Fibaro dörr sensor som inte vill ansluta till HC2

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
birdfish
Medlem
9

Har just införskaffat 2 stycken Fibaro dörr sensorer och skall lägga till dessa i min HC2:a. Den första gick som på räls men den andra vill inte och jag har provat att göra en reset på den flera gånger. Och jag har även provat nära min HC2:a och längre ifrån bara för att men nix :( :( :( :(

Hur många sätt finns det ansluta och/eller göra en reset? Har googlat runt men inget som fungerar.

Någon som har något tips?
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Jag läste om en snubbe som hade liknande problem med sina Fibaro röksensorer.
Kan det finnas ett samband? (bug i 4.042?)
http://www.bugzilla.fibaro.com/view.php?id=3256
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Pröva att ta bort den först, så kanske det fungerar
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
birdfish
Medlem
9

@Sonnyboy, du menar ta bort den första?

Sagt och gjort jag tog bort den som fungerade och kom på därefter när jag sedan skulle lägga till den första att det var inte alls enkelt som jag skrev innan. Första gången efter 3 timmars förgäves testande och googlande så trippel klicka jag på BÅDA enheterna samtidigt och till min förvåning så var det så den första dörrsensoren fick kontakt med min HC2:a. Så nu har jag tagit bort den fungerade igen och inte f-n vill den komma tillbaka.

OM jag inte försöker adda båda samtidigt för då kommer en (samma som första gången) snyggt och prydligt upp :D

Så kontentan är att jag behöver 3 st dörr sensorer för att få 2 st till att fungera om man nu skall behöva adda en device på det sättet........ (sarkasm varning :D :D :D :D :D )

Naturligtvis är det inte så här det skall fungera och börjar sakta få lite missmod till Fibaros produkter och stabilitet. Och för att inte nämna avsaknaden av bra loggar. Blir väl att se om man hittar ett sätt att logga in som Root :lol:

Några idéer ?
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Jag menar att du först klickar på ta bort enhet i hc:n, sen trippelklickar du på den enhet som inte vill in i din hc.
ibland så har jag fått lov att göra på detta sett för att få in nya enheter.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Jag håller med sonnyboj här: Börja med att göra exclude på sensorn, så att den "nollställs" via HC2.

Det sagt, jag har alltid haft svårt att inkludera rörelse sensorerna som jag har (just nu 6 stycken). Det finns flera knappar som måste vara intryckta samtidigt på rörelse sensorn helt enkelt. Just nu minns jag inte mitt trix, men det var något med att jag har sensorn öppen, och petar med ett föremål (brukar vara skruvmejsel) på den micro brytaren som finns inne i sensorn, samtidigt som jag vill minnas att jag pressar hela sensorn mot den bordsskiva (arbetsbord) som jag har sensorn på, så att sabotage micro brytaren hela tiden är sluten, dvs båda dessa måste vara nere samtidigt, men den inne i sensorn är den jag brukar trycka tre gånger på. Men jag reserverar mig för fel här...

Det jag vet är att jag inte direkt drömmer om när jag byter batterier i just rörelse sensorerna - ibland fungerar det utan något meckande, men ibland är det själva fan på väggen, och exclude / include som gäller och då blir jag (ännu mera) gråhårig (än jag redan är :-) ).

Ge inte upp!
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
birdfish
Medlem
9

Har även testat att exkludera men jag skall göra ytterligare en 100 försök till :)
birdfish
Medlem
9

Så där ja :)

Nu fungerar båda två och jag gjorde inget annat denna gången förutom att klicka som en galning på den bakre TMP knappen. Vilket jag har provat innan och nu är jag nästan sugen på att ta bort dom igen från HC2:an och testa vidare.

Tack för tipsen :)
birdfish
Medlem
9

Upptäcker däremot att batteriet på den mest envisa sensorn (nummer 1) är näst slut och det kanske är den del av problem. Dessutom reagerar den inte på magnet överhuvudtaget.

Byter batteri med mina andra enhet (nummer 2) som fungerar och som även fungerar perfekt efter batteribytet och visar fullt batterie. Trots detta visar ändå sensorn (nummer 1) lågt batteri.

Ideer mottages och under tiden jag forsätter min felsökning.
Post Reply