Jag har en Fibaro Home center lite (dvs inga möjligheter att skriva LUA) och försöker ta fram en scen(er) som ska gå igång vid en viss tid på morgonen och sedan dimma upp en lampa sakta under 10 minuter.
Den delen är rätt enkel, bara lägga in lampan flera gånger med högre och högre värden och en längre timer för varje steg.
Jag är dock ute efter att kunna avbryta hela scenen om samma lampa stängs av under de 10 minutrarna. Jag har försökt skapa under-scener som kontrollerar att lampan verkligen är tänd innan den dimmar upp nästa steg. Tyvärr verkar det som att det villkoret kontrolleras utan lampan forsätter att dimmas upp trots att lampan är avstängd.
Någon som har en aning om hur jag kan lösa detta?
Skulle det föv gå att använda variabler som man ökar värdet på och sedan nyttjar för att sätta dim-värdet på en lampa?
Wakeup-light/gryningssimulator som går att avbryta?
Nu har jag ju inte en HCL utan HC2, och till på köpet skriver jag allt i LUA istf GUI varianten, så jag kan ha mycket fel i följande förslag (som jag enbart tänkt ut i huvudet - det är inte testat):
Du behöver tre scener och två globala variabler:
Scener:
1) Slå av lampa, markera global variabel "TurnOff" = "On", triggas av att man trycker off på någon knapp eller liknande.
2) Slå på lampa till värdet av globala variabel "Level", denna scen triggas av enbart denna globala variabel, men får inte tända lampan om globala variabel "TurnOff" = "On".
3) Räkna upp värdet på global variabel "Level" enligt tidigare blockscen. Första statementet är att sätta "TurnOff" = "Off", för att indikera att nu är det automatik och inte manuellt off läge.
Globala variabler:
a) "TurnOff" - värde "On" resp "Off" - indikerar att man släckt manuellt = "On" - "Off" ger automatiskt wake-up.
b) "Level" - anger det värde som just nu skall gälla för wake-up lampan.
I grund och botten har du alltså flyttat själva tändandet av lampan till en separat scen istf allt i ett.
Borde fungera kan jag tycka?
Du behöver tre scener och två globala variabler:
Scener:
1) Slå av lampa, markera global variabel "TurnOff" = "On", triggas av att man trycker off på någon knapp eller liknande.
2) Slå på lampa till värdet av globala variabel "Level", denna scen triggas av enbart denna globala variabel, men får inte tända lampan om globala variabel "TurnOff" = "On".
3) Räkna upp värdet på global variabel "Level" enligt tidigare blockscen. Första statementet är att sätta "TurnOff" = "Off", för att indikera att nu är det automatik och inte manuellt off läge.
Globala variabler:
a) "TurnOff" - värde "On" resp "Off" - indikerar att man släckt manuellt = "On" - "Off" ger automatiskt wake-up.
b) "Level" - anger det värde som just nu skall gälla för wake-up lampan.
I grund och botten har du alltså flyttat själva tändandet av lampan till en separat scen istf allt i ett.
Borde fungera kan jag tycka?
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go!
Nu har jag testat på det vis du föreslog men den verkar inte bry sig heller om variabelns state utan forsätter dimma upp efter nästa timer uppnås.
Scen: WakeUp - Huvudscen Scen: WakeLightState Scen: Wake - 4 - Har 20 ex av denna då jag inte känner till hur jag kan nyttja en uppräknande variabel för dim-läget
Scen: WakeUp - Huvudscen Scen: WakeLightState Scen: Wake - 4 - Har 20 ex av denna då jag inte känner till hur jag kan nyttja en uppräknande variabel för dim-läget
Jaha - nej då går det nog inte, eftersom man troligen måste använda någon form av variabel för att få det hela att lira. Och det verkar som om HCL har lite för många begränsningar dessvärre. Det såklart, undrar om man kan exportera en Virtual Device skapad i en HC2, importerad in i HCL och på det sättet lura in lite LUa kod i HCL?
Plugins säger ju Fibaro ska komma till HCL som en del av 4.x och de är väl skrivna i LUA? Går det att skicka in parametrar till en virtual device så som device id (lampan) och klockslag (och dagar)?
Börjar bli rätt less på de små möjligheterna man har att göra smarta saker med HCL. Jag upplever iaf att scen-verktyget är mycket begränsat i funktionalitet.
Börjar bli rätt less på de små möjligheterna man har att göra smarta saker med HCL. Jag upplever iaf att scen-verktyget är mycket begränsat i funktionalitet.
Tittade lite mera på din kod, och jag tror inte att variabler hanteras på rätt sätt när man är i block GUIt helt enkelt, det känns så i alla fall - jag kan mycket väl ha fel också i detta.
Sorry är allt jag kan säga. Om du är på budget, och inte vill handla HC2, så är det Vera Lite eller möjligen Vera Edge kvar att byta till. HCL är mycket begränsad helt enkelt. Det sagt, en VD som gör det du behöver, med en global variabel för device, brode fungera - bara det att jag har inte en susning till suck att hacka den just nu, kanske efter helgens glögg fest som jag ligger å preppar just nu...
Sorry är allt jag kan säga. Om du är på budget, och inte vill handla HC2, så är det Vera Lite eller möjligen Vera Edge kvar att byta till. HCL är mycket begränsad helt enkelt. Det sagt, en VD som gör det du behöver, med en global variabel för device, brode fungera - bara det att jag har inte en susning till suck att hacka den just nu, kanske efter helgens glögg fest som jag ligger å preppar just nu...
Jag ersatte min Vera Lite med en HCL. Upplevde liknande problem med Vera som bara releasade halvfärdiga och buggiga programvaror. Var dumt att snåla igen..
Hade en förhoppning om att slippa koda och kunna bygga scenerna genom drag n drop men scen-verktyget är verkligen för dåligt.
Verkar ju också som att LUA-stödet i HCL är bara något Fibaro valt att ta bort för att få folk att fortfarande köpa den dyrare versionen.
Hade en förhoppning om att slippa koda och kunna bygga scenerna genom drag n drop men scen-verktyget är verkligen för dåligt.
Verkar ju också som att LUA-stödet i HCL är bara något Fibaro valt att ta bort för att få folk att fortfarande köpa den dyrare versionen.