HomeSeer 4 med HomeSeer SmartStick G8 Controller...

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1256
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har haft en del duster med Home Assistant som gjort mig både besviken och senast f*bannad innan en resa till USA. Så idag har jag beställt en HomeSeer SmartStick G8 Controller, och den kommer med en fri license av HS4 Standard. Poängen med just denna controller är att den skall fungera både med Home Assistant och HomeSeer 4. Det skall bli kul att se och undersöka om det under dessa 4 år som jag inte kört HomeSeer hänt något, och om jag kommer få allt att fungera i HomeSeer som jag fått igång under Home Assistant.

En sak är säker, det skall bli skönt att slippa allt YAML fil kodande. Och få en vettigare script motor då. Men vi får se - jag skall försöka vara öppen och ärlig i vad jag hittar helt enkelt.

Så Nu kör vi va eller va säger ni? :mrgreen:
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1256
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Första "teoretiska" bakslaget har kommit redan innan jag fått min nya USB sticka med 800 controllern: HomeSeer är på väg över till open source Z-Wave JS UI - vilket i min värld inte är direkt positivt - men det kanske har ändrat sig? Inga felvärden rapporteras? inga omstartsproblem? inga missade sensorer vid inkluderande av Aeotec? Det finns väldigt många fallgropar i open source versionen av Z-Wave. Men på den positiva sidan kanske man i längden kan hoppas att det blir bättre.

Tack och lov verkar man fortfarande kunna välja den hyperstabila HomeSeer versionen av Z-Wave och välja till ZWP (Z-Wave Plus som dom kallar pluginen).
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1256
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

En grej som kanske gör detta lite enklare, och samtidigt kanske lite en hint om hur mitt system kanske kommer bli när allt blir klart (right, blir man någonsin klar?):

Det finns en plugin till HomeSeer som ger tillgång till allt i Home Assistant, och det lär spegla mycket (men inte allt tydligt), så migrering till HomeSeer verkar bli enklare och stegvis - man kan ta det i det tempo man vill:

https://forums.homeseer.com/forum/hs4-p ... figuration
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1256
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

I väntan på min nya USB sticka för Z-Wave, som just nu befinner sig i Köpenhamn tydligen (tracking är bra...), så kan jag ge följande från min fru:

JA!

Vart hennes reaktion när jag råkade nämna att jag funderar på att flytta från Home Assistant till HomeSeer - så om det är något att gå efter?
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1256
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag vet inte riktigt vart det gått fel - men fel är det....

USPS som anlitades av Homeseer för att skicka USB stickan, dom har "skickat paketet" senast från Köpenhamn i början av månaden, men PostNord som skulle tagit emot paketet (jag har fått notis i postnord appen om att dom registrerat försändelsen....) för att skicka det vidare - ja PostNord har inte fått paketet. Så just nu sitter jag klämd mellan USPS och PostNord - ingen av dom har försändelsen. Yippi?
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1256
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Fortfarande ingen USB sticka från HomeSeer. Homeseer påstår att dom felanmält skickandet till "global post". Men sen har det varit mycket tyst....

Dags å ringa AmEx och ta tillbaka pengarna...

Å då blir det inget testande just nu i alla fall....
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1256
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Minor update: försändelse nr 2 kom just till tullen, och jag har nu betalat 301 kr i tull. Det är alltså som så att HomeSeer skickade en till USB controller till mig - den första vet ingen vart den är, den fastnade typ i Köpenhamn och sedan dess har ingen sett den. Den andra, den jag nu tullat, kom direkt från USA till Stockholm - inget Köpenhamn här inte...
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
Post Reply