Sploffs konf

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
sploff
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 05 Jan 2012, 13:37
12

Hej,

Historik.
Starten var en Vera 2 och ett antal enheter som växte i antal med tiden.
Det som jag lärde mig snabbt var att familjen inte delade min glädje med z-wave när alla tryckknappar togs bort till förmån för automation och styrning via mobiler, blev tvungen att backa på den punkten.

Dagens konf.
Kontrollerna är 2 st raspberry med operativsystemet rasbian Jessie, kontrollen är RaZberry kort med mjukvara från z-wave.me version 2.2.2, det tog ca ett år innan jag kom fram till vilken mjukvara som passade mig dock finns det andra som var lättare att att automatisera med.

Anledning att jag använder 2 kontrollenheter är att jag vill ha ett rent generation 5 nät samt en för alla övriga enheter.
De är master slav kopplade och all logik finns i kontrollenheten med generation 5 enheter.

Masterns enheter
2x AEO_SES3_EU
1x ZW100-C multisensor 6
1x crc-3-6-06 nodon soft remote
2x ZMNHAD1 Qubrino 1x2k3w brytare NY
1x ZMNHBD1 Qubrino 2 relä brytare NY
1x AN181-2 Aeon labs insticksbrytare med förbrukningsmätning NY
1XPAT02-1B Philio temp och fuktmätare NY

Slavens enheter
2x DUW_064381
2x ZW-ZDAN-300
1x AEO_MES G2
3x EVR_AN157-2
2x FGS211
1x EVR_ST814
1x WWA-02
2x ELJ057618
1x ELJ057718
1x MTN507501
2x ZW-ES-1000
1x ZIR010

Vad styr jag då?
Ljuset (mörkret) och tid triggar scener för belysning utomhus (fasad, garage, vedbod, altan), belysning i vardagsrummet och i sovrummen.

Det finns en scen som går på under arbetsdagarna som tänder upp kring köket på morgonen när man borde vara uppe.
Släckning sker med tids automatik med olika tidpunkter beroende på ljus ute samt vilken dag det är dag och typ av belysning.

Fjärrkontrollen styr belysningen kring vardagsrummet samt godnatt scenen som släcker det mesta.

Övervakning.
Temperatur och fukt under utomhus spa för att detektera eventuella läckor samt om värmen slutar att fungera.
Rörelsesensor i garaget som tänder belysning om någon rör sig där.
Temperatur och fukt i garaget

NYTT
Loggning sker i dag mot en RPI 3 med databas InfluxDB samt grafer med Grafana och allt är stabilt sedan starten.
Det är roligt att se grafer på temperaturer, luftfuktighet samt ljus. Det gör att man slipper gissa när vissa värden nås.


Kommande utbyggnader.
Styra takfönstret, mäta temperatur på ovanvåningen samt om det regnar utomhus.
Göra landstället smart och styra värmen samt hålla koll på fuktnivån under vintern, åtkomst utifrån via 3/4G.

Uppdatering kommer i takt med förändringar.
Post Reply