Så jag har ett system som håller reda på om det är "Mörkt" / "Skymning" / "Ljust" ute. Det bygger på några globala variabler som innehåller brytpunkterna för några Fibaro Motion sensorers ljusintensitets sensorer.
Det jag på senaste tiden mixtrat med, är att försöka få ett system som är lite mera anpassat till när det är nederbörd typ...
Först testade jag att labba med den inbyggda vädertjänsten, och det gick sådär tyckte jag.
Sedan så var det ju så att jag snubblade på ThingSpeak.Com, som ni kan läsa om här:
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=11&t=5335
När jag fick se grafen på fuktgivaren utomhus:
Så fick jag en idé om att använda luftfuktigheten som extra vikt för ljusintensiteten, och vips så verkar jag (en veckas testande än så länge bara) fått just det jag vill åstadkomma. När det blir regnaktiga moln så stiger luftfuktigheten, och det råkar stämma rätt bra med den ökade mängd på tröskelvärdet för att slå om från "Ljust" till "Skymning", dvs rent konkret så har jag 320 lux (enligt Fibaros Motion sensors värdering då) som faktiskt gränsvärde, över = ljust, under = skymning (mörkt ligger på 240 lux). Det enda jag således gör är att lägga till aktuell luftfuktighet (som förvisso är i %) ovanpå tröskelvärdet, dvs är det 80% luftfuktighet (då brukar det regna) så blir tröskelvärdet 320+80 = 400 - och det visade sig vara lagom....
Så tack vare ThingSpeak.com loggningen hittade jag ett lämpligt sätt att ta fram en mera "flexibel" metod att beräkna när det blir skymning osv
Att låta ljusintensiteten påverka belysningen inne...
Kul idé att ta med luftfuktigheten i beräkningen.
Vad har du för enhet som mäter fukten?
Själv så tar jag in värdet från en ljussensor som går via 1-wire.
Vad har du för enhet som mäter fukten?
Själv så tar jag in värdet från en ljussensor som går via 1-wire.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner