Tjabba.
Det finns under Wiki en scen för att på FGD211 styra händelser med S2.
Är det någon som gjort detta på FGD212?
Parameter 41 som hänvisas i wikin heter på 212 istället Parameter 28 och har inte alls lika utförlig förklaring. (Jag har provat för mycket med S2 och strulat till det med en dimmer, så jag tänkre höra om någon annan testat innan jag själv ger mig på det!)
http://wiki.zwaveforum.se/styr-nagot-vi ... er-fgd211/
Styra något via S2 utgång på dimmer FGD212
Jag bytte ut en Qubino dimmer mot en Fibaro Dimmer 2 just för att jag vill kunna köra lite scenstyrning från extra knapp.
Hur funkar din att dimmra manuellt? Jag får ingen kontroll alls på att dimmra manuellt Funkar inte alls som Qubino med att hålla intryckt under dimmringen.
När det gäller S2 så körde jag koden och bytte ut mot mina värden, det enda som händer för mig är att scenen vit ett knapptryck händer när jag håller den intryckt ett tag.
Funderar på om jag kan ha lyckats koppla fel på något sätt.
Hur funkar det för er som är nöjda?
Tyvärr inget svar här utan fler frågeställningar.
/Sabe
Hur funkar din att dimmra manuellt? Jag får ingen kontroll alls på att dimmra manuellt Funkar inte alls som Qubino med att hålla intryckt under dimmringen.
När det gäller S2 så körde jag koden och bytte ut mot mina värden, det enda som händer för mig är att scenen vit ett knapptryck händer när jag håller den intryckt ett tag.
/Sabe
Nybörjare sedan 2014
Om den inte dimmrar när du håller knappen intryckt är den med all säkerhet felkopplad alternativt sitter fjädern på fel sida av brytaren. Kan du tända och släcka lampan normalt? Även när du tänder och släcker så dimmras lampan så kallad mjuk start, funkar detta? Svårt å se kanske men men... Vad händer om du sätter manuella värden via iPhone mm?csabe wrote:Jag bytte ut en Qubino dimmer mot en Fibaro Dimmer 2 just för att jag vill kunna köra lite scenstyrning från extra knapp.
/Sabe
Sent from my iPhone using Tapatalk
Styra den från telefon/dator funkar fint.Nex wrote:Om den inte dimmrar när du håller knappen intryckt är den med all säkerhet felkopplad alternativt sitter fjädern på fel sida av brytaren. Kan du tända och släcka lampan normalt? Även när du tänder och släcker så dimmras lampan så kallad mjuk start, funkar detta? Svårt å se kanske men men... Vad händer om du sätter manuella värden via iPhone mm?csabe wrote:Jag bytte ut en Qubino dimmer mot en Fibaro Dimmer 2 just för att jag vill kunna köra lite scenstyrning från extra knapp.
/Sabe
Tänkte att det kanske är enklast att rita upp ur det är kopplat. Det är en 6+6 brytare. Skrev små siffror om det kan förenklar förklarandet av hur det ska kopplas. För det lär ju vara där felet ligger.
Tack, sabe
Nybörjare sedan 2014
Jag är ingen elektriker. Men vrf har du en tråd mellan L och L på brytaren? Testa ta bort den.csabe wrote:Styra den från telefon/dator funkar fint.Nex wrote:Om den inte dimmrar när du håller knappen intryckt är den med all säkerhet felkopplad alternativt sitter fjädern på fel sida av brytaren. Kan du tända och släcka lampan normalt? Även när du tänder och släcker så dimmras lampan så kallad mjuk start, funkar detta? Svårt å se kanske men men... Vad händer om du sätter manuella värden via iPhone mm?csabe wrote:Jag bytte ut en Qubino dimmer mot en Fibaro Dimmer 2 just för att jag vill kunna köra lite scenstyrning från extra knapp.
/Sabe
Tänkte att det kanske är enklast att rita upp ur det är kopplat. Det är en 6+6 brytare. Skrev små siffror om det kan förenklar förklarandet av hur det ska kopplas. För det lär ju vara där felet ligger.
Tack, sabe
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
För mig funkar det bra att dimmra genom att hålla in knappen. (1 tryck tänder på senaste läget, 2 tryck tänder fullt)
Förstår inte riktigt vad du menar med din S2 och scener?
Jag tycker inte det låter orimligt att det är inkopplinen det är fel på, (är inte heller elektriker) men att koppla in Sx på båda L måste bli rätt.För du har väl en dubbeltrapp? Det innebär ju "två separata brytare i ett fodral" och då måste man ha in Sx i båda dessa.
Pröva att flytta S1 från 2 till 1 (och S2 från 6 till 5 om den också är problem). Antingen 1 eller 2 är ju till när du inte rör knappen, den andra är från - du ska koppla på den som är från. Detta ger samma verkan som att flytta fjädern..
I övrigt ser det likadant ut som jag har kopplat och för mig funkar det.
Jag har fortfarande inte gett mig på att få in Sx i en scen, utan jag löste det (tillfälligt och halvvägs) genom att köra med associationer istället. Detta styr min fönsterbelysning på S2 genom två Wall plugs
Förstår inte riktigt vad du menar med din S2 och scener?
Jag tycker inte det låter orimligt att det är inkopplinen det är fel på, (är inte heller elektriker) men att koppla in Sx på båda L måste bli rätt.För du har väl en dubbeltrapp? Det innebär ju "två separata brytare i ett fodral" och då måste man ha in Sx i båda dessa.
Pröva att flytta S1 från 2 till 1 (och S2 från 6 till 5 om den också är problem). Antingen 1 eller 2 är ju till när du inte rör knappen, den andra är från - du ska koppla på den som är från. Detta ger samma verkan som att flytta fjädern..
I övrigt ser det likadant ut som jag har kopplat och för mig funkar det.
Jag har fortfarande inte gett mig på att få in Sx i en scen, utan jag löste det (tillfälligt och halvvägs) genom att köra med associationer istället. Detta styr min fönsterbelysning på S2 genom två Wall plugs
Tro inte på vad jag säger utan att testa först!
Gött att det funkar men känns det inte som att du kopplar fel redan initialt från väggen? Brun = Live och Svart = Switched live men du har bytt plats på dessa två? Såvida du inte har ett gammalt hus dvs, men du kan kolla det lätt genom att se vilken färg kabeln har som kommer ut till själva lampan, dvs om det är den bruna eller svarta.csabe wrote:Toppen tack!
Det funkade fint med att byta S1 från 2 till 1 och S2 från 6 till 5.
Nu funkar dimmringen som det ska manuellt och den kickar igång scener vid enkel och dubbeltryck på den andra knappen.
Ja du inte en susning men lägenheten är från -38.Nex wrote:Gött att det funkar men känns det inte som att du kopplar fel redan initialt från väggen? Brun = Live och Svart = Switched live men du har bytt plats på dessa två? Såvida du inte har ett gammalt hus dvs, men du kan kolla det lätt genom att se vilken färg kabeln har som kommer ut till själva lampan, dvs om det är den bruna eller svarta.csabe wrote:Toppen tack!
Nu funkar dimmringen som det ska manuellt och den kickar igång scener vid enkel och dubbeltryck på den andra knappen.
Nybörjare sedan 2014
Ok, är ingen elektriker men google hjälper bra och är lägenheten från 38 så kan L vara svart! Men som sagt, ingen garanti, har man gjort ändringar såsom bytt proppskåp mm så kanske de även dragit om kablar så kolla för säkerhets skullcsabe wrote:Ja du inte en susning men lägenheten är från -38.Nex wrote:Gött att det funkar men känns det inte som att du kopplar fel redan initialt från väggen? Brun = Live och Svart = Switched live men du har bytt plats på dessa två? Såvida du inte har ett gammalt hus dvs, men du kan kolla det lätt genom att se vilken färg kabeln har som kommer ut till själva lampan, dvs om det är den bruna eller svarta.csabe wrote:Toppen tack!