DSC Larm

Moduf
Medlem
11

Mick3 wrote:
boz wrote:Spännande. har inte än kopplat in denna koppling.. Återkoppla gärna hur det gick!

Kanske dum fråga...
Men har alla DSC larm den utgången som behövs gör att koppla in o köra med HC2?
Det skall finnas på DSC, och det lär ju finnas på alla DSC Larm.
Jag har själv kopplat in en universal sensorn och använder då dess två ingångar (Universal sensorn) som är inkopplat i PGM utgångarna på larmet. PGM utgångarna kan du sedan programmera i larmpanelen. Sedan är det lite inställningar/programmering i Fibaro HC om hur du vill ha det ex. push notisar eller liknande.
jens
Medlem
11

Moduf wrote:
Mick3 wrote:
boz wrote:Spännande. har inte än kopplat in denna koppling.. Återkoppla gärna hur det gick!

Kanske dum fråga...
Men har alla DSC larm den utgången som behövs gör att koppla in o köra med HC2?
Det skall finnas på DSC, och det lär ju finnas på alla DSC Larm.
Jag har själv kopplat in en universal sensorn och använder då dess två ingångar (Universal sensorn) som är inkopplat i PGM utgångarna på larmet. PGM utgångarna kan du sedan programmera i larmpanelen. Sedan är det lite inställningar/programmering i Fibaro HC om hur du vill ha det ex. push notisar eller liknande.
Förklara gärna lite mer hur du gjort det Moduf...
Moduf
Medlem
11

jens wrote:
Förklara gärna lite mer hur du gjort det Moduf...
Hej jens! Jag gör ett försök

För att kunna få lite egenkontroll när ett larm går har jag använt mig utav en universal sensor från Fibaro som har två stycken "larm" ingångar IN1 (input no.1) och IN2 (input no.2) som man i Fibaro HC 2 kan ställa om den skall vara NC (Normaly Close) eller NO (Normal Open.)
Jag har fått ställa både IN1 och IN2 som NO i Fibaron för att få detta att fungera i mitt fall.
Jag har koppla in Universal sensorn´s ström från kretskortet som genererar ut 12V vilket även gör att Universal sensorn fortsätter att fungera under ett strömavbrott och kan då kommunicera med HC2.
PGM.jpg
PGM.jpg (1.02 MiB) Viewed 31936 times
Bilden ovan visar delar av DSC´s kretskort och syftet med bilen är att visa att det finns fyra stycken PGM utgångar på kretskortet PC1864. PGM1,3,4 har ett strömuttag på 50mA och PGM2 har ett strömuttag på 300mA.
Jag har inte velat använda PGM2 i detta fall utan har haft i beräkningar att använda till återställning av brandvarnare i framtiden vilket manualen hänvisar till.

Om man kopplar in Universal sensorn´s Ström och sedan IN1 och IN2 i en varsin PGM utgång på kretskortet till larmet så kan du styra respektive PGM utgång beroende på om det går larm eller liknande.
Ex. Som jag gjort: Om larmet går så aktiveras sirenen (Vilket är normalt) och om man programmerar PGM1 att följa sirenutgången, då kommer PGM1 utgången att aktiveras vid ett inbrottslarm eller brandlarm.
Om du nu har Universal sensorn IN1 i PGM1 så kommer du få en överträdelse i HC2 när sirenen aktiveras och ett larm i HC2 kommer att aktiveras.

PGM utgångarna kan man ställa in om det skall aktiveras vid Bortatillkoppling eller Hemmatillkoppling (Såg en diskussion i denna tråd om detta.)

Jag har programmerat så att PGM3 skall aktiveras när summern för knappsatsen till larmet aktiveras, och har då kopplat in Universal sensorn IN2 i PGM3.
Om jag har Ding-Dong funktionen aktiverad på magnetkontakten entrén så aktiveras PGM3 och jag får en överträdelse i HC2, och den överträdelsen betyder då att någon har öppnat/passerat genom entrédörren vilket genererar en push notis.
Men i och med att jag följer knappsatsens summer så kommer jag även få push notis om följande händer: Inpasseringssummer eller Utpasseringssummer (Nedräkning vid till och frånslag av larm) vilket gör att det kan betyda flera saker.
Det finns fler funktioner man kan använda PGM utgångarna till och i kombination med Fibaro HC2, är antagligen fantasin som sätter gränsen.

Jag hoppas jag fick till texten och att det vart försåtligt. ;)

// Moduf
boz
Medlem
10

Intressant! Det måste testat.
Om jag fattade det hela rätt så behövdes DSC programmeras lite också för att få det hela att lira?

//boz
Moduf
Medlem
11

boz wrote:Intressant! Det måste testat.
Om jag fattade det hela rätt så behövdes DSC programmeras lite också för att få det hela att lira?

//boz
Det stämmer, du måste in i programmeringsläge genom att trycka *8 (Stjärna 8) + Installations kod sen får du ange sekvensen [***] för respektive PGM utgång. Kan komma med bättre förklaring om så behövs =)
boz
Medlem
10

Om du orkar så skulle jag uppskatta det enormt! :)
Mick3
Medlem
10

Fungerar detta larm tillsammans med en HCL ?
jompa68
Proffsmedlem
12

Själva larmet går att använda fristående utan HC2 eller HCL men för att integrera det med din Fibaro controller så behöver du nog välja HC2 då man använder virtuella enhter med LUA kod.
Mick3
Medlem
10

jompa68 wrote:Själva larmet går att använda fristående utan HC2 eller HCL men för att integrera det med din Fibaro controller så behöver du nog välja HC2 då man använder virtuella enhter med LUA kod.
Okej, tack
Men ovan verkar dom jobbat med block ?
boz
Medlem
10

Nu efter 6 månader och att fibaro släppt 4.04 så kände jag att det var dax att prova, installerade en universal sensor och skulle programmera PGM 1 med sekvens *8 kod 009 05# men det går inte?
Är det rätt programmering? Kommer inte förbi *8 kod den vägrar ta 009 sekvensen?

Tips?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Moduf
Medlem
11

Jag ska kika lite när jag kommer hem så ska vi kunna lösa detta [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickas från min iPhone via Tapatalk
boz
Medlem
10

Tack grymt irriterande.. [WEARY FACE]
Moduf
Medlem
11

En fundering, använder du installatörskoden för larmet [*8 installatörskod]?

boz
Medlem
10

Tror det, om det inte är fake kod som låter en komma in utan kunna göra något, default 5555 är ogiltig kod säger den..
Moduf
Medlem
11

Kommer du in i någon sekvens med din kod?
Har du någon gång ändrat installatörskoden?

boz
Medlem
10

Jag har nu förstått att det är en fake installatörskod som installatören installerat! Kommer bara in i 439 typ ändra kod...
Därav att det inte fungerar! Suck..
Nu blir det jaga dem istället!
Tack för hjälpen iallafall! [THUMBS UP SIGN]
Post Reply