Då var en HC3 beställd

Post Reply
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Har länge funderat på och beställa en HC3, har ju en fungerande HC2 som bara tuffar på utan problem, men den börjar ju få några år på nacken, köpte den 2014 så det är väl läge att uppgradera sig. Är det någon som hört något om 433 eller zigbee? Har fortfarande några 433 enheter som jag inte vill göra mig av med :)
EventRunner 4 blir nog det första som ska läggas in i den, kör ER3 idag och det är typ aldrig problem, det enda som jag har märkt ör att när vi ändrar mellan sommar och vintertid så är det något som hakar upp sig för mig, men en liten om start så är allt som det ska igen.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Välkommen in till HC3-världen som är fylld med överraskningar!
Det nya som tillkommit på senare uppdateringar är att boxen kan köras i Z-wave 3 läge. Jag vet inte vad som är konfigurerat i boxen du får, men kolla när du startar den om du får frågan om Z-wave 2 eller 3.
Vad som skiljer Z-wave 2 och 3 åt har jag dålig koll på, men 3 är den nya generationen Z-wave.

Om boxen är konfigurerad Z-wave 2 så lägg inte ned för mycket jobb på installationen om du senare vill testa Z-wave 3, för då måste du föst återställa boxen och sedan lägga in allt på nytt. Det kanske kommer en uppdatering som möjliggör en smidig konvertering, men den finns inte i dagsläget.

433 MHz kan man i dagsläget glömma och jag vet inte om de någonsin kommer att implementera ett generellt 433 MHz-protokoll. De enda man kan ansluta idag av 433 MHz-prylar är av fabrikat NICE (NICE är huvudägare till Fibaro). Men NICE har varken temperatursensorer eller väderstationer vilket jag vill ansluta.
Och Zigbee har det tjatats om länge utan att vi fått se något spår av det, men det har ju bara gått två år ännu sedan HC3 lanserades :-(

Dina regler från ER3 kan du flytta över till ER4 och de bör fungera utan några modifieringar. Det här med sommar/vintertid är ju ett elände, men jag tror att jang har en lösning på detta. Jag tror mig ha sett en regel för för omstart av ER men tyvärr har jag inte hittat den igen. Och hittar jag den så är jag rädd att den ställer till med en ljusshow mitt i natten då ER startar om :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Ohh härligt det har hänt en del sen det släpptes. nu kör jag ju allt med eventrunner 4 som är så klockrent :) Jag tror Hc3 kommer tids nog bli bra . Men känns snart som jag har automatiserat allt :9 och får köpa en hc3 lite och ha som slav då den börjar bli lite slö :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
djhedan
Medlem
Posts: 34
Joined: 16 May 2013, 21:03
10
Location: Uppsala

Lite sugen jag med på att köpa en. Nu när priserna gått ner till 3799kr. Det som jag stört mig på mest från min HC2 är
att mina Vitrum Satellit brytare inte kunnat köra trappkoppling. Dvs styra samma lampa från olika Vitrumspaneler.
Det har varit sjukt irriterande! Och har gjort att man har behövt göra en scen från ena brytaren som styr själva lasten
samt statusen på den andra Vitrum satelliten. Undrar om detta är löst på HC3?

Sen är ju appen i mobilen som ett skämt.
Finns det inget sätt så man kan ha Apples egna hem app för att styra allting med? Den är ju hundra gånger bättre.
Har funderat lite på en Thinka hub också just för att kunna styra Z-Wave enheterna med apples egna hem app.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Efter nästan två år med HC3 så börjar jag tröttna på Fibaro och har börjat se mig om efter något annat.
Fibaros "Game changer" utlovade protokoll för ZigBee, 433 mHz, 868 mHz, Bluetooth och WiFi är efter två år fortfarande inte implementerade.
433 och 868 mHz är delvis öppnade för deras egna produkter (Nice och Elero), men för oss som vill ansluta tex. väderstationer så är det nobben.

Om jag förstår Fibaro rätt så kommer de aldrig att öppna upp för andra fabrikat, så jag känner mig jätteblåst av deras "Game changer" som skulle ha allt som marknaden ville ha.
Nu har de visserligen sagt att ZigBee kommer i en beta 2022 Q2, men fan tro't.

Jag har letat runt lite och testar nu HA (Home Assistant) som jag kör på en Raspberry med en Z-wawe-sticka. Och jösses vad mycket som kan anslutas där, listan innehåller över 400 olika prylar som kan integreras! Sedan finns där något de kallar för Add-ons som tex. Grafana, Influx och över 50 saker till.
Man blir lycklig när man letar runt efter kul saker att integrera.

Direkt efter installationen hade HA självt hittat och lagt till min Z-wawe-sticka, min ASUS-router, met.no och några saker till.
Nästa steg blir att plocka in min RFXCOM (för 433 mHz-prylar) samt skaffa en ZigBee-sticka (så jag får in IKEA trådlös).
Min mobil är kopplad till funktionen "Inköpslista" (tack för tipset Kim) och när jag närmar mig affären så poppar inköpslistan upp i mobilen!
Min HC3 vet inte ens var min mobil befinner sig!

Nästa steg blir att plocka in min Neato dammsugare med dess rumskarta. Netatmo väderstation är inlagd och Aeotec HEM3 energimätare fungerar direkt utan extra konfigurering! Hur många har en fungerande Aeotec HEM3 i HC2 eller HC3?
I HC3 finns provisoriska grafer för temp och energi, men inte för fukt, CO2 och många andra sensorer. I HA får du upp grafer för alla möjliga enheter.

Fibaro tycks ha fastnat i ett föråldrat gränssnitt och ligger hopplöst efter konkurrenterna. Utvecklarna har kanske bra ideér, men de kanske inte får eller ens vågar föreslå förändringar i gränssnittet.
Det är jättetråkigt för oss som hade hoppats på mer av deras "Game changer", men vill man ha ett "glassigare" gränsnitt och en fungerande mobil-app så får man leta bortom Fibaro.

Själv har jag en tablet på hallväggen med Home Remote där vi styr de viktigaste funktionerna som motorvärmare, visar kamerabilder och info om väder och vind.
Min HC3 (med EventRunner, tack Jang) är aktiv tills vidare medan jag i lugn och ro testar och bygger upp min automatik i HA, men på sikt kommer nog min HC3 att stängas ned.

Men låt nu inte det här avskräcka dig från att skaffa en HC3, jag vänder mig bara till de som vill ha ut det där lilla extra av hemautomatiken.
Många av er har säkert byggt upp en fungerande automatik och är nöjda med den som den är.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 19 Jan 2022, 11:27 Efter nästan två år med HC3 så börjar jag tröttna på Fibaro och har börjat se mig om efter något annat.
Fibaros "Game changer" utlovade protokoll för ZigBee, 433 mHz, 868 mHz, Bluetooth och WiFi är efter två år fortfarande inte implementerade.
433 och 868 mHz är delvis öppnade för deras egna produkter (Nice och Elero), men för oss som vill ansluta tex. väderstationer så är det nobben.

Om jag förstår Fibaro rätt så kommer de aldrig att öppna upp för andra fabrikat, så jag känner mig jätteblåst av deras "Game changer" som skulle ha allt som marknaden ville ha.
Nu har de visserligen sagt att ZigBee kommer i en beta 2022 Q2, men fan tro't.

Jag har letat runt lite och testar nu HA (Home Assistant) som jag kör på en Raspberry med en Z-wawe-sticka. Och jösses vad mycket som kan anslutas där, listan innehåller över 400 olika prylar som kan integreras! Sedan finns där något de kallar för Add-ons som tex. Grafana, Influx och över 50 saker till.
Man blir lycklig när man letar runt efter kul saker att integrera.

Direkt efter installationen hade HA självt hittat och lagt till min Z-wawe-sticka, min ASUS-router, met.no och några saker till.
Nästa steg blir att plocka in min RFXCOM (för 433 mHz-prylar) samt skaffa en ZigBee-sticka (så jag får in IKEA trådlös).
Min mobil är kopplad till funktionen "Inköpslista" (tack för tipset Kim) och när jag närmar mig affären så poppar inköpslistan upp i mobilen!
Min HC3 vet inte ens var min mobil befinner sig!

Nästa steg blir att plocka in min Neato dammsugare med dess rumskarta. Netatmo väderstation är inlagd och Aeotec HEM3 energimätare fungerar direkt utan extra konfigurering! Hur många har en fungerande Aeotec HEM3 i HC2 eller HC3?
I HC3 finns provisoriska grafer för temp och energi, men inte för fukt, CO2 och många andra sensorer. I HA får du upp grafer för alla möjliga enheter.

Fibaro tycks ha fastnat i ett föråldrat gränssnitt och ligger hopplöst efter konkurrenterna. Utvecklarna har kanske bra ideér, men de kanske inte får eller ens vågar föreslå förändringar i gränssnittet.
Det är jättetråkigt för oss som hade hoppats på mer av deras "Game changer", men vill man ha ett "glassigare" gränsnitt och en fungerande mobil-app så får man leta bortom Fibaro.

Själv har jag en tablet på hallväggen med Home Remote där vi styr de viktigaste funktionerna som motorvärmare, visar kamerabilder och info om väder och vind.
Min HC3 (med EventRunner, tack Jang) är aktiv tills vidare medan jag i lugn och ro testar och bygger upp min automatik i HA, men på sikt kommer nog min HC3 att stängas ned.

Men låt nu inte det här avskräcka dig från att skaffa en HC3, jag vänder mig bara till de som vill ha ut det där lilla extra av hemautomatiken.
Många av er har säkert byggt upp en fungerande automatik och är nöjda med den som den är.

Ja du där alltid mer att önska av hc3 men med eventrunner har det faktist blivit riktigt bra Tack jang för allt du gör :) Ser lite fram i mot när man kan konvertera till zwave 3,0 då tror jag man kan hitta på en massa . Men den dagen den sorgen känns ju långt borta och jag är absolut inte intresserad av att bygga om hela nätverket en gång till. skulle vilja se lite mer funktioner där man kan använda användarna på flera olika sätt user så att säga.. skulle vilja oxå att mun kunde skicka meddelande som kritiska så att det liksom tar över skärmen på mobilen lite som kalender funktionen i Outlook tex.

jag har sneglat lite på homassist oxå men drar mig lite för att lägga den på rpi då jag vet dom käkar minnes kort så fall på en nas eller kraftig dator eller nått har 2 st nasar idag och har läst lite om det men verkar vara lite halv drygt faktiskt. Sen är frågan orkar man lära sig skriva en ny sorts kod mm . Men såg att dom sålde någon färdig lösning för just detta.. Har testat det på en rpi och ja den hittar direkt . frågan är om man kan ha hc3 med homassist så kan den skicka till hc3 så slipper man ju lägga över allt på nytt.

Såg där finns en app som heter home connct plus eller nått som numera samlar allt från olika har laddat ner men inte orkat sätta mig ner i lugn och ro har lite för mycket påbörjat överallt känner jag så måste börja knyta i hop säcken lite innan jag startar...
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Post Reply