Dantiberg´s Fibaro Resa

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

Hej alla, eftersom jag är nybörjare men älskar nörderi så tänkte jag göre en tråd om mitt system.
Min tråd kommer inehålla allt från problem till lösningar.
Jag ska försöka dokumentera så mycket som möjligt för att andra nybörjare inte ska hamna i samma fallgroppar som jag tydligen gör hela tiden.

Just nu har jag några problem som måste redas ut, ni får gärna lämna synpunkter och kommentarer.

Styrenhet just nu är Fibaro HC2

Lista på saker att göra
[ ] Inte ens beställt/påbörjat
[?] Ej lösta problem / inte en aning
[/] Påbörjat montering/bygge
[x]monterat o klart
[enheter] enheter på plats

Övervåning
[x] Styra fönsterbelysning i köket med skymningsrelä
[x] Styra fönster-Leds i matrummet med skymningsrelä
[/] Lampa på tavla i trappan till nedervåning(fungerar men finns ingen fysisk knapp än utan bara app)
[x] montera motionsensor i hallen
[enheter] Fibaro motion sensor, Fibaro FGS212, On/Off Socket - Philio Tech

Undervåning
[x] montera dimmer i kontorets taklampa
[x] montera RGBW över min arbetsbänk i kontoret
[x] montera brytare till fönsterlampa i sovrum
[x] montera motionsensor i kontoret
[enheter] Fibaro motion sensor, Micro Illuminator - Aeon Labs, On/Off Socket - Popp, Fibaro RGBW

Ute Baksidan
[x] Montera multisensor
[enheter] Multisensor - Aeon Labs
Last edited by dantiberg on 01 Jun 2015, 12:54, edited 3 times in total.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Skriv gärna vad för enheter du installerat och vilken kontrollenhet du kör med.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

Jag har fortfarande mitt 503 fel ett par gånger om dagen. just nu har jag tagit bort ALLA min scener och ska se om det hjälper, om det hjälper lägger jag in ett i taget för hitta felet.
Efter senaste uppdateringen 4.036 så kan jag äntligen lägga in parametrar på enheter som saknar template :)

I veckan ska jag provmontera en styrning till ett Element för se hur det fungerar.
Jag ska snart bygga om min ringklocka så den blir z-wave också.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

En tänkbar orsak till 503-felet kan vara att din HC2 inte bearbetat klart en tidigare ändring innan du försöker "accessa" den igen.
Det är lätt hänt när man sitter och gör en massa tester, soft reconfig, lägger till nya enheter osv.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

i mitt fall händer det ca 4ggr om dagen helt random, oavsett om jag ändrat nåt eller ej.
Just nu har jag tagit bort alla mina scener för se om det hjälper. har tagit bort sidorna på lådan så värmen har minskat också.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja, lite bättre ventilation skadar inte. Bara du inte har nyfikna katter eller barn som vill undersöka innehållet :-)
Efter att ha läst om andras värmeproblem så har jag preparerat min inför sommaren.
Attachments
Ventilerat för en varmare årstid.
Ventilerat för en varmare årstid.
HC2-ventilation.JPG (73.59 KiB) Viewed 17670 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
filmfantasten
Medlem
Posts: 59
Joined: 11 Dec 2013, 08:51
10

Snygga sidor. Någon borde ta tillfället att börja sälja custom sidostycken till HC2. Kanske i olika material? Aluminium, plexiglas osv. Jag hade gärna lagt en beställning :)

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

efter jag tog bort alla scener så har min rullat nu i ca 3dygn utan att stanna, innan så stannade den 4ggr/dygn ca.
ska lägga in en scen i taget från ikväll och se vilket som strular.
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

nu har jag experimenterat lite.
jag gjorde en scen med en while(true) i, alltså den loopade hala tiden. då hängde min hc2:a ca 1-3ggr.
samma scen men lagt in 1 minut pause i scenens loop så den väntar 1min mellan varje varv, det resulterade i att den ej hänger sig.
har nu två scener igång med 1mins vila i varje loop och den har fortfarande ej hängt sig. så i mitt fall verkar det bara vara om jag loopar fullt hela tiden.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ja alltså om du har flera scener som gör while true - end, så kommer vilken dator som helst upplevas som hängd. Den får aldrig tid till något annat.

Det finns en hel fel trådar på Fibaro's egna forum där bl.a. jag testat v4 nya sätt att göra sleep, och då kom jag fram till att man var tvungen att koda på ett udda sätt för annars åt HC2 upp allt minne eftersom man inte hanterade minnesallokering korrekt (antagligen, jag har ju inte tillgång till koden).

Men det är framförallt alltid rekommenderat att man bara har EN scen som körs hela tiden, och den scenen MÅSTE göra sleep med regelbundna intervaller - annars kommer den bränna ALL cpu till att enbart göra while true - och det var nog inte meningen...!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

jo det ligger lite sanning i det du säger men jag som utvecklare själv hade ju tyckt att varje scen i deras bakomliggande system borde få en egen systemtråd eller liknande. Och ett måste är att scener ligger lite mer åt "sandbox" läge så en felaktig scen inte hänger hela systemet :)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har också min bakgrund i systemutveckling även om jag numera har andra roller.

Det sagt, det sättet som man (inte) valt att implentera sin lösning, som inte trådar ut och som verkar ha en z-wave engine som INTE fattar att man inte bör sända kommandon direkt efter varandra utan att först fått ack från den man precis sänt kommando till....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

har inte hänt så jätte mycket med systemet senaste tiden, har varit annat att göra som bygga kök måla m.m
Men här är det senaste jobbet.
Jag har gjort första versionen av min virtuella knapp som är tänkt att användas när man lämnar hemmet. Den ska släcka stänga av enheter m.m.
Skärmavbild 2015-06-01 kl. 12.56.27.png
Skärmavbild 2015-06-01 kl. 12.56.27.png (46.86 KiB) Viewed 17143 times
vädigt simpel kod mend elar med mig endå.
Det är en knapp som kör denna LUA kod

Code: Select all

local lights =  { 46, 72, 43 }
for loop,Device in pairs(lights) do
  local lightstatus=tonumber(fibaro:getValue(Device, "value"));
if(lightstatus>0)
  then
fibaro:call(Device, "turnOff")
  end
end
fibaro:log("Hemmet är klart för att lämnas");

fibaro:call(5, 'sendPush', 'Hemmet är klart för att lämnas.')
Post Reply