Bamsefar testar Home Assistant

User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hittar ingen integration som heter watchman!?!


Ahhh - det ligger såklart under "HACS" - som inte går att installera på min installation, och ingen som kan säga varför det inte går.... Så jag skiter i allt HACS...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Bamsefar wrote: 12 Jun 2023, 20:10 Hittar ingen integration som heter watchman!?!

Ahhh - det ligger såklart under "HACS" - som inte går att installera på min installation, och ingen som kan säga varför det inte går.... Så jag skiter i allt HACS...
Ja den ligger under HACS, men oftast går det att installera dessa manuellt också.
Testa med att installera mappen watchman till config/custom_components/watchman.
Watchman hittar du här...
https://github.com/dummylabs/thewatchma ... components

Starta om HA och installera sedan integrationen Watchman.
Någon manuell konfigurering behövs inte (bara om man vill tänja på gränserna).

Andra länkar om Watchman...
https://github.com/dummylabs/thewatchman/tree/main
https://community.home-assistant.io/t/w ... les/390391

Varför du inte kan installera HACS vet jag inte, men det är värt ett försök till :-)
https://www.youtube.com/watch?v=Q8Gj0LiklRE
https://hacs.xyz/docs/setup/download/
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nu fick jag in HACS - va 17on, och jag svär på att jag gjorde exakt samma sak senast - men nu fungerade....! :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Namnstandard på automations - någon som har något vettigt förslag? Jag har bara runt 65 stycken - men fanken jag har svårt att hitta i högen... Har aldrig hänt tidigare med andra HA mjukvaror....

Så något tips någon?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Bamsefar wrote: 20 Jun 2023, 11:58 Namnstandard på automations - någon som har något vettigt förslag? Jag har bara runt 65 stycken - men fanken jag har svårt att hitta i högen... Har aldrig hänt tidigare med andra HA mjukvaror....

Så något tips någon?
Trigger ID kind of tar mig runt detta inser jag - men ja lite bättre upplägg i UI hade varit nice...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag vet inte om det är detta som du är ute efter, men jag kör varianten Rum, Funktion.
Några exempel...
Garage Dörr autoljus On-Off
Garage Utebelysning On-Off
Halltrappa Autoljus On-Off
Kök Bänkbelysning autoljus On-Off
TTS Fika
TTS Diskmaskinen är klar
TTS Ställ fram soptunnan

Med hjälp av Trigger-ID (som du också har kollat) så har jag reducerat mina automationer till nästan hälften.
För den oinvigde så kan men med Trigger-ID kan du lägga in både tänd och släckkommando i samma automation.
Bra info för den som vill kolla...
https://www.youtube.com/watch?v=fE_MYcXYwMI&t=10s
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Min namnstandard vart (!):
System - Rum/del av rum - funktion

System: Gardin - för gardinstyrning, Belysning - för belysning, HA - för internt Home Assistant stuff, Styrning - för saker som styrs men inte är klart vart i bostaden typ och sist men inte minst: Media - som styr all mediahantering. Sedan finns såklart saker som går i blandning, och det är här det sk*tit sig i skåpet så att säga....

Jag kommer göra om allt till TriggerID, för det underlättar - har redan provat runt en hel del.

Just detta provande falerade såklart på att man ibland skriver status i svenska och ibland i engelska: Hemma/Borta fungerar inte att testa på, utan man får testa på home/not_home - jättekul..... Jag har säkert gjort något någonstans....

Mjaja jag har en del att ta tag i kan vi säga. :mrgreen: :lol:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom jag är lite i processen att hacka om alla automations till TriggerID, så tänker jag passa på att ge den som gjort UI en känga för när man vill testa "OR" så ja logiken bakom hur det presenteras i GUI't är beyond vettigt - någon måste ha varit förkyld typ, för man ser inte vad man testar på eller ordningen.... Det enda säkra sättet är att hacka direkt i yaml koden - och det var nog inte det man tänkte sig...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Bamsefar wrote: 23 Feb 2022, 15:22..Nu är det lampor som skall släckas, som släcks och sedan tänds igen....
Den här buggen, som det var, är numera löst i senaste utgåvan....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Just nu är jag bara besviken: Har försökt, och äntligen lyckats men jag vet bara inte hur eller varför, fått en "funktion" att fungera: trigga på average value på sensor som är minsta värdet av två temp sensorer. De första antalet försök misslyckades, men idag av ren envishet så fungerade koden jag hade utkommenterat från första försöket... Go Figure!

Det enda jag kan komma på är att man först, trots att allt ligger i rätt ordning i configure.yaml, måste kallstarta Home Assistant för att skapa den sensorn som gör min på två fysiska temp sensorer. Sedan kan man ta nästa steg och skapa en sensor som är average 24h på nyligen min sensorn som skapades i förra steget. Kallstarta igen. Och NU kanske man kan trigga på värde < 20 grader celsius.... Men det har varit onödigt lång färdväg - med massor av kalla omstarter (alltså det är uppenbart att bara läsa om configure.yaml inte räcker).

Jaja.... det är ju open source after all....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja alla ändringar i filen configuration.yaml kräver att man startar om Home Assistant ( inte systemet).
Men om du skapar dina sensorer i en fil som heter sensor.yaml så räcker det med att göra en "Snabb omladdning". Detsamma gäller om du lägger dina templates i filen template.yaml.
Sensors och Template mm konfigurerar du i configuration.yaml

Code: Select all

sensor: !include sensor.yaml
template: !include templates.yaml
Då blir det också lite bättre struktur eftersom configuration.yaml avlastas.
Bifogar exempel på sensor.yaml.
sensor.yaml.txt
(2.71 KiB) Downloaded 81 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Att bryta ut ex sensorer eller template i separata filer från configure.yaml ändrar ingenting på hur man laddar om HA. Det ger möjligen ett snyggare/enklare sätt att managera de respektive delarna, men för att saker skall fungera, så verkar bara EN lösning finnas: Lägg först till sensorn i configure.yaml (eller separat sensor fil om man använder det), starta om hela HA (det räcker INTE mer att "bara" läsa om configure.yaml - i alla fall inte för mig), gå in i configure.yaml igen och lägg till evnt kod som refererar den precis skapade sensorn (observera alltså att jag inte kan starta om eftersom att HA säger att den hittar saker i configure.yaml som den inte känner till....), och start om HA igen (räcker ibland att enbart läsa om configure.yaml, men det är helt klart säkrare att starta om hela HA - det fungerar garanterat oftare än att bara läsa om configure.yaml). Dvs för varje steg som har ett beroende, så måste beroendet först SKAPAS innan det kan refereras - dvs att ex skapa en min(tempsensor1, tempsenot2) och sedan en avg(min-sensorn som just skapade) i ett och samma tillfälle - det har aldrig fungerat på min HA installation. Jag måste göra det stegvis, ett steg åt gången med omstart av HA varje gång. Har någon en lösning på detta så go ahead - men jag har inte hittat något annat sätt att garantera att det lirar.....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

I frågan om jag skall använda min (temp1, temp2) i 48h mer/mindre än 20 grader vs avg(min(temp1,temp2) 24h) i 24h mer eller mindre än 20 grader så visar det sig att den senare varianten med avg alltid ger ett mera stabilt/förväntat uppförande. Bara köra på min(temp1, temp2) och värde över/under 20 grader i 48h fungerar faktiskt riktigt dåligt...

Men det är överkurs antagligen.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Har under den senaste tiden kämpat med "Ghost in the System"....

Mitt Z-Wave nätverk har helt plötsligt lagt av. Sensorer har rapporterat in värden som registrerats men all styrning (switchar/dimmers/osv) har varit offline. I samband med att detta inträffat så har man samtidigt uppdaterat Z-Wave stacken (JS Z-Wave eller vad den nu heter) så mitt go-to-svar har varit: J*vla Z-Wave stack att strula...

Det var dock något för enkelt...

Jag råkade köpa en Skyconnect från m.nu - Skyconnect är "Home Assistants" företag Nabu Casa's ZigBee och Matter USB sticka. Matter är iofs inte påslaget än. Men jag köpte även en ZigBee LED kontroller till min LED slinga på balkongen. I vilket fall, med denna Skyconnect så tog jag tydligen energiförbrukningen över toppen på vad USB portarna på pi4B fixar (1200 mA). Totalt hade jag en Samsun T7 500GB SSD med USB anslutning (kan dra 900mA, speciellt i startmoment), Skyconnect som sagt (okänt hur mycket den drar) och sist men inte minst då min Z-Wave sticka... Det drog momentant antagligen drygt 1200 mA....

Så jag köpte en TP-Link UH720 - en "powered" USB expansion helt enkelt. Den har bl.a. en bunt USB portar och då två rena laddportar som ger minst 2.4A. Således anslöt jag min pi4B 8GB till ena laddporten, drog ut samtliga USB saker och flyttade det till de USB portar som TP-Link UH720 har på "långsidan" och som då har kommunikation och ström (om än inte 2.4A per port). Och startade allt, räknade med att allt skulle typ inte fungera, men efter ett tag - något längre än vanligt - så kom faktiskt allt bara upp till min minst sagt stora överraskning. Att saker böt portar rent fysiskt spelade alltså ingen roll. Yippi - Plug&Pray som verkligen fungerar :mrgreen:

I samband med detta så släpptes även en patch på just det Z-wave JS stacken..... Eftersom allt var nytt så hände allt precis samtidigt. Allt kom upp efter upgrade förutom Z-Wave. Men då körde jag klassikern: Drog ut Z-Wave USB stickan, väntade 10 sekunder, och pluggade in den igen - och då återinitieras hela Z-Wave JS stacken på något sätt, för då lirar det. Och sedan dess - en vecka sedan idag - så har allt varit hyperstabilt. Inga glitchar what-so-ever.

Så frågan är - skall jag någonsin våga uppdatera Z-Wave JS stacken............ :geek:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag är typ en månad efter bytet till min Power USB hub, och fortfarande är mitt system mycket stabilt - kan således rekommendera att använda kombon TP-Link UH720 med en Raspberry pi4B för att köra lite HA med SSD och diverse annat USB mässigt. Det ser ut att bara lira.....

...och därmed startade jag antagligen äggtimern, för just nu håller jag på smäller på 6 olika updates som just släpts, inkl Z-Wave stacken. Bäva vad månde ske nu...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ja sådär kan det väl sammanfattas, Z-Wave gick inte och strulade att starta upp. Ja som vanligt då - men nu när det är upp så fungerar det såklart, även om jag bootar om.

Very udda.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Själv gjorde jag missen att inte börja med Zwave JS Ui, utan bara zwave js & det går inte att migrera emellan. Efter att ha fått upp 66 enheter så orkar jag bara inte göra om det.
Min HC2 controller dog ordentligt i somras (innan dess körde jag via HC2 APIt) och jade väl tänkt att migrera nån bra dag.
Vissa automationer från HC2 an har jag bara inte orkat fixa igen men gjort ”good enough”.

Men men, en yellow home assistant med z-wave z-stick gen 5, har en skyconnect liggande också men har inte gjort nåt med den.
HA controllern sitter ihop nu med philips hue, nibepi, shellysar, solceller & elbilsladdare(& bilen).
Lite automationer både för laddning av bil, värme, lampor osv är gjort.
Provade en sväng med HC3 också, men den fick bli förpassad ill husbilen för fukt/vatten & brandlarm.
en liten resa på 10 år eller så med hemautomation
jag har läst många av dina inlägg och numera har jag bara blivit lite för lat, så HA funkar finfint, lagom mkt att skriva lite yaml så ”funkar det” som man vill


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

håkan wrote: 11 Dec 2023, 19:39 Själv gjorde jag missen att inte börja med Zwave JS Ui, utan bara zwave js & det går inte att migrera emellan.
Jag kör inte med JS Ui - ser inte behovet helt enkelt - men det skall gå att flytta från ZWave till JS UI, men antagligen inte tillbaka - är det så du menar?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Bamsefar wrote:
håkan wrote: 11 Dec 2023, 19:39 Själv gjorde jag missen att inte börja med Zwave JS Ui, utan bara zwave js & det går inte att migrera emellan.
Jag kör inte med JS Ui - ser inte behovet helt enkelt - men det skall gå att flytta från ZWave till JS UI, men antagligen inte tillbaka - är det så du menar?
hmm.. när jag letade iallafall så fanns migrationsmöjligheten -> JS UI, jag hade problem med nån enhet som tappade kontakten då&då men hittade en workaround, de vaknar igen när man pingar dom.
Det var svårt att hitta vilken som var död, men automationen som är gjord nu hittar dom och pingar dom.
Sen såg väl UI lite roligare ut men, nu får det va såhär :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Under lång tid har jag haft SMTP definierat i configure.yaml - men i förrgår så upphörde detta plötsligen att fungera, så nu har jag ingen fungerande email notifiering. Out of the blue, så har man tydligen ändrat något....

Jag gillar inte denna typ av ändringar och inga som helst spår av varför. Denna ändring är lagom mycket för att jag skall dumpa skiten.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply