Nybörjarproblem?

Post Reply
petke
Ny medlem
9

Hej. Jag skaffade HC2 i helgen och är nybörjare på z-wave. Har dock viss erfarenhet av elektronik, datorer och programmering (java) så jag tycker att jag bör ha förutsättningarna för att kunna skapa ett häftigt system. Jag har dock stött på problem redan och tänkte rådfråga forumet.

Jag har följande:
1st HC2
3st Fibaro - Motion sensor
2st Fibaro Dörr-/fönstersensor
1st Fibaro - Wall plug
1st 125dB siren från Clas Ohlson (att koppla till "Wall plug")

Tanken är att skapa ett larm av ovanstående prylar och sedan bygga vidare till ett större system för att styra hela hemmet.

Första problemet är att jag tänkte använda dörrsensorns binära ingång (IN) för att läsa av låskolvens läge, men jag får inte upp någon info i HC2 om den binära ingången. Misstänker att jag missuppfattat denna funktion, att man bara kan använda IN om man inte använder magnetsensorn. En i taget alltså??

Nästa problem är att jag har svårt att få kontakt med HC2 externt, från app eller PC utanför nätverket. När jag går in på home.fibaro.com så går det inte alltid att ansluta och försöker jag med appen så står det hittar ingen gateway. Om jag sedan försöker 5min senare så går det, för att lite senare bli utkastad utan att kunna återansluta. Väntar jag några minuter så går det ansluta igen och efter en stund hänger det sig och jag kan inte återansluta. Så här håller det på. Det verkar som det är något problem med anslutningen mellan min HC2 och Fibaros server. Någon som har tips på hur jag skall fixa detta.

Nästa fråga. Jag har ju tre Fibaro motion sensors och de är alla inställda på default värden fast de beter sig lite annorlunda. Två av dem går tillbaka till Safe direkt efter Breached, den tredje går i Safe först ett par minuter senare. Varför är det så?

Kanske lite kluriga frågor, men någon har kanske varit med om liknande.

MVH
Peter
birdfish
Medlem
9

Hej Peter,

Nu är jag långt ifrån den bästa att svara på dina frågor men däremot gällande dörrsensorns binära ingång (IN) är det som du själv skriver. En i taget och kan hålla med om att det är lite trist. Om man gillar att sitta och pilla så kan man alltid skaffa en Universal Binary Sensor och det skulle lösa problemet med att använda IN1 för läsa av låskolven (vilket jag är lite nyfiken på hur du löser detta) samtidigt som du kan använda IN2 med en dörrkontakt (infälld eller utanpåliggande) från Kjell & grabbarna. Borde fungera alldeles utmärkt men lite jobb att få det att se snyggt ut dock är Universal Binary Sensor en otroligt liten kul pryl med bara fantasien som sätter begränsningarna :)

Däremot har jag inget bra svar på dina andra frågor än eftersom jag är fortfarande nybörjare :)

Berätta gärna hur du hade tänkt dig att läsa av låskolven.
andarv
Medlem
10

Läsa av låskolven görs nog säkrast och snyggast med en låskolvskontakt.
Den kan sitta i slutbläcket eller i låshuset.
petke
Ny medlem
9

birdfish wrote: Berätta gärna hur du hade tänkt dig att läsa av låskolven.
Ursäkta att jag inte svarat min egen tråd på så länge (har varit bortrest utan internetuppkoppling).

Jag hade först tänkt att sätta en liten microbrytare i dörrkarmen som låskolven trycker på som jag sätt många andra göra. Men hade inte plats för det, så jag löste det på ett lite annorlunda sätt. Jag tog ett litet "hålkretskort", klippte till en bit som var i samma storlek som låskolvens ende (typ 1cm*2cm). Sedan tog jag lite svetstråd jag hade liggande och snurrade till en fjäder runt en skruvmejsel. Fjädern klippte jag sedan upp i 1cm längder och lödde fast på kretskortet, pekande uppåt. Jag anslöt en tvåledarsladd till kretskortets fjädrar och drog sladden till ingången IN på Fibaros dörrsensor. Detta lilla kretskort limmade jag sedan fast i dörrkarmen precis innan för låskolven och när jag sedan låser så trycker kolven på fjädrarna och kortsluter dem, både genom att fjädrarna kortsluts mot varandra när de komprimeras och genom att låskovens metall kortsluter alla ändarna på fjädrarna. Detta fungerade jättebra. Det tråkiga var ju bara att Fibaro sensorn inte sände signalen ifall dörrmagneten var monterad samtidigt, så jag måste nu montera en sändare separat för låskolven istället.
Jag antar att min beskrivning ovanför inte ger en precis glasklar bild av funktionen, så jag skall bifoga en bild (när jag kommer hem ikväll).

Jag tänkte sedan använda denna funktion för att försök skriva ett LUA program som automatiskt larmar på huset ifall dörren låses. Med villkoret att det bara larmas på enligt följande scenario:

rörelsesensor hall: aktiv
dörrsensor hall: aktiv
dörrsensor hall: säker
låskolvsensor: låst
rörelsesensor hall: säker

Om det sker i någon annan ordning så betyder det ju att man låser dörren från insidan och då skall det inte larmas på. Sedan måste jag ha andra villkor också som gör så att larmet inte aktiveras om någon är hemma. Jag kommer att ha flera rörelsesensorer både inne och ute, sensorer på dörrar och fönster för att kunna läsa av olika scenarier. Larmet skall ju bara utlösas om någon rör sig utifrån och in i huset och inte tvärt om, så att om min fru larmar på när jag ligger o sover t.ex. då skall larmet avaktiveras när jag stiger upp.

Nu återstår bara att se om jag lyckas skapa denna z-wave vision jag har för huset. Jag har redan stött på vissa tekniska problem, med opålitliga Fibaroprodukter t.ex. så har jag skaffat en 2*1,5kw relä som visar sig tända belysningen lite när den känner för det. Lampan har automatiskt tänts i vardagsrummet mitt i natten när hela familjen sovit. Har kollat loggen i HC2 och det är ingen som varit uppe, så antingen är det något som stör Fibaro relät eller så har vi spöken hemma.
Däremot så verkar alla rörelse- och dörrsensorer fungera felfritt än så länge. Tänkte kolla loggar i HC2 under ett par veckor innan jag kör larmet i skarpt läge (sirenen på 125dB är alltså inte inkopplad ännu).

Ni får ursäkta min långa text, men jag är ny på detta och det är ju så himla roligt :-) tur att det finns leksaker för 35åringar också... :-)

Ok, här är bilder.
Image
Image
Post Reply