Styra ljusslinga trådlöst från vanlig väggbrytare - Qubino Flush 1 Relay?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
PatrikL
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 16 Oct 2020, 20:50
3

Hej!
Jag vill kunna styra en ljusslinga jag har ute med hjälp av en vanlig befintlig väggbrytare utan att behöva dra in en tändkabel till denna.

I dagsläget har jag en vanlig singel väggbrytare som styr en lampa som sitter på väggen i denna dosa har jag neutral, fas samt jord. dock är enbart FAS kopplad till L på denna och sedan på utgång går det fas till lampan.

Min tanke är att byta ut denna väggbrytare mot en dubbel istället och sedan koppla in knapp nr1 som den befintliga är nu och sedan på knapp nr 2 så tänker jag koppla in en "puck" i detta fall kollar jag på Qubino Flush 1 Relay.

Så när knappen vippas upp i "på" läge så ska "puck nr1" skicka en impuls till den parade "puck nr2" och således sluta kretsen och tända ljusslingan och givetvis när knappen vippas ner till "av" läge så ska "puck nr2" få en ny impuls och stänga av slingan.

Jag har fått berättat för mig att detta ska vara möjligt med Qubino Flush 1 och detta utan att använda en controller (ska räcka med att para puckarna?).

Här är installations manualen:
https://qubino.com/manuals/Installation ... manual.pdf

Samt en video som beskriver hur den "fungerar".

https://youtu.be/E5myGQoztRU


Dock är jag osäker på om jag tänker rätt på hur det ska kopplas.
I dosan där knappen ska sitta så tänker jag mig följande:
1# N och L ska kopplas in direkt i "pucken" via wago splitters för att strömsätta pucken.
2# Från nya lampknappen så drar jag en ledare till "i1" på pucken.

Iom jag bara vill att impulsen ska skickas så behöver jag inte ha något inkopplat på Q.
Frågan är om impulsen kommer skickas ändå?
Har jag tänkt rätt hur den ska kopplas in?


För koppling av "puck nr2" tänker jag mig följande:
1# N och L kopplas in direkt i pucken via wago splitter för att strömsätta pucken.
2# N dras från wago till N på ljusslingan och Q på pucken kopplas till L på slingan.

Det som gör mig lite konfundersam är att om man kollar på videon så kopplar dom in Q till L medans i skissen så kopplar dom in Q till N. Är detta "skitsamma" då det egentligen bara handlar om att få kretsen sluten, ungefär som en stickpropp som kan vändas åt vilket håll som helst (hoppas ni förstår vad jag är ute efter).

Bifogar två bilder på hur jag menar.


Förklaringen till varför jag vill göra såhär är att jag vill att det ska se ut som en fast installation och vara av samma design som övriga knappar i huset etc.

Tack på förhand.
Attachments
476DD1D1-A2C4-461C-B943-1B556B85B572.png
476DD1D1-A2C4-461C-B943-1B556B85B572.png (9.21 KiB) Viewed 5100 times
C9693E20-7265-467D-9272-56322B030CC8.png
Post Reply