Detta är mitt 2:a inlägg här på forumet så be kind!
Innan jag drar hit en elektriker för ett större installationsjobb ville jag testa Fibaros Dimmer mot min nya Vera Edge för ett gäng takspottar jag har i vardagsrummet. Blir detta bra ökar WAF för att dra hit en elektriker för större Z-wave-installation.
Jag hittade denna ELKO-brytare i förrådet, som har återfjädrande knappar. Jag är osäker på till vilka ingångar på ELKOn jag ska dra kablarna från Fibaros dimmer, eller om ens denna ELKO-brytare är kompatibel? Någon som har lite tips?
Tack på förhand!
Hur koppla in Fibaro Dimmer till denna ELKO-brytare
Du kopplar fasen in på L i brytaren och sen från brytaren till L i dimmern.
Neutralledaren N kopplar du in i dimmern.
Från en av pilarna på brytaren kopplar du till S1 på dimmern.
Neutralledaren N kopplar du in i dimmern.
Från en av pilarna på brytaren kopplar du till S1 på dimmern.
Tack för hjälpen! Jag kopplade in som du skrev men tyvärr kunde jag inte tända belysningen. Jag lyckades däremot hitta dimmern med Veran.
Jag kopplade sedan om så att "neutralen" dvs bruna kabeln (hus från 40-talet och där gamla kontakten hade svart kabel till L i gamla brytaren gick till vad Fibaro kallar output terminal dvs sinuskurva+pil. Då lyckades jag tända och dimma lampan både med tryckknappen och med Veran. Är det tändtråden?
Enda problemet nu är att Vera lade till 2st "spökdimmers" till vilket gör att styrningen beter sig väldigt konstigt. Har för mig att jag läst något om detta men kommer inte ihåg vart.
Jag kopplade sedan om så att "neutralen" dvs bruna kabeln (hus från 40-talet och där gamla kontakten hade svart kabel till L i gamla brytaren gick till vad Fibaro kallar output terminal dvs sinuskurva+pil. Då lyckades jag tända och dimma lampan både med tryckknappen och med Veran. Är det tändtråden?
Enda problemet nu är att Vera lade till 2st "spökdimmers" till vilket gör att styrningen beter sig väldigt konstigt. Har för mig att jag läst något om detta men kommer inte ihåg vart.
Litet tillägg: Lyckades hitta LUA-kod som gömmer de extra dimmer-devicerna som Vera verkar skapa för Fibaros dimmer. Däremot löste det inte problemet med att belysningen beter sig konstigt.
Det känns nästan som att dimmern får dubbelinstruktioner och de "virtuella" dimmrarna lagrar dimmerstatus i otakt.
Jag har däremot börjat se ett mönster.
Trycker jag på ON för lampan tänds den först på full styrka för att sedan släckas.
Jag kan däremot dimma upp den från 0% till ca 97% och dimma däremellan utan problem. Så fort man drar dimmer-reglaget upp till 100% släcks lampan helt. Den fysiska kontakten har jag inte kommit underfund med men den beter sig snarlikt.
De två dimmer-devicarna i Vera verkar spegla varandra någorlunda dvs då jag drar upp ena dimmern till tex 30% hänger den andra med och vice versa. Men den tredje rör sig inte.
Det känns nästan som att dimmern får dubbelinstruktioner och de "virtuella" dimmrarna lagrar dimmerstatus i otakt.
Jag har däremot börjat se ett mönster.
Trycker jag på ON för lampan tänds den först på full styrka för att sedan släckas.
Jag kan däremot dimma upp den från 0% till ca 97% och dimma däremellan utan problem. Så fort man drar dimmer-reglaget upp till 100% släcks lampan helt. Den fysiska kontakten har jag inte kommit underfund med men den beter sig snarlikt.
De två dimmer-devicarna i Vera verkar spegla varandra någorlunda dvs då jag drar upp ena dimmern till tex 30% hänger den andra med och vice versa. Men den tredje rör sig inte.
Har du kopplat in en N, eller var det en tändtråd du trodde var N?
Testa ta bort den och lägga till den igen, har haft samma strul på HC2 men det har hjälpt att ta bort och lägga till igen.
Testa ta bort den och lägga till den igen, har haft samma strul på HC2 men det har hjälpt att ta bort och lägga till igen.
Nu fick jag det att fungera. Efter många olika tips och versioner på hur man kopplar in, bla på YT, var det ändå Fibaros manual som stämde bäst även om den var bristfällig. Nu kan jag styra lampan exakt utan störningar. Däremot går det inte att dimma med de fysiska knapparna, bara med mjukvarukontrollern. Ska starta en separat tråd om det.
Nästa steg blir att försöka aktivera andra knappen och dimmerns S2-kanal för att trigga olika scener för att dimma på det sättet, vilket jag har förstått är riktigt krångligt.
Nästa steg blir att försöka aktivera andra knappen och dimmerns S2-kanal för att trigga olika scener för att dimma på det sättet, vilket jag har förstått är riktigt krångligt.