Automationbridge

Post Reply
stefafo
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 15 Sep 2017, 15:51
6

https://www.gronahus.se/sv/hemautomatio ... ridge.html

Är det någon som har testat denna till HC2? Vad är erfarenheterna?

Det verkar ju vara ett bra sätt att styra sitt hem med hjälp av Siri om man är inkörd på iPhone och har alla enheter z-wave men ej homekit.
Vet när jag själv skulle starta upp med z-wave så hade precis de första homekit-produkterna kommit och man funderade om det var värt att vänta på men tänkte att det skulle ta för lång tid innan det finns samma utbud (om det ens kommer att finnas). Och med facit i hand ångrar jag inte valet av enbart z-wave, däremot hade det ju varit smidigt att bara säga till Siri att "tänd alla fönsterlampor" eller "släck allting".

Hur fungerar det med automation bridge, kan jag inkludera alla z-wave enheter till homekit appen och kan köra parallellt därifrån samtidigt som man kan använda fibaro-appen som vanligt?
Räcker det att ansluta en automationbridge till huvudenheten (HC2) om man har flera gateways (HCL) under den?
Tröghet? Kan man kontrollera hemmet även när man inte är hemma via homekit-appen?
Många :?: :)
stefafo
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 15 Sep 2017, 15:51
6

Fick inga svar så tänkte att jag kan uppdatera själv då jag beställde ett exemplar från Grönahus.
Har bara hunnit testat lite grann och än så länge verkar det fungera väldigt bra.

Bra instruktioner från tillverkaren och inga problem att komma igång snabbt.
Det som ställde till det lite var att jag hade flera devices med samma namn, exempelvis hade jag ju "taklampa" i flera rum och det går tydligen inte med Homekit så då fick jag döpa om det i Fibaro och sen bara uppdatera namnen så gick det. Ändringar som man gör i Fibaro slår igenom direkt om man trycker uppdatera, annars sker det automatiskt var tionde minut.

Annars lite svar på mina egna frågor:
-Det fungerar hur bra som helst att köra båda systemen samtidigt, det enda bridgen gör som jag förstår är att vara inloggad på superuser-kontot och sköta all manövrering via det.
-Det är ingen fördröjning i systemet när man trycker på en lysknapp i Hem-appen exempelvis, går supersnabbt att bara säga till Siri vad som ska göras istället för att ta upp telefonen och vänta på att Fibaro-appen ska ladda om och sen gå in på rätt rum etc. Det enda jag märkt är att dimmerfunktionen gör att det rycker till lite i belysningen när man drar i reglaget i Hem-appen, men det gör det ju inte i Fibaro-appen. Det kan jag leva med, ändå smidigt att säga till Siri att sätta spottarna i hallen på 23% så sker det på ett kick :D
-Det behövs bara en bridge som ansluts till samma nätverk som HC2 så tar den även gateways om de är inlagda i HC2.
-Fungerar lika bra hemifrån då den använder Apple-tv som hub.

Kompletterande info jag fick från tillverkaren:
- Apple har satt en gräns på 100 devices (det gäller de devices den har stöd för)
- Det behövs fortfarande en hub för åtkomst hemifrån, precis som om man bara kör homekit. Funkar med Apple-TV och Homepod, dock säger tillverkaren att det är problem med Homepod för tillfället som hub.
lidingo3
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 08 Feb 2021, 13:17
3

stefafo wrote: 18 Jan 2019, 16:32 Fick inga svar så tänkte att jag kan uppdatera själv då jag beställde ett exemplar från Grönahus.
Har bara hunnit testat lite grann och än så länge verkar det fungera väldigt bra.

Bra instruktioner från tillverkaren och inga problem att komma igång snabbt.
Det som ställde till det lite var att jag hade flera devices med samma namn, exempelvis hade jag ju "taklampa" i flera rum och det går tydligen inte med Homekit så då fick jag döpa om det i Fibaro och sen bara uppdatera namnen så gick det. Ändringar som man gör i Fibaro slår igenom direkt om man trycker uppdatera, annars sker det automatiskt var tionde minut.

Annars lite svar på mina egna frågor:
-Det fungerar hur bra som helst att köra båda systemen samtidigt, det enda bridgen gör som jag förstår är att vara inloggad på superuser-kontot och sköta all manövrering via det.
-Det är ingen fördröjning i systemet när man trycker på en lysknapp i Hem-appen exempelvis, går supersnabbt att bara säga till Siri vad som ska göras istället för att ta upp telefonen och vänta på att Fibaro-appen ska ladda om och sen gå in på rätt rum etc. Det enda jag märkt är att dimmerfunktionen gör att det rycker till lite i belysningen när man drar i reglaget i Hem-appen, men det gör det ju inte i Fibaro-appen. Det kan jag leva med, ändå smidigt att säga till Siri att sätta spottarna i hallen på 23% så sker det på ett kick :D
-Det behövs bara en bridge som ansluts till samma nätverk som HC2 så tar den även gateways om de är inlagda i HC2.
-Fungerar lika bra hemifrån då den använder Apple-tv som hub.

Kompletterande info jag fick från tillverkaren:
- Apple har satt en gräns på 100 devices (det gäller de devices den har stöd för)
- Det behövs fortfarande en hub för åtkomst hemifrån, precis som om man bara kör homekit. Funkar med Apple-TV och Homepod, dock säger tillverkaren att det är problem med Homepod för tillfället som hub.
Ciao, hittade själv denna lösning idag och tänkte att den kan hjälpa mig att integrera kameror och liknande i mitt HC3. Tänkte höra mig dig om du har erfarenhet från detta? Likaså hur det fungerar med appar och liknande. Som jag förstått det så köper man till appar till sådant man behöver. Hur lägger man sedan till enheterna i HC? Lägger man in någon sorts app i den för att den ska känna av och kunna implementera enheterna från automationbridge?
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Man synkar HC3 med Automationbridge, och får då upp alla enheter från HC i exempelvis HomeKit, Google Home etc
Se bifogad bild för tillgängliga plugins i AutomationBridge PRO. Alla plugins i PRO-versionen är gratis.

https://www.gronahus.se/sv/hemautomatio ... e-pro.html
AutomationBridgePRO-plugins.png
Post Reply