Design av smarta hus

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
niklasilves
Ny medlem
9

Hej,

Vi har bott i lägenhet och är på väg mot ett nytt boende i hus-format. Jag skulle vilja börja planera för att automatisera och styra lite elektronik. Problemet är att jag vet inte vilken av alla lösningar jag ska använda av. Jag har läst på och ser att där är allt från tellstick till z-wave och fibaro med mera, beroende vad man har för kravspecifikation.

Min kravspecifikation är ganska kort för tillfället:
  • - Starta i liten skala (lampor i förstahand)
    - Enkel skalning för olika typer av enheter (vet inte vad jag vill ha, men tänker att temp och sol upp/nedgång support vill jag ha till en början med)
    - Enkel uppsättning av nya enheter
    - Plugg and forgett - installera sen sköter det sig själv, vill att det ska fungera, vill inte lägga tidd och tweeka trimma och ha mig.
    - Enkel hantering för alla i familjen, även för den ointresserade för tekniken.
    - Klara av hus med ovanvåning och en källare
    - Lätt att montera ner vid eventuell framtida flytt.
Frågan är vart ska jag börja? Vill jag ha en server hemma som styr enheterna eller ha det i molnet? Om man väljer kontroller i molnet, klarar enheterna av om internet går ner?

Lite desorienterad och vet inte vilka frågor jag ska ställa ännu :) Jag hoppas ni kan hjälpa mig på traven här :)
Henrikel
Proffsmedlem
10

Såhär tycker jag.
z-wave och inte nexa stryningar

HC2 från fibaro som styrenhet. Den kan hela familjen enkelt logga in till via mobilen både hemma i nätverket och över internet. Du kan även hänga upp en surfplatta på väggen och få en snygg hemskärm för att styra ditt hem.
Lite dyrare än alla andra men jag ångrar inte att jag köpte den. Enkel att förstå vid installation.

Sen är det bara köpa de produkter man tycker ser snygga ut eller passar in efter behov. Tex m.nu har en lista vad som funkar med vilken kontrollenhet när man klickar på olika z-wave produkter.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Videonisse
Ny medlem
10

@Henrikel: eftersom HC2 fungerar helt utan strul för dig, vilken SW-version kör du i den? De som kör v4.x verkar ju klaga rätt mycket o många tycker Fibaro är oseriösa med att de lägger mer tid på att ta in nya funktioner utan att fixa störande buggar.

Nya VeraEdge är ju obeprövad men kanske ett intressant alternativ?

Mitt egna tips är att även se till att vald styrenhet kommer få stöd för Apple HomeKit, iallafall om man själv använder iPhones o iPads.
Videonisse
Ny medlem
10

Glömde skriva att man bör väl även bara lägga pengar på Zwave-prylar som har det senaste chippet, är det generation 5?
Henrikel
Proffsmedlem
10

Min HC2 kör senaste betan, och till det jag använder den fungerar allt som det ska. Vissa betor har varit lite sämre men inget som stört mitt användande.

Jag styr ytterbelysning, fönsterbelysning, belysning i rummens tak, mäter temperaturer, har röksensorer, vattensensorer, dörrsensorer med temp, danfoss radiator termostater. Allt detta har alltid lirat med alla betor. Bara att vid uppdatering har vissa fått nytt ID.
Jag har alltid kunnat logga in via min mobil.

Så ja jag tycker den har funkat klockrent. Men 3.590 versionen som jag kör hos kunder är mycket stabil. Jag hoppas V4 kommer vara det när den kommer.

Vera har jag aldrig testat så kan inte uttala mig om den. Men HC2 fyller alla mina krav och familjen kan enkelt använda allt.
En ointresserad fru/sambo får systemet aldrig strula för, det är som att skjuta sig i foten när man väl sålt in det.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Jag kör HC2 med 3.590 - just för att den är stabil, men jag kommer testa 4.x vilken dag som helst... Men jag skulle aldrig köra det live, så att säga, om jag inte visste att jag klarade av att stå ut med "kruxande" och "strulande". Det sagt, 3.590 är mycket stabil även om även den har en del mindre udda saker.

Om jag jämför med Vera Lite, som jag kom ifrån för ett år sedan, så är min HC2 noterbart mera stabil och trygg. Vera Lite var och är en mera entusiast produkt där man förvisso kan göra massivt mera om man vill hacka systemet - men om det är enkelhet och någon form av stabilitet så är det HC2 som gäller.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Videonisse wrote:Glömde skriva att man bör väl även bara lägga pengar på Zwave-prylar som har det senaste chippet, är det generation 5?
Då kommer du får vänta, vänta och vänta igen - om du alltid skall ha det senaste så kommer du helt enkelt aldrig imål. Z-Wave Plus som just släppts kommer nog ta några år innan det kommer slå igenom - skall du vänta 2-3 år innan du slår till? Vargen kommer....!
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
niklasilves
Ny medlem
9

:) det blev inte lättare... så jag kan blanda styrenheter med zwave's enheter? Missar jag något om jag inte väljer zwave eller missar jag något om jag väljer zwave styrenhet.Jag tänker med integrationer med huslarm eller liknande... klarar man sig på vera light till en början med? Hur är det om man vill uppgradera till HC2 kan man importera scenarie och enheter eller det är att "börja om från början"?

Är det lönt att titta på någon mjukvara som jag kan installera på säg windows server 2012 R2, eller man kör uteslutande på styrenheterna? Någon på google funderade på att använda oopenHAB till en början med...

Finns det någon "molntjänst" som managerar enheterna? Jag vet att exempel vissa trådlösa accesspunkter (nu är vi inne ett annat område men ja...) de är kontrollerlösa och styrs av molntjänsten. men de är inte beroende att fungera om de tappar internet, då fungerar de iaf. Fungerar enheterna på samma sätt isåfall?
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Du kan inte migrera från en controller till en annan, således från Vera (light) till Fibaro (HCL/HC2) fungerar inte. Inte heller kan du flytta från t.ex. OpenHAB med Aeon USB sticka till Domoticz med samma Aeon USB sticka - dom är inte kompatibla på den nivån.

Z-Wave är en två riktad kommunikationslösning, där man får verifierat att "ja jag har tänt lampan". Z-Wave tillåter också att man aktivt frågar en enhet "hur mycket har du dimmat lampan med" och få svar "60%". Det är en trådlös standard och troligen den som utvecklas mest här i Sverige just nu, tillsammans med Europa såklart. Det finns alternativ men när jag testade t.ex. NEXA så gav jag upp då lampor tändes och släcktes lite sporadiskt minst sagt (enkelriktat protokoll, där controllern sänder "i blindo" till mottagande enheter, och inte kan man fråga en enhet vad för värde den har eller så...).

Jag har haft Vera Lite, och numera Fibaro HC2 - det var inte självklart att HC2 var svaret för mig, men såsom programvaran för Vera (inte) utvecklade sig, och hur plötsligt en plug-in började kosta pengar retroaktivt (dvs helt plötsligt stannade min Vera Lite pga plugin's license model som tvärnitade), så var enda alternativet OpenHAB - och just där och då var inte OpenHAB aktuellt för mig.

Idag skulle jag kanske ta steget till OpenHAB och installera det på min WHS2011 server. Men erfarenheten från Telldus/NEXA är att mjukvaran kommer vara buggig... Precis som Vera's programvara var extremt buggig. Fibaro HC2 är den stabilaste av alla, men även solen har fläckar....

En detalj som ofta missas är att t.ex Fibaro's puckar - som just nu är förlagda med säljförbud - har intelligens inbyggda i sig, såsom ingen annan har. Man kan styra rätt mycket enbart med dessa puckar. Qubino som kommit på senaste tiden har en hel del programmeringstrix också, men såhär långt är det en bit kvar på vissa smådetaljer. Saken är alltså den, att man idag kan låta viss funktionalitet ligga i pucken så att säga - utan att blanda in själva kontrollern.... Men dessvärre behöver man kontrollern för att programmera puckarna för detta ;-)

Molntjänster kostar månadskostnad - vari ligger då poängen?
Post Reply