Hej! Då jag inte är någon expert på ip nummer (heller) ska jag försöka förklara ett litet bekymmer som Fibaro användare har ihop med Telia. Varje gång telias kunder, med deras moden, är avstängd i mer än 20 minuter (eller vid byte som i mitt fall) så "kan" man få ett nytt publikt ip nr (90....)till modemet. Det delas bara ut max 2st publika ip nr till telias kunder. Har man då en router så få modemet ett och routern ett vilket innebär att HC2 blir utan och får ett vanligt 192. nr. Vilket även inebär att man inte kan se HC2 ip nr pg av att fibaro findern ej fungerar!!! Detta vet waifi om och de säger att dett ligger hoss telia. Fick tag i en vänlig själ på telia "conected home" servicen som förklarade allt. Bägge parter vet om detta men det görs inget åt detta!!! Tydligen måste man ringa in till supporten (som inte har något nr) och fråga efter sitt ip nr och be om ett 90... nr!
"vanliga" telia supporten kan ej lösa detta!!!
Problem med ip nr
Hej
Jag har visserligen inte Telia som leverantör, men förstår inte problemet. Förstår inte heller varför de rekommenderar att sätta HC2:n i Telias modem. Den fungerar alldeles utmärkt om du sätter den i din router dit jag antar att du har din övriga IT-utrustning kopplad. Har du ingen router så föreslår jag att du införskaffar en.
Med vänlig hälsning,
Lasse H
Jag har visserligen inte Telia som leverantör, men förstår inte problemet. Förstår inte heller varför de rekommenderar att sätta HC2:n i Telias modem. Den fungerar alldeles utmärkt om du sätter den i din router dit jag antar att du har din övriga IT-utrustning kopplad. Har du ingen router så föreslår jag att du införskaffar en.
Med vänlig hälsning,
Lasse H
Har haft den i min router! Fick inte det att fungera där. Blev ombedd av wifai att sätta den i modemet. Och efter diverse mail mellan waifai telia och mig så fungerade det ända tills modembytet. HC2 SKA sitta där sa dom. Men Tekniken från "conected home" ska ringa i em och då ska jag fråga honom varför den måste sitta där.
Men det är bara telias kunder som har bekymmer med detta.
Men det är bara telias kunder som har bekymmer med detta.
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag har också Telia men använder inte Telias modem utan en Netgear med inbyggd router.
Den fungerar så att modemet får en publik IP-adress av Telia. På insidan av nätverket, alltså hemma, så delar routern ut en annan IP-adress.
Routern har också DHCP vilket gör att varje ansluten enhet automatiskt får en egen IP-adress. Du har upp till 255 adresser som Telia inte har ett skvatt att göra med.
I denna privata IP-nummerserie har jag låst upp min HC2 till en specifik adress som jag låst i routern.
Så varje gång jag startar om routern eller min HC2 så får den alltid samma adress.
Så Telias publika adresser har inget med din HC2 att göra.
Edit Varning!
Kan det vara så med Telias modem att om du kopplar in din HC2 direkt i modemet så är den i pricip öppen mot Internet?
Det skulle jag aldrig i livet göra eftersom någon utifrån enkelt skulle kunna manipulera din HC2.
Om du har en router emellan så når du din HC2 via Fibaros Remote Access som är betydligt säkrare.
Jag tror att ditt problem är att du inte har en fungerande DHCP i routern.
Din HC2 har förmodligen 192.168.81.1 som IP-adress (default). Och ditt interna nätverk har 192.168.0.XXX eller 192.168.1.XXX. Då pratar routern och din HC2 inte samma språk, och du hittar den heller inte i Fibaro Finder.
För att du skall få kontakt så måste de tre första siffergrupperna vara de samma. Bara sista siffergruppen XXX tillåts variera.
Detta uppnår du bäst genom att aktivera DHCP i routern och sedan starta om din HC2.
Den fungerar så att modemet får en publik IP-adress av Telia. På insidan av nätverket, alltså hemma, så delar routern ut en annan IP-adress.
Routern har också DHCP vilket gör att varje ansluten enhet automatiskt får en egen IP-adress. Du har upp till 255 adresser som Telia inte har ett skvatt att göra med.
I denna privata IP-nummerserie har jag låst upp min HC2 till en specifik adress som jag låst i routern.
Så varje gång jag startar om routern eller min HC2 så får den alltid samma adress.
Så Telias publika adresser har inget med din HC2 att göra.
Edit Varning!
Kan det vara så med Telias modem att om du kopplar in din HC2 direkt i modemet så är den i pricip öppen mot Internet?
Det skulle jag aldrig i livet göra eftersom någon utifrån enkelt skulle kunna manipulera din HC2.
Om du har en router emellan så når du din HC2 via Fibaros Remote Access som är betydligt säkrare.
Jag tror att ditt problem är att du inte har en fungerande DHCP i routern.
Din HC2 har förmodligen 192.168.81.1 som IP-adress (default). Och ditt interna nätverk har 192.168.0.XXX eller 192.168.1.XXX. Då pratar routern och din HC2 inte samma språk, och du hittar den heller inte i Fibaro Finder.
För att du skall få kontakt så måste de tre första siffergrupperna vara de samma. Bara sista siffergruppen XXX tillåts variera.
Detta uppnår du bäst genom att aktivera DHCP i routern och sedan starta om din HC2.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag frågade min grabb som jobbar inom Skanova med just bredbandskommunikation, och han svarar så här:
Vad jag vet har man som Telia-kund bara ett externt ip-nummer. Har man TV-tjänsten tror jag att det finns 2 externa IP till men dessa endast för TV.
I vilket fall - så ska man som du säger använda en router. I det läget får modemet ingen (!) IP-adress utan utan detta bryggas till routerns WAN-interface (på samma sätt som att det är _datorn_ som får externa ip-adressen om denna kopplas till modemet).
Vad man vanligtvis gör är som sagt att ansluta en router till modemet. Routern får ett externt IP och sedan får (vanligtvis) övrig ansluten utrustning 192.168.1.xxx-adresser.
Att ha två publika ip-adresser blir bara krångligt (och o-säkert) om man ska komma åt dom ifrån varandra - då man måste ut på internet och härja.
Så, två kommentarer på detta.
1. För att komma åt HC externt (dvs från mobiltelefon eller kontoret eller annat och om man INTE använder Fibaro Remote Access) ställer man in NAT (network address translation?) eller även kallat Port Forwarding så att routern vet vilken intern ip-adress förfrågan ska skickas vidare till.
2. Telia har dynamiska ip-adresser vilket gör precis som det skrivs, att man kan få en ny ip-adress helt plötsligt. För att komma åt hemutrustningen med säkerhet behöver man därför någon dyndns-tjänst t.ex no-ip eller som jag har myftp.biz. Dessa finns som gratistjänster men krävs att man återregistrerar en gång per månad.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
Exakt så där har jag gjort,
1 brygga modemet ( Telia måsta göra detta åt dig)
2 sätter en Lankabel på port 4 till min mikrotik router som sköter resten.
i skrivande stund så har jag 28 st aktiva enhteter som får ip från dhcp samt några med fast ip.
Detta har funkat klockrent sen den dagen jag bryggade modemet.
1 brygga modemet ( Telia måsta göra detta åt dig)
2 sätter en Lankabel på port 4 till min mikrotik router som sköter resten.
i skrivande stund så har jag 28 st aktiva enhteter som får ip från dhcp samt några med fast ip.
Detta har funkat klockrent sen den dagen jag bryggade modemet.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner