Mäta flöde..

Övrigt
Post Reply
Hallin
Ny medlem
9

Någon här som vet om det finns någon z-wave produkt där jag kan mäta vattenflöde?

Har en pump till poolen som sporadiskt tappar tryck och skulle därför vilja få en indikation på när detta sker, men har inte hittat eller sett någon lösning för detta..
Goffe
Medlem
10

Du kan koppla en http://automatik.wahlstrom.se/file/sfi-800.pdf till en Fibaro FGRGB-101.
Och sen skapa en scen.

Med vänlig hälsning
Jonny
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Får man ha en plastmojäng placerad mitt i ett vattenrör? Plast är ju lite känsligt? Känns som fel lösning?

Ett alternativ kanske kan vara att mäta vibrationerna:
https://www.m.nu/shock-vibration-sensor ... -1194.html

Det borde rent teoretiskt uppstå ett annat vibrationsmönster kan jag tycka? Eller montera en temperaturmätare, för temperaturen borde påverkas i fallet med poolen? Eller en energimätare på pumpen, för motståndet som pumpen känner kommer garanterat att ändra energiförbrukningen?
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Goffe
Medlem
10

[quote="Bamsefar"]Får man ha en plastmojäng placerad mitt i ett vattenrör? Plast är ju lite känsligt? Känns som fel lösning?

Den ska ju användas till ett cirkulationssystem till en pool där det mesta är plast, och specen på flödesmätaren är rätt bra.
DrPepper
Medlem
10

Hej,

Ohh, äntligen någon som upptäckt att flöde och ev. också flödesmängd är intressant att mäta.
Jag är lite fräck och gör en hi-jack på tråden.
Söker en möjlighet att på dusch-utkastarens ut-flödesuttag, montera en prydlig förlängning som först och främst kan mäta dels "flöde" eller "icke-flöde" (true or false) samt helst också som "extra" kunna kalkylera flödet över tid och därmed räkna ut m2-förbrukningen på just det utflödestaget.
Det hade ju också varit lysande med en temp-sensor också så man kan titta på vv-förbrukningen vs. kallvatten, men, det är ju överkurs 2. :)
Jag är ute efter att styra "på" för våra handdukstorkar, baserat på när någon duschar.
Man vill ju inte låta torkarna stå och bränna i onödan - kostar och kan också förstöra handdukarna på lång sikt.
Något som någon har en idé om hur man kan lösa?

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Marcusc
Medlem
9

DrPepper wrote:Hej,

Ohh, äntligen någon som upptäckt att flöde och ev. också flödesmängd är intressant att mäta.
Söker en möjlighet att på dusch-utkastarens ut-flödesuttag, montera en prydlig förlängning som först och främst kan mäta dels "flöde" eller "icke-flöde" (true or false) samt helst också som "extra" kunna kalkylera flödet över tid och därmed räkna ut m2-förbrukningen på just det utflödestaget.
Det hade ju också varit lysande med en temp-sensor också så man kan titta på vv-förbrukningen vs. kallvatten, men, det är ju överkurs 2. :)
Jag är ute efter att styra "på" för våra handdukstorkar, baserat på när någon duschar.
Man vill ju inte låta torkarna stå och bränna i onödan - kostar och kan också förstöra handdukarna på lång sikt.

mvh:
DrPepper
Känns enklare och billigare med att tex sätta upp en z-wave knapp (tex Z-Wave.me Wall Controller) som man trycker på när man hänger upp handduken, och då går handdukstorken på med timer.
DrPepper
Medlem
10

Hej Marcusc,

Jo, visst finns den "aktiveringsmöjligheten". :)
Den är nog också mer rakt upp och ner och kostnadseffektiv!
men, den är inte lika "nördigt" smart och kan erbjuda samma "mätetal" som min tanke.
Sen är den ju inte riktigt lika "teknik-sexig" heller.... :)
Det är ju "automation" det ska vara, så en del av grejjen är ju att det ska agera själv utan att jag gör en faktiskt åtgärd.
Vi vill ju alla egentligen ha en S.A.R.A.H eller en Jarvis hemma - tills vidare får vi nöja oss med Fibaro eller motsv.

mvh:
DrPepper

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
filmfantasten
Medlem
10

Jag skulle satt en fuktsensor som aktiverar en timerfunktion via en scen i controllern när man börjar duscha. Sedan är handdukstorken varm o go när man kliver ur duschen. Styrningen skulle jag antingen göra via ett zwave relä eller wallplugg enhet. Fabrikat på ovanstående enheter finns det många olika, alla har sina favoriter men själv föredrar jag Fibaros egna. Har aldrig haft några som helst problem med dessa under snart 1,5 år i drift.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
DrPepper
Medlem
10

Hej Filmfantasten,

Jag är med på Din tanke, även om jag inte får någon aktiv mätning (vilket var överkurs iofs) av vattenmängd osv...

Vilken sensor tänker Du på, skulle lösa en sådan funktion?

mvh:
DrPepper

filmfantasten
Medlem
10

Jag har ingen erfarenhet av dem själv men en Everspring Temp and Humidity Sensor kan lösa det:

https://www.m.nu/temperature-humidity-s ... p-804.html

Eller om du även vill ha rörelse funktion (säg att du vill ha en extra funktion att torken stängs av när ingen rört sig i rummet, en fläkt som driver ut fukten eller släcka ljuset?) så finns denna:

https://www.m.nu/multisensor-aeon-labs-p-801.html

Möjligheterna är oändliga. Lycka till.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
DrPepper
Medlem
10

Hej Filmfantasten,

Ok, då var det som jag trodde från början.
Fick plötsligt för mig att Du kanske menade en Everspring Flood sensor eller motsv. så, ville dubbelkolla.

Känns som den här varianten definitivt kan övervägas, även om man inte kan logga flödet och temp. på det, för man skulle ju kunna trigga även en extra utsugsfläkt med den här lösningen.
Frågan är om man behöver ha sensorn i själva duschhörnan eller om det räcker att den är i samma rum.

Det här får kluras på. :D

Tack för tips och tankar,
DrPepper

Systemfel
Medlem
9

Marcusc wrote:
DrPepper wrote:Hej,

mvh:
DrPepper
Känns enklare och billigare med att tex sätta upp en z-wave knapp (tex Z-Wave.me Wall Controller) som man trycker på när man hänger upp handduken, och då går handdukstorken på med timer.
varför nöja dig med det lilla flödesmätare ser lite ut som en vattenmätare
http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare Men jag hade ju inte bara mätt tex ett tappställe .. men du har ju vattenmätaren så kolla på den finns läsare till den.... skall du mäta mängden varmvatten som skulle kunna vara intressant får man sätta en va mätare på den .. så ser du hur mycket kall vatten respektive varmvatten du gör av med . det är ju dyrare med varmvatten än kallvatten. sen kan man mäta sitt värme system och se flödet mmm men det e dyra grejer
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
DrPepper
Medlem
10

Hej Systemfel,

Mitt bekymmer är "lyxproblemsrelaterat". :)
jag vill inte ha något stort och klumpigt - http://www.ebay.com/itm/Magnetic-Stainl ... 1634062076 gör sig nog rätt bra egentligen i storlek men, jag hade velat ha själva z-wave-delen och batteriet innuti den också - inga sladdar som klättrar runt och blir sunkiga samt att det inte ser "industri" ut.
Det är ju trots allt en dusch vi talar om, och med en design-känslig fru (ser sånt som ser fult ut...) så...ja...jag tror Du är med på vad jag menar.
Det måste vara hög WAF på grejjerna kort sagt. speciellt om hon ska acceptera att jag gör det alls - för "känns som väldigt onödigt" är en vanlig kommentar i mitt "automatiseringsjobb".
Dock - med eget "cost center" för grejjerna, så kan hon inte säga något - om det inte ser "för djävligt ut"... :)

Tanken är ju att också använda varje utkastares värden och matcha med "Main supply" värden för att kunna hitta ev. osynliga småläckor.... överkurs 65 någon gång frammåt i tiden. :)

Men, Ditt engagemang för att jag ska hitta en lösning på mina lyx/mät-problem är mycket uppskattade och jag tar tillvara tankarna för andra lösningar på andra håll. :)

mvh:
DrPepper

Post Reply