm hål precis under din dosa och montera en multidosa där och lägga pucken i, sen får man montera brytaren i ena dosan och över pucken monteras ett blindlock.
Som du skriver så är dosan ett skydd för beröring. Samt vet man ju inte om det kommer gnagare inne i väggen eller ligger isolering emot om man gör ett hål. Kabeln måste vara dubbelisolerad om det inte är i dosan, och det blir svårt när det är skruvplintar på pucken.
Jag som installatör tycker det är olämpligt och ett slarvigt sätt att montera på. Finns även utanpåliggande förhöjningsramar jag har använt till puckar.
Jag som installatör tycker det är olämpligt och ett slarvigt sätt att montera på. Finns även utanpåliggande förhöjningsramar jag har använt till puckar.
Ok. Helt klart en osnygg lösning som jag kommer undvika. Tack för tipsen.Henrikel wrote:Som du skriver så är dosan ett skydd för beröring. Samt vet man ju inte om det kommer gnagare inne i väggen eller ligger isolering emot om man gör ett hål. Kabeln måste vara dubbelisolerad om det inte är i dosan, och det blir svårt när det är skruvplintar på pucken.
Det blev en utanpåliggande ram för att få plats med 2 puckar. Tack för tipset.Henrikel wrote:Som du skriver så är dosan ett skydd för beröring. Samt vet man ju inte om det kommer gnagare inne i väggen eller ligger isolering emot om man gör ett hål. Kabeln måste vara dubbelisolerad om det inte är i dosan, och det blir svårt när det är skruvplintar på pucken.