Störningar mellan Fibaro dimmers
Har ett par Fibaro dimmers i köket som driver några hide-a-lite LED spotar. Men nu är det så att dom stör varandra, är en tänd och jag tänder den andra så slocknar den första. Det blir inte så alla gånger men kanske 30%, hur löser man detta. Dimmrarna sitter inte bakom brytaren utan i anslutning till belysningen. Elektrikern kopplade samman Sx från dom två dimmrarna för att spara en tråd ner till brytarna (trångt), kan det ställa till det?
Sx är en intern bygel från inkommande fas L.Forsgren wrote:Har ett par Fibaro dimmers i köket som driver några hide-a-lite LED spotar. Men nu är det så att dom stör varandra, är en tänd och jag tänder den andra så slocknar den första. Det blir inte så alla gånger men kanske 30%, hur löser man detta. Dimmrarna sitter inte bakom brytaren utan i anslutning till belysningen. Elektrikern kopplade samman Sx från dom två dimmrarna för att spara en tråd ner till brytarna (trångt), kan det ställa till det?
Detta är nog inget som borde störa då det i slutändan är samma fas även om han hade dragit ner dubbla Sx tåtar.
Blinkar det till eller slocknar det helt?
ligger puckarna nära varandra? (Borde inte ställa till de, men man vet ju aldrig)
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB
Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
Det slocknar helt, puckarna ligger kanske 20cm från varandra..
Ingångarna verkar extremt känsliga/högohmiga, petar man med ett finger på S1 så aktiveras dimmern. Det i kombination med långa kablar gör antagligen att det blir som det blir..
Ingångarna verkar extremt känsliga/högohmiga, petar man med ett finger på S1 så aktiveras dimmern. Det i kombination med långa kablar gör antagligen att det blir som det blir..
får du samma fenomen om du kör dimrarna via app som vid fysiskt tryck?Forsgren wrote:Det slocknar helt, puckarna ligger kanske 20cm från varandra..
är det den nya uppgraderade dimmern eller den gamla?
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB
Nu äntligen har jag fått nya dimmrar och dom verkar fungera mycket bättre än dom förra! Eller rättare sagt, dom fungerar. Utan att tändas på max när dom inte ska det eller tändas när jag släcker en annan eller bara blinka till när jag tänder dom från datorn.