Hej!
Ganska ny på Z-wave och HC2, satte upp mina grejjer strax före sommaren och har inte hunnit med så mer än att koppla in ett par brytare och brandlarm/vattenlarm. Köpte en Northq Energy meter för ett par veckor sedan, men hur jag än försöker få den att fungera och själv rapportera in energivärdet så vägrar den.
Har tok googlat problemet och det finns några screenshots här på forumet som säger att det fungerar med de inställningarna, skillnaden med dessa screenshots och min enhet är att devicen verkar ha en polling intervall på deras enheter som inte finns i min version 4.x av firmwaren (har provat 4.053 samt releasen innan).
Trasig Northq enhet eller bara total inkompabilitet? Lampan på Northq enheten blinkar lite då och då så att jag tycker att sensorn sitter rätt iom att den blinkar så som elmätarens lampa gjorde innan jag klistrade sensorn ovanpå.
Tips?
/Kaj
Northq Energy mätare med HC2 4.053
Tjenare Kaj!
Fick du upp parametrarna som "native" eller har du lagt in dem som custom parametrar utifrån NorthQ:ns manual?
Har nyss installerat en och labbat med olika inställningar, inlagda som custom. Min rapporterar nu mätetal, tyvärr räknas dessa inte upp 'i sync' med externa mätaren den sitter på..
/Thomas
Fick du upp parametrarna som "native" eller har du lagt in dem som custom parametrar utifrån NorthQ:ns manual?
Har nyss installerat en och labbat med olika inställningar, inlagda som custom. Min rapporterar nu mätetal, tyvärr räknas dessa inte upp 'i sync' med externa mätaren den sitter på..
/Thomas
-
- Ny medlem
- 9
Jag har testat att ha rutan "Use Template for parameters" både ikryssad och icke ikryssad, vissa parametrar, t.ex. nummer 5, poll frequency verkar bara vilja vara noll, trots att default värdet är 20. Men hur jag än försöker så vill den inte fastna på 20.Tommeh wrote:Tjenare Kaj!
/Thomas
/Kaj
-
- Ny medlem
- 9
Pratar vi knappen Reconfigure Device under enheten så att allt nollställs och börja om från början? Eller även deregister från Z-wave nätet via knapptryckning på själva enheten?nohed wrote:Har du provat klassikern att avinstallera den och sen installera den jag har oxå en NorthQ Smart Meter Reader och den fungerar om man får till inställningarna
/Kaj
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag tror inte det räcker med att bara göra reset på enheten.
Du bör göra en Exclude i HC2 först för att plocka bort enheten ur nätverket innan du gör reset och lägger till den igen.
Du bör göra en Exclude i HC2 först för att plocka bort enheten ur nätverket innan du gör reset och lägger till den igen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087