Ändringar som inte vill gå igenom

Post Reply
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

I Device-listan i Fibaro Lite har jag några enheter som ligger under "Ej tilldelad"
Om jag väljer en av dem och tilldelar rätt rum och därefter trycker på sparaikonen händer....ingenting.
Vad göra?

Jag har även endel dubletter. Dvs exempelvis strömbrytaren för utebelysningen.
Det finns en i rummet "ute". Under ej tilldelad finns tre ytterligare dubletter. Kan dessa kastas?
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Lite dåligt med information.
Vilken huvudenhet - HC2, HC3, Lite-versioner......
Är Du ny på systemen/hemautomation?

Utan att veta ovan, vilket riskerar att innebära att jag berättar "självklarheter".....

HC2 - När man lägger in en ny enhet till systemet, så är det oftast "multi-device" eller vad det heter - dvs, Du får en brytare, men, Du får också andra enheter. De är sub-enheter till den nyligen adderade "node'en" och min standardprocedure är att se till att huvud-noden och sub-enheterna ligger i samma "rum", samt att gömma alla de enheter jag inte tänker använda. Det kan vara ett pyssel utan dess like att begripa sig på vilken av sub-enheterna som faktiskt är den Du avser använda.

Vad avser ändringar som inte går igenom, har jag inget i dagsläget att erbjuda. Mer än att, om systemet är nytt, så har Du inte så många enheter och då, ska Du:

1. Kontrollera att Du kör senaste mjukvara.
2. Resetta styrenheten samt alla puckar och sensorer till factory default.
3. Börja om med att lägga in enheterna i ett rent, uppdaterat och "fabriksfräscht" system.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Dadid, oftast hjälper det med att tömma web-läsar-cachen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply