jens wrote:
Förklara gärna lite mer hur du gjort det Moduf...
Hej jens! Jag gör ett försök
För att kunna få lite egenkontroll när ett larm går har jag använt mig utav en universal sensor från Fibaro som har två stycken "larm" ingångar IN1 (input no.1) och IN2 (input no.2) som man i Fibaro HC 2 kan ställa om den skall vara NC (Normaly Close) eller NO (Normal Open.)
Jag har fått ställa både IN1 och IN2 som NO i Fibaron för att få detta att fungera i mitt fall.
Jag har koppla in Universal sensorn´s ström från kretskortet som genererar ut 12V vilket även gör att Universal sensorn fortsätter att fungera under ett strömavbrott och kan då kommunicera med HC2.
- PGM.jpg (1.02 MiB) Viewed 31937 times
Bilden ovan visar delar av DSC´s kretskort och syftet med bilen är att visa att det finns fyra stycken PGM utgångar på kretskortet PC1864. PGM1,3,4 har ett strömuttag på 50mA och PGM2 har ett strömuttag på 300mA.
Jag har inte velat använda PGM2 i detta fall utan har haft i beräkningar att använda till återställning av brandvarnare i framtiden vilket manualen hänvisar till.
Om man kopplar in Universal sensorn´s Ström och sedan IN1 och IN2 i en varsin PGM utgång på kretskortet till larmet så kan du styra respektive PGM utgång beroende på om det går larm eller liknande.
Ex. Som jag gjort: Om larmet går så aktiveras sirenen (Vilket är normalt) och om man programmerar PGM1 att följa sirenutgången, då kommer PGM1 utgången att aktiveras vid ett inbrottslarm eller brandlarm.
Om du nu har Universal sensorn IN1 i PGM1 så kommer du få en överträdelse i HC2 när sirenen aktiveras och ett larm i HC2 kommer att aktiveras.
PGM utgångarna kan man ställa in om det skall aktiveras vid Bortatillkoppling eller Hemmatillkoppling (Såg en diskussion i denna tråd om detta.)
Jag har programmerat så att PGM3 skall aktiveras när summern för knappsatsen till larmet aktiveras, och har då kopplat in Universal sensorn IN2 i PGM3.
Om jag har Ding-Dong funktionen aktiverad på magnetkontakten entrén så aktiveras PGM3 och jag får en överträdelse i HC2, och den överträdelsen betyder då att någon har öppnat/passerat genom entrédörren vilket genererar en push notis.
Men i och med att jag följer knappsatsens summer så kommer jag även få push notis om följande händer: Inpasseringssummer eller Utpasseringssummer (Nedräkning vid till och frånslag av larm) vilket gör att det kan betyda flera saker.
Det finns fler funktioner man kan använda PGM utgångarna till och i kombination med Fibaro HC2, är antagligen fantasin som sätter gränsen.
Jag hoppas jag fick till texten och att det vart försåtligt.
// Moduf