QuickApp - 433 mHz Vindmätare via Domoticz till HC3

Post Reply
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Så har jag då gjort min första QuickApp till HC3. Den till synes väldigt branta inlärningskurvan för "nya Lua" känns nu inte längre så brant :-)

I väntan på att Fibaro skall öppna upp 433 mHz-protokollet så tänkte jag tills vidare använda en QA som hämtar mätvärden från Domoticz.
För den som redan har en Raspberry Pi med Domoticz snurrande så är det här en lösning.
Det krävs också en på Raspberryn ansluten Tellstick eller som i mitt fall en RFXCOM-enhet som fångar upp 433 mHz-signalerna och skickar dem till Domoticz.

Installerar QA gör du genom att lägga till en ny enhet (Annan enhet, Ladda upp fil). Vindmätaren poppar upp som en ny enhet "Domoticz vind" som du kan döpa om.
Under fliken "Variabler" ändrar du "Domoticz_IP", "Domoticz_Port" och "Domoticz_Dev_ID" till din Domoticz värden.

Enhetens "value" kan användas för att tex. köra in markisen om det blåser för mycket.
Packa först upp den "zippade" filen. (Det går tydligen inte att bifoga ".fqa"-filer i forumet)

Texten i förhandsvisningen tycker jag är lite tunn så den skulle jag vilja ändra. Men jag har tyvärr ännu inte hittat hur man gör.
Så tipsa gärna om du vet hur man formatterar texten.
Attachments
Variabler för Domoticz.jpg
Variabler för Domoticz.jpg (13.19 KiB) Viewed 4217 times
Kontrollpanel.jpg
Kontrollpanel.jpg (6.84 KiB) Viewed 4217 times
Förhandsvisning vind.jpg
Domoticz_vind.zip
(1.87 KiB) Downloaded 329 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply