6-ports Powernode som fläktregulator

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1203
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Är det någon som "lyft på locket" till en 6-ports Powernode och kollat hur den ser ut inuti?
Det jag är intresserad av är om det med lite lödarbete skulle gå att mata varje uttag (läs inbyggt relä) med en separat spänning från en fläkttransformator med 6 olika spänningsuttag.

Resultatet skulle då bli en 6-stegs varvtalsstyrning för en ventilationsfläkt.
Nu använder jag en dimmer som varvtalsregulator men den skapar ett störande brum i fläkten på låga varvtal.
Resultatet skulle bli som på bilden nedan där jag använt 3 st Fibaro dubbelrelä för att få till 6 hastighetslägen.

EDIT:
Jag har plockat bort tillhörande bild eftersom denna koppling av fläkttransformator var direkt farlig vilket jag insåg då en bugg i 4.045 orsakade överbelastning i transformatorn. Buggen bestod i att om det fanns flera Call-kommandon efter varandra i ett LUA-script så utfördes inte dessa. Flera reläutgångar förblev dragna vilket orsakade överbelastning då delar av transformatorn kortslöts.
Som tur var hade jag monterat en temperatursensor på transformatorn och ett meddelande till mobilen om potentiell brandfara fick mig att reagera och koppla bort strömmen från transformatorn. Temperaturen på den var då nästan 100 grader!
Last edited by RH_Dreambox on 03 Jun 2015, 15:30, edited 1 time in total.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
engehov
Medlem
Posts: 104
Joined: 08 Feb 2014, 22:21
10
Location: Krokom, Sweden

Har inte öppnat på denna men eftersom du kan "tända" varje uttag separat som samtidigt mäter varje uttags förbrukning separat förutsätter jag att det sitter dels någon form av minirelä och dels någon form av energimätare för varje uttag, men exakt hur detta ser ut vet vi fortfarande inte.

Tanken du har borde med andra ord gå med lite omkonstrueringar kan jag tycka, men frågan är om inte 3 puckar som du har ritat är minst lika enkelt och säkrare? Förutsatt att du får till någon form av förregling så att du inte kan få 2 spänningar att "krocka" i pucken.
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB

Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1203
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag är nästan klar med regleringen och kommer att testköra idag. Det blir med Fibaropuckar eftersom dessa har potentialfria relän. I LUA-koden skall jag säkerställa att två relän inte drar samtidigt.
Motor och relä tar ju ingen skada men frågan är vad som händer med transformatorn om den får 230 V in på tex. 80 V lindningen.
En kort stund kanske inte är farligt, men jag funderar på hur man kan bygga in ett skydd för detta.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
engehov
Medlem
Posts: 104
Joined: 08 Feb 2014, 22:21
10
Location: Krokom, Sweden

RH_Dreambox wrote:Jag är nästan klar med regleringen och kommer att testköra idag. Det blir med Fibaropuckar eftersom dessa har potentialfria relän. I LUA-koden skall jag säkerställa att två relän inte drar samtidigt.
Motor och relä tar ju ingen skada men frågan är vad som händer med transformatorn om den får 230 V in på tex. 80 V lindningen.
En kort stund kanske inte är farligt, men jag funderar på hur man kan bygga in ett skydd för detta.
Det låter vettigt :)
Det värsta som skulle kunna hända är nog att du får en upptransformering bakvägen ut i elnätet om du skulle skicka t ex. 230v mot 80v spolen men troligen brinner trafo el säkring före får vi hoppas.

Du får väl göra nån slags tidsförskjutning som säkerställer att 1 relä släppt innan nästa drar, men risken att man t ex via telefon trycker "på" flera samtidigt kvarstår dock vilket i sin tur kan medföra brand om trafon blir het.. Gäller å tänka till nu :)
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB

Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1203
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja nu vet jag vad som händer då två relän ligger till samtidigt (80 och 100V) :o
Trafon blir jäkligt varm, och det riktigt fort.

I min iver att testa regleringen så glömde jag bort att redigera LUA-styrningen från dimmerreglering.
Dubbelrelät låg kvar sedan tidigare tester som ej tilldelad och av någon anledning var båda kontakterna nu slutna.

Det började lukta varm plast och trafon blev riktigt varm så jag stängde av strömmen illa kvickt.
Som tur var så gick inget sönder men det blev en varning till att jag måste säkerställa att bara ett relä kan vara draget åt gången.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
12

Du skulle kunna använda en 3 till 8 dekoder eller liknande.
Med detta menas det att du använder tre av de utgångarna du har på fibaro-brytarna för att skapa åtta olika steg. Du måste dock ha lite kunskap inom elektronik och kunna löda lite egna kretsar, om du inte lyckas hitta en färdig krets.

Du kan då programmera utgångarna enligt nedan.
000 0v
001 80v
010 100v
011 125v
100 150v
101 170v
110 190v
111 230v
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1203
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Du skulle kunna använda en 3 till 8 dekoder eller liknande.
Ja, en dekoder skulle lösa problemet. Kruxet blir då att försöka peta in elektronik samt ytterligare 8 relän i lådan.
Jag har en Omron PLC relä-skena med plats för 8 mini-relän som jag från början hade tänkt använda, men jag backade på det eftersom det blev så mycket enklare med bara Fibaro-relän.

Om det fanns något sätt att läsa av den verkliga statusen på Fibaro-puckarna så kunde man använda den att säkerställa att ett relä har släppt innan nästa får dra. Något i stil med att:
if ( tonumber(fibaro:getValue(55, "Transmitt success")) == 1 ) then
fibaro:call(56, "turnOn")
end -- Sändningen lyckades och varvtalet ändrades
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
engehov
Medlem
Posts: 104
Joined: 08 Feb 2014, 22:21
10
Location: Krokom, Sweden

RH_Dreambox wrote:
Du skulle kunna använda en 3 till 8 dekoder eller liknande.
Ja, en dekoder skulle lösa problemet. Kruxet blir då att försöka peta in elektronik samt ytterligare 8 relän i lådan.
Jag har en Omron PLC relä-skena med plats för 8 mini-relän som jag från början hade tänkt använda, men jag backade på det eftersom det blev så mycket enklare med bara Fibaro-relän.

Om det fanns något sätt att läsa av den verkliga statusen på Fibaro-puckarna så kunde man använda den att säkerställa att ett relä har släppt innan nästa får dra. Något i stil med att:
if ( tonumber(fibaro:getValue(55, "Transmitt success")) == 1 ) then
fibaro:call(56, "turnOn")
end -- Sändningen lyckades och varvtalet ändrades
Där är på rätt spår då hör jag, men som sagt måste det hittas en bra lösning på växlingen mellan spänningar så du slipper bränna ner huset :P

Naturligtvis fungerar ju en tidsfördröjning men som sagt då ska HC2 verkligen veta att det ena relät släppt innan nästa drar och där tappar ni mig då programmering inte är min starka sida ;)
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB

Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1203
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

En bugg i version 4.045 fick mig att inse att man inte får lita på att tekniken alltid fungerar.

Buggen höll på att elda upp min fläkttransformator eftersom jag hade satsat på en enkel kopplingsvariant där jag förutsatte att reläerna alltid skulle fungera dvs "lyda order".
Buggen satte säkerheten ur spel genom att inte köra flera Call-kommandon efter varandra vilket gjorde att reläerna intog felaktiga och för kopplingen farliga lägen.

Så nu har jag byggt om fläkthastighets-regulatorn till en "idiotsäker" variant och som bonus kan jag nu utnyttja alla 7 ut-spänningarna från transformatorn. Till detta använder jag två Fibaro-puckar med 1 respektive 2 reläutgångar som binärt styr ett antal relän (7 hastigheter samt Off). 000 = Fläkt avstängd och 111 ger full fart = 230 V.

Till mitt bygge har jag använt en skrotad 24 volts Omron relämodul för 16 reläer men som jag kapade ned till 8 relän.
Modulen var försedd med skyddsdioder för varje relä så det slapp jag tänka på.
Några hål för en utvändig anslutningsplint och lite lödning av kablar var allt som behövdes.

En Moeller 24 V transformator (från ett programmerbart relä) förser reläerna med spänning.
Hade nu reläerna varit 230 V AC så hade kopplingen blivit ännu enklare.
Jag använder här enpoliga relän men det går ju utmärkt att bygga styrningen med flerpoliga relän också.

Med denna koppling blir styrningen idiotsäker oavsett om reläerna drar eller inte. Om någon kontakt svetsar fast så kan inget allvarligt hända.

Bilderna nedan visar den färdiga relämodulen samt uterummet/växthusets automatiklåda.
I lådan finns Fläkttransformatorn med monterad temperatursensor. Larm skickas vid övertemperatur samtidigt som fläktarna kopplas bort.
En Fibaro UBS med fyra temperatursensorer (avlånga plastlådan) mäter temperaturen på trafon, vid golvet och i taket på uterummet samt utetemperaturen. Taksensorn ger signaler till fläktregleringen och golvsensorn styr spjällmotorn. Under 24 grader vid golvet är spjället stängt och den varmare takluften trycks ned av fläkten. Över 24 grader öppnar spjället som tillsammans med den varvtalsreglerade fläkten försöker hålla 24 grader i golvnivå.

Tre Fibaro reläpuckar varav två styr fläkthastigheten och en styr spjällmotorn som reglerar takluckan.
En Fibaro RGBW-modul och en 12V transformator för att styra fyra infällda LED-stripes i överkant på de fyra väggarna.
Den nya reälmodulen för fläktstyrningen sitter på högersidan.
Utvändigt i underkant på lådan sitter fyra eluttag med Aeon pluggar för takljus, värmefläkt samt styrning av magnetventil för bevattning. Dessa pluggar får olika funktioner beroende på årstid. Därför är dessa inte inbyggda i lådan.

Hoppas detta kan vara till nytta för någon annan som har uterum/växthus och går i automatiktankar.
Inspiration och ideér även hämtat från detta inlägg: http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=13&t=5417
Attachments
Kopplingsschema 7-stegs fläktstyrning
Kopplingsschema 7-stegs fläktstyrning
8 step regulator.png (34.07 KiB) Viewed 16466 times
Automatiklåda
Automatiklåda
Uterumsautomatik.png (478.78 KiB) Viewed 16466 times
Reläbrygga
Reläbrygga
Reläbrygga.png (537.23 KiB) Viewed 16466 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
engehov
Medlem
Posts: 104
Joined: 08 Feb 2014, 22:21
10
Location: Krokom, Sweden

Riktigt fiffigt hörredu! Himla tur det inte blev nån brand för dig också. Kul att du fått det fungera, principen kan man nog ha nytta av i framtiden :)
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB

Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1203
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja, fläktregleringen fungerar jättebra men det är en sak som bekymrar mig lite och det är fläkttransformatorns temperatur.
Under drift stiger transformatorns kärntemperatur och "normal" driftstemperatur ligger nu på 50 till 60 grader. Transformatorn är klassad (B) för 130 grader men det känns ändå lite olustigt med en så hög temperatur som 60 grader.

Inbyggnadslådan är ju ganska stor, men sätter jag på locket så stiger temperaturen i lådan till närmare 40 grader vilket är max omgivningstemperatur för trafon. Temperaturen utanför lådan ligger runt 24-27 grader (växthus).

Trafon är inte överbelastad på något sätt. Den är på 350 VA och 1.5A (säkrad med 1,25 A finsäkring) och fläkten drar runt 100 W vid 230V. Jag har mätt strömmar och spänningar för alla uttagen och allt verkar helt normalt.

Så min uppmaning till de som gör egna byggen är att tänka på bra ventilation runt transformatorn, för den blir ganska varm under drift. Speciellt om man som jag har elektroniken i ett varmt uterum/växthus.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply