Två Fibaro rörelse sensorer som blivit tempsensorer?

Post Reply
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Har fått två fibaro rörelse sensorer som plötsligt larmar för brand, men i själva verket bara ändrat sig från rörelse sensor till temperatur sensor. Jag har minne av att andra drabbats av detta, och det enda som återstår är att exkludera och sedan inkludera dom igen? eller har jag missat något?

Otroligt irriterande i alla fall....
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
zorro
Medlem
11

Ja du är inte ensam
oerhört irriterande att behöva konfa om enheter hela tiden
allra helst när de får nya idn varje gång
irdeckare.jpg
irdeckare.jpg (14.4 KiB) Viewed 8920 times
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Nex
Proffsmedlem
11

Finns en annan tråd om detta, sök på Fibaro Motion sensor så hittar ni det :) Där finns tips om parametrar för att minska risken för att detta skall inträffa. En fråga, vilken version använder ni? Fibaro hävdade ju att detta skulle vara borta i version 4.xxx

Sent from my iPhone using Tapatalk
Christian
Medlem
10

Jag har samma problem, fast min blev en luftfuktighetssensor istället. Det lustiga är att den tänder och släcker min lampa som vanligt så den funktionen är helt opåverkad av detta.
Nex
Proffsmedlem
11

Här är tråden där detta tidigare har diskuterats och även kanske lite lösningar via ändade parametrar.
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=29&t=4784

Kör ni version 4.xxx eller använder ni 3.xxx? Som sagt, vore konstigt om detta är kvar i version 4.xxx eftersom Fibaro själva sa att detta skulle lösa sig av sig själv iom att version 4.xxx har annan "mekanism" som de utryckte sig...
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Ahh den där tråden minns jag nu :-)

Jag kom på en liten detalj: Mina två sensorer larmade för brist på batteri för en kort tid sedan, men sen vart dom "gröna" igen - och sedan helt plötsligt vart dom alltså tempsensorer istf rörelse sensorer...

Så nu har jag bytt batteri, och får se om de vaknar helt enkelt. Kan dom gå åt ett håll automagiskt så kanske man aldrig skall tro på motsatsen....
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Post Reply