Update 5.080.9

Post Reply
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Hej,

Någon som uppdaterat till 5.080.9
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Texan wrote: 01 Aug 2021, 21:57 Hej,

Någon som uppdaterat till 5.080.9
Yes kör den nyasate versionen av hc3 och har inga problem i dags läget vad jag kan se allt verkar fungera . dock har jag läst att om man har slav enhet kan det vara lite problem med just detta ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag kör också 5.080.9 men har ännu inte konverterat till det nya Z-Wave 3.
Det gör jag i lugn och ro senare i höst eftersom jag då måste lägga in alla enheter på nytt. Fibaros utlovade uppdateringsfunktion litar jag inte på (ännu).
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Klickade på uppdatering, körde igång med en automatisk backup. Efter omstarten så hamnade den i "felsäkert" läge. Prövade med alla möjliga varianter med den hamna hela tiden i "felsäkert" läge. Drog ut strömkabeln och satte tillbaka den, och efter boot så kunde jag logga in igen, nu fanns inte en enda enhet. Kom åt att läsa tillbaka den automatiska backupen som gjordes innan jag började med uppdateringen, och efter omstart så hade jag helt plötsligt fått den nya versionen 5.080.9 med alla mina enheter. Tycker att Fibaro har gjort det väldigt ologiskt och allt är ostabilt och rörigt.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag vet inte om man skall skylla på Fibaros hård- eller mjukvara, men det lutar mest åt deras mjukvara. Det verkar som att de bygger en mjukvara som uppfyller de mest grundläggande kraven, men hoppar över "grädden på moset" som gör livet med en HC3 så mycket enklare och säkrare att handha.

Beträffande krånglande uppdateringar så har rådet varit att först göra en egen backup, och därefter uppdatera utan backup.
Om det hjälper vet jag inte, men jag gör så i de fall jag kommer ihåg det.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply