Hej!
Jag undrar lite hur det fungerar med slav gateways till en Home Center 2?
Jag har idag en Home Center 2 i huset.
Nu ska vi bygga en Carport med förråd. Och där ute vill jag kunna styra belysningen via Home Center systemet också. Men kan nog bli lite sådär med täckningen ut ditt.
Så jag funderar på hur det fungerar om jag köper en Home Center 2 till och lägger upp den som en Slav gateway mot min befintliga Home Center 2. (Jag har nätverk ut i förrådet)
Lägger man då upp puckarna i förrådet mot slav gatewayen men man får upp dom i appen/webbfönstret om man loggar in mot den befintliga Home Center 2?
Eller gör man all programmering på samma ställe som i den befintliga Home Center 2 eller hur fungerar det?
HC2 med slave gateway
Hej.
hur långt har du till ditt garage/carport?
En hcl går att använda som slav till din hc2, så gör jag för att få med mitt stall.
Men är det inte för långt går det att lösa med vanliga produkter du ändå använder.
En hcl kostar ju ändå endel.
hur långt har du till ditt garage/carport?
En hcl går att använda som slav till din hc2, så gör jag för att få med mitt stall.
Men är det inte för långt går det att lösa med vanliga produkter du ändå använder.
En hcl kostar ju ändå endel.
-
- Ny medlem
- 8
Ser ditt problem vet hur det fungerar och inte hos mig, tror att många enheter är minst lika segt som dålig mottagning i kombo ej alls bra.
Köpte ju Z Wave Homecenter 2 och en massa saker till detta för att få bättre täckning flera möjligheter med larm kameror osv... men täckningen är ju sämst på detta gamla tellstick fungerar ju klockrent i jämförelse.
Skulle vilja ha full fart i mitt garage är inte långt dit men med givare och annat på dörrar som inte är nära fönstren är det inte helt bra , elmätare sitter i ena halva något bättre men segt där ändå.
Funderade på en till som slav men som sagt har redan betalat ggr om för att det skall fungera åskan tar lätt controllerenheter som sitter på Kabel lärde vi oss två gånger i somras.
DalaRomeo
Men det fungerar ut i Garaget bara det att man inte kan lite på att det gör det då mottagningen är varierande eller segheten är det.
Tips?
Vad ha som slave inte 5000kr till har även 2st förstärkare clasohlsson som jag inte vet ens om de gör nytta inet som visar om de gör de, något bättre så passa det nästa går blev det för 900kr till problemet är att garaget är två byggnader och om perfekt borde man ju ha 2 st slav HC2 och då börjar det blir löjligt.
Köpte ju Z Wave Homecenter 2 och en massa saker till detta för att få bättre täckning flera möjligheter med larm kameror osv... men täckningen är ju sämst på detta gamla tellstick fungerar ju klockrent i jämförelse.
Skulle vilja ha full fart i mitt garage är inte långt dit men med givare och annat på dörrar som inte är nära fönstren är det inte helt bra , elmätare sitter i ena halva något bättre men segt där ändå.
Funderade på en till som slav men som sagt har redan betalat ggr om för att det skall fungera åskan tar lätt controllerenheter som sitter på Kabel lärde vi oss två gånger i somras.
DalaRomeo
Men det fungerar ut i Garaget bara det att man inte kan lite på att det gör det då mottagningen är varierande eller segheten är det.
Tips?
Vad ha som slave inte 5000kr till har även 2st förstärkare clasohlsson som jag inte vet ens om de gör nytta inet som visar om de gör de, något bättre så passa det nästa går blev det för 900kr till problemet är att garaget är två byggnader och om perfekt borde man ju ha 2 st slav HC2 och då börjar det blir löjligt.
-
- Medlem
- 8
Ok, vad är det för avstånd vi talar om här?ille83 wrote:Hej!
Jag undrar lite hur det fungerar med slav gateways till en Home Center 2?
Jag har idag en Home Center 2 i huset.
Nu ska vi bygga en Carport med förråd. Och där ute vill jag kunna styra belysningen via Home Center systemet också. Men kan nog bli lite sådär med täckningen ut
Jag har ca 20m och 4a väggar till mitt isolerade garage. Hade säkert klarat mig utan men tog det säkra före det osäkrar och drog en tp kabel ut till garaget och har där en hcl på väggen.
Till den har jag sen lagt all belysning och port. Efter det gjorde jag en import till hc2.
Funkar klockrent! Kanske lite överkurs men funkar!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Till den har jag sen lagt all belysning och port. Efter det gjorde jag en import till hc2.
Funkar klockrent! Kanske lite överkurs men funkar!
Sent from my iPhone using Tapatalk
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Vad innebär denna import av slavenheten (HCL/HC2)?Efter det gjorde jag en import till hc2.
Styr man sedan allt från masterenheten eller måste det finnas scener och VD'n på slaven också?
Jag funderar på att göra min ena HC2 till slav, men vet inte vad det innebär mer än att jag kan få en bättre räckvidd.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Många tack för infon! Det var bättre info än vad man hittar i Fibaros manualer
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.