Qubino dimmer will not stop flashing/blinking!

Henrikel
Proffsmedlem
10

gabbah wrote:Ok, så du menar att den blåa måste dras dit av en elektriker? Om jag tar dit en elektriker så måste jag väl åtminstone kunna förklara vad jag vill ha utfört... ;D
Fan, då måste det göras i alla uttag jag vill dimmra med Qubino... :/
ja det är lika bra då även N (blå) ska gå genom brytaren för att ge push till qubinon på I1.
vet man inte vad man håller på med är drt mycket bättre att anlita någon som kan.
en elektriker ska kunna läsa manualen och förstå inkopplingen.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Henrikel
Proffsmedlem
10

Lägger upp en bild om hur du ska koppla.
Du öppnar vägguttaget och kopplar ut BLÅ (neutral N) och backa upp i dosan, sätter en skarvkoppling på den och en ny tråd ner till uttaget igen. Sen bygger du vidare där ifrån. Men mät innan och se så verkligen färgerna stämmer. Installationen ser ganska ny ut då alla nya färger är med.
Attachments
qubinobild.jpg
qubinobild.jpg (12.94 KiB) Viewed 17022 times
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
gabbah
Ny medlem
9

Henrikel wrote:Lägger upp en bild om hur du ska koppla.
Du öppnar vägguttaget och kopplar ut BLÅ (neutral N) och backa upp i dosan, sätter en skarvkoppling på den och en ny tråd ner till uttaget igen. Sen bygger du vidare där ifrån. Men mät innan och se så verkligen färgerna stämmer. Installationen ser ganska ny ut då alla nya färger är med.
Tack så mycket för alla svar :)
Ja det stämmer angående nya färger på kablar, detta hus är nybygge, två år gammalt.

Ditt kopplingsschema är inga problem att förstå, tack! Det enda jag inte va säker på va termerna "kopplar ut" och "backa upp i dosan".
Men om jag förstår din beskrivning rätt, så kommer elektrikern i så fall klippa itu den blå kabeln, koppla in båda ändar i en förgrening, och koppla en sladd från förgreningen till N på Qubinon?

Det låter ju inte så svårt iofs, om det endast är det man behöver göra. Jag har tidigare införskaffat trevägsförgreningar.
Behövs det verkligen en elektriker för det?
Marcusc
Medlem
9

Ja dessvärre är detta ett ingrepp som kräver behörig elektriker då du förändrar själva elinstallationen
gabbah
Ny medlem
9

Ok, men tack så mycket för svaren Marcusc och Henrikel! :)
Post Reply