Du kan inte migrera från en controller till en annan, således från Vera (light) till Fibaro (HCL/HC2) fungerar inte. Inte heller kan du flytta från t.ex. OpenHAB med Aeon USB sticka till Domoticz med samma Aeon USB sticka - dom är inte kompatibla på den nivån.
Z-Wave är en två riktad kommunikationslösning, där man får verifierat att "ja jag har tänt lampan". Z-Wave tillåter också att man aktivt frågar en enhet "hur mycket har du dimmat lampan med" och få svar "60%". Det är en trådlös standard och troligen den som utvecklas mest här i Sverige just nu, tillsammans med Europa såklart. Det finns alternativ men när jag testade t.ex. NEXA så gav jag upp då lampor tändes och släcktes lite sporadiskt minst sagt (enkelriktat protokoll, där controllern sänder "i blindo" till mottagande enheter, och inte kan man fråga en enhet vad för värde den har eller så...).
Jag har haft Vera Lite, och numera Fibaro HC2 - det var inte självklart att HC2 var svaret för mig, men såsom programvaran för Vera (inte) utvecklade sig, och hur plötsligt en plug-in började kosta pengar retroaktivt (dvs helt plötsligt stannade min Vera Lite pga plugin's license model som tvärnitade), så var enda alternativet OpenHAB - och just där och då var inte OpenHAB aktuellt för mig.
Idag skulle jag kanske ta steget till OpenHAB och installera det på min WHS2011 server. Men erfarenheten från Telldus/NEXA är att mjukvaran kommer vara buggig... Precis som Vera's programvara var extremt buggig. Fibaro HC2 är den stabilaste av alla, men även solen har fläckar....
En detalj som ofta missas är att t.ex Fibaro's puckar - som just nu är förlagda med säljförbud - har intelligens inbyggda i sig, såsom ingen annan har. Man kan styra rätt mycket enbart med dessa puckar. Qubino som kommit på senaste tiden har en hel del programmeringstrix också, men såhär långt är det en bit kvar på vissa smådetaljer. Saken är alltså den, att man idag kan låta viss funktionalitet ligga i pucken så att säga - utan att blanda in själva kontrollern.... Men dessvärre behöver man kontrollern för att programmera puckarna för detta
Molntjänster kostar månadskostnad - vari ligger då poängen?