Skulle gärna vilja ha att mina smoke detektor skickar sms om dessa blir aktiva. Även fast man dragit ut internet kablar och stickproppar, vid en semester resa och man vill slippa förstöra utrustningen av blixtnedslag. Men även få sms om det börjar brinna.
Nätanslutning kan man ju enkelt fixa med hjälp av mobilnät, men strömtillförseln för controlen blir ju lite knepigare, om man inte vill placera ett jätte batteri brev controlen.
Enklast vore ju om smoke detektorn skötte sig själv och skickade sms vid larm.
Någon som fixat detta eller har någon idé? ??
Hur skyddar ni er mot blixtnedslag?
Jag har en UPS som stödjer min router, Synology 411slim och HC2. Drifttiden är runt 45 minuter om jag minns rätt. Så är det powerfailure version större så är jag körd... Men det är inte så ofta...
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go!
-
- Ny medlem
- 10
Optimala lösningen som jag håller på att installera: fungerande potentialutjämning + överspänningsskydd (grov,mellan samt fin) + online UPS.
Var installerar du överspänningsskydden? I centralen? Vad är kostnaden för dessa skydd?
Har fått tipset att installera varistorer i centralen för inkommande kabel. Är egentligen bara uttaget jag vill skydda, eftersom jag tänkt köra mobilnät till controlen när jag är borta
Har fått tipset att installera varistorer i centralen för inkommande kabel. Är egentligen bara uttaget jag vill skydda, eftersom jag tänkt köra mobilnät till controlen när jag är borta
-
- Ny medlem
- 10
Man kör ett kombiskydd som är både grov- och mellanskydd i mätarskåpet. Sedan sätter man finskydd för övriga saker man vill skydda. Tex ett förgreningsuttag med överspänningsskydd för TV, dator etc.
Det många glömmer/struntar i är kombiskyddet som elektriker behöver installera. Kostar några tusen har jag för mig. Med all elektronik vi har idag så verkar det som en vettig försäkring.
Det många glömmer/struntar i är kombiskyddet som elektriker behöver installera. Kostar några tusen har jag för mig. Med all elektronik vi har idag så verkar det som en vettig försäkring.
-
- Ny medlem
- 10
Denna har jag fast köpt som ett kitt med bl.a. jordplint.
http://www.eldirekt.se/m/elmaterial/cen ... ningsskydd
http://www.eldirekt.se/m/elmaterial/cen ... ningsskydd